Guggedal Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Her i kommunen er det en lastebil som føres som klasse 1, som har en påmontert krane. Har de som IKKE har lastebilkran sertifikat lov å kjøre denne lastebilen? Evt. henvisning til lover og slikt som omhandler dette hadde vært flott Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Du har vel lov til å kjøre den, men i utgangspunktet ikke lov å bruke krana. Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Ja, det tror alle de andre og. Men, har du noen lover å vise til? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Mener du det er en sammenheng? Du finner neppe noen lov om dette men du kan jo kikke her: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28212#1 Men man har jo selvsagt lov til og føre en lastebil med kran så sant man har korrekt førerkort, man opererer jo ikke kranen for og kjøre. 1 Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Dersom kranen er under 1 kan du kjøre den. Dersom den er over 1, så må du ha G8 Lastebilkran og G11 Løfteredskap. = Tonn meter Dersom lastebilen er klasse 1, så kan du kjøre den Endret 6. august 2007 av ReVolvolution Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Mener du det er en sammenheng?Du finner neppe noen lov om dette men du kan jo kikke her: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28212#1 Men man har jo selvsagt lov til og føre en lastebil med kran så sant man har korrekt førerkort, man opererer jo ikke kranen for og kjøre. 9221167[/snapback] Dersom man har C førerkort, kan man ikke automatisk bruke kranen. Kranopplæring kommer utenom førerkort, og krever G8 mener jeg å huske. G11 også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Dersom man har C førerkort, kan man ikke automatisk bruke kranen. Kranopplæring kommer utenom førerkort, og krever G8 mener jeg å huske. G11 også. 9223119[/snapback] Ja, jeg snakker kun om kjøring av bilen. 1 Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Ja var det jeg lurte på. Lastebilen er klasse 1. Kommunearbeidere med lite å gjør på diskuterte dette i det lange og brede om de hadde lov å kjøre, uten at de skulle bruke krana Takker for svar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Dersom kranen er under 1 kan du kjøre den. Dersom den er over 1, så må du ha G8 Lastebilkran og G11 Løfteredskap. = Tonn meter Dersom lastebilen er klasse 1, så kan du kjøre den 9223109[/snapback] Grensa for lastebilkranførerbevis er på 2 tonnmeter, men ellers riktig svart. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Sikker på dette? Jeg tok beviset i slutten av mai.. Da står det feil i bøkene mine.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Sikker på dette? Jeg tok beviset i slutten av mai.. Da står det feil i bøkene mine.. 9254700[/snapback] Bak på kompetansebeviset mitt, under klasse G8, står det i hvert fall et symbol som forestiller lastebil m/ kran, og teksten ">2tm"... Har lett litt rundtomkring, og her fant jeg det: (i §49) Forskrift om bruk av arbeidsutstyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå