NilsiT Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg begynte å sykle for en måned siden og vil gjerne forbedre kondissen! Og da er spørsmålet mitt...For å få bra utholdenhet, må jeg da sykle langt?ofte? eller hva? trenger tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Du bør sykle rolige langturer i sone 1 og sone 2 (altså med lav puls). En tommelfingerregel er også at det du trener på det blir du god på, men det er ingen hemmelighet at de aller fleste syklister trener for hardt. Gunn Rita Dahle trener for eksempel 90% av alle øktene sine under terskel. Rolige langturer i begynnelsen av "karrieren", deretter kan du begynne å krydre med intervaller, styrketråkk og tempo. Nå er jeg ingen spesialist, men det er i hvertfall det jeg anbefaler Endret 7. august 2007 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg anbefaler rolige langturer i begynnelsen for å legge et godt grunnlag. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 okei! så da er det viktig å ta lange rolige turer med lav puls altså! så kan jeg begynne å kjøre de turene litt hardere etterhvert? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ja, når du føler at du greier det.. Eller så kan du og velge litt mer "utfordrende" terreng. Mer bakker, og mer variasjon i terrenget.. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 ok...takker for tipsene da Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 hvor lang bør en sånn tur være med la oss si 25 km/t i gjennomsnittsfart? btw...er ikke så veldig ulempet terreng her på jæren Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 hvor lang bør en sånn tur være med la oss si 25 km/t i gjennomsnittsfart? btw...er ikke så veldig ulempet terreng her på jæren 9332261[/snapback] Farten har mye mindre å si enn for eksempel pulsen. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Spørs hvor mye du orker da..Formen ol. Og siden du sier du nettopp har begynt så vet du vel selv hvor mye du orker før det blir for mye? Ikke sli deg helt ut Jeg pleier hvertfall å sykle ca 20 km, om jeg virkelig gidder. Og jeg har noe god sykkelkondis, vil jeg tørre å påstå. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 jeg snakket med en jeg kjenner som sykler ofte(langt) og han sa at man burde sykle så raskt som man kjente man kunne greie, men så må man kunne porsjonere det utover turen da selvfølgelig! Da vil man bli sterkere og sterkere for hver gang... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) jeg snakket med en jeg kjenner som sykler ofte(langt) og han sa at man burde sykle så raskt som man kjente man kunne greie, men så må man kunne porsjonere det utover turen da selvfølgelig!Da vil man bli sterkere og sterkere for hver gang... 9361690[/snapback] Det mener jeg, og mange andre, er feil. Et godt råd er variasjon, men 'eksperter' som Joe Friel mener at en ny rytter bør bruke et par år på å bygge seg en base, altså et treningsgrunnlag. Dette gjøres fortrinnsvis med langturer, men man kan også variere. Metoder som langkjøring (sone 1/sone 2), intervall (4x4) og styrketråkk er alle populære treningsmetoder. Flere mener også at man bør unngå for mange harde langturer, slik som han du kjenner anbefaler. Flere har anslått at 80% av alle syklister (amatører) trener for hardt. Don't train hard, train smart. Endret 26. august 2007 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 men når man porsjonerer det så er jo ikke det så hardt! Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) men når man porsjonerer det så er jo ikke det så hardt! 9362154[/snapback] Det blir hardt om du kommer opp i sone 4 i intervaller, tror jeg det var. Og etterhvert så blir det hardt i langkjøringa.. Endret 26. august 2007 av Demille Lenke til kommentar
t-vs Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg begynte å sykle for en måned siden og vil gjerne forbedre kondissen!Og da er spørsmålet mitt...For å få bra utholdenhet, må jeg da sykle langt?ofte? eller hva? trenger tips 9218978[/snapback] Ikke heng deg opp i soner og slikt med en gang. Det er ikke nødvendig. "Ride lots!" - Eddy Merckx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå