Gå til innhold

Hvordan å få god utholdenhet på sykkelen!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Du bør sykle rolige langturer i sone 1 og sone 2 (altså med lav puls). En tommelfingerregel er også at det du trener på det blir du god på, men det er ingen hemmelighet at de aller fleste syklister trener for hardt. Gunn Rita Dahle trener for eksempel 90% av alle øktene sine under terskel. Rolige langturer i begynnelsen av "karrieren", deretter kan du begynne å krydre med intervaller, styrketråkk og tempo.

Nå er jeg ingen spesialist, men det er i hvertfall det jeg anbefaler :)

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
hvor lang bør en sånn tur være med la oss si 25 km/t i gjennomsnittsfart?

btw...er ikke så veldig ulempet terreng her på jæren :p

9332261[/snapback]

Farten har mye mindre å si enn for eksempel pulsen.

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du orker da..Formen ol. Og siden du sier du nettopp har begynt så vet du vel selv hvor mye du orker før det blir for mye? Ikke sli deg helt ut :p

Jeg pleier hvertfall å sykle ca 20 km, om jeg virkelig gidder. Og jeg har noe god sykkelkondis, vil jeg tørre å påstå.

Lenke til kommentar

jeg snakket med en jeg kjenner som sykler ofte(langt) og han sa at man burde sykle så raskt som man kjente man kunne greie, men så må man kunne porsjonere det utover turen da selvfølgelig!

Da vil man bli sterkere og sterkere for hver gang...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
jeg snakket med en jeg kjenner som sykler ofte(langt) og han sa at man burde sykle så raskt som man kjente man kunne greie, men så må man kunne porsjonere det utover turen da selvfølgelig!

Da vil man bli sterkere og sterkere for hver gang...

9361690[/snapback]

Det mener jeg, og mange andre, er feil. Et godt råd er variasjon, men 'eksperter' som Joe Friel mener at en ny rytter bør bruke et par år på å bygge seg en base, altså et treningsgrunnlag. Dette gjøres fortrinnsvis med langturer, men man kan også variere.

Metoder som langkjøring (sone 1/sone 2), intervall (4x4) og styrketråkk er alle populære treningsmetoder. Flere mener også at man bør unngå for mange harde langturer, slik som han du kjenner anbefaler.

Flere har anslått at 80% av alle syklister (amatører) trener for hardt.

Don't train hard, train smart.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg begynte å sykle for en måned siden og vil gjerne forbedre kondissen!

Og da er spørsmålet mitt...For å få bra utholdenhet, må jeg da sykle langt?ofte? eller hva?

trenger tips ;)

9218978[/snapback]

Ikke heng deg opp i soner og slikt med en gang. Det er ikke nødvendig.

"Ride lots!" - Eddy Merckx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...