abene Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Virtualisering er en unik løsning som kan brukes til å installere flere operativsystemer på en og samme PC. Les mer Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Noen som har brukt VirtualBox og kan si om VirtualBox bruker mindre ram når den ikke er på. Akkurat nå kjører jeg VM-Server og den bruker 30 mb ram med en gang jeg starter Windows. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) En grei intro-guide for folk som er helt ferske på virtualisering, selv om den kanskje ble litt kort? Savner mer info om forskjeller mellom de ulike løsningene. Xen burde vel også vært nevnt siden det har blitt en populær løsning. Men det virker som fokuset har ligger på Windows som host-plattform her. Det er sikkert greit for nybegynnere som f.eks. vil bruke det til å teste linux uten at de tør å foreta en full installasjon (som alternativ til å bruke en LiveCD). Men til mer seriøst bruk vil jeg nok fremheve andre operativsystem som bedre egnet, av flere grunner: - Lavere ressursbruk - Bedre oppetid, stabilitet og sikkerhet - Slipper lisenshelvete (ekstra ille når man virtualiserer!) - Mer fleksible løsninger for virtualisering. Her tenker jeg også på OS-virtualisering, som er mye mindre ressurskrevende enn full hardware-virtualisering, og dermed en ypperlig måte å konsolidere mange servere på hvor de kjører som egne virtuelle miljø med separate IP-adresser, fullstendig isolert fra hverandre. Til slikt bruk ville jeg nok brukt Linux, evt. er Solaris utrolig bra på dette (men er nok noe vanskeligere å sette seg inn i enn Linux). PS. Vet noen om det bare er VMWare som støtter å bruke fysiske disker i de virtuelle maskinene? (Det vanlige er jo å bare bruke virtuelle filbaserte "disker") Endret 6. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
110kg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Minnebruk er ikke alltid så lett å sammenligne(er det tallet du har git med eller uten delte bibliotek, med eller uten cache osv.), men her kan du se minnebruken til VirtualBox rett etter start hos meg. At mus tastatur ikke fungerer sømløst mellom gjest og vert stemmer ikke helt. Man må bare installere en driver i gjeste-os'et, det samme må man vel gjøre i de fleste virtualiseringsløsninger. Endret 6. august 2007 av 110kg Lenke til kommentar
110kg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 PS. Vet noen om det bare er VMWare som støtter å bruke fysiske disker i de virtuelle maskinene? (Det vanlige er jo å bare bruke virtuelle filbaserte "disker") 9219117[/snapback] QEMU Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg har prøvd Microsoft Virtual PC, men er ikke fornøyd med ytelse og støtte for operativsystem. Jeg håper at det etter hvert kommer løsninger med bedre ytelse og som utnytter skjermkort osv. bedre. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 En liten detalj i guiden er at det nevnes: "Vær oppmerksom på at du ikke kan bruke tastatur og mus samtidig i det underliggende systemet på den ene siden, og det virtuelle vinduet på den andre. Dersom du ønsker å veksle mellom de to, det vil si endre fokus fra det ene systemet til det andre, kan du trykke "CTRL+ALT"." Dette kjenner jeg meg ikke helt igjen i, bruker selv Player og Workstation på jobben og her drar man bare musen fra den ene skjermen til den andre så er det den delen som er aktivt. CTRL+Alt brukes som regel bare for å komme ut av fullscreen-mode. Med mindre jeg tolker teksten feil til artikel forfatter? Frankie Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 PS. Vet noen om det bare er VMWare som støtter å bruke fysiske disker i de virtuelle maskinene? (Det vanlige er jo å bare bruke virtuelle filbaserte "disker") 9219117[/snapback] Absolutt, VMWare støtter både filbaserte disker som du selv nevner, eller hvis man har endel fysiske disker i maskinen så kan man dedikere en hel disk til det virtuelle OSet, dette skal vistnok gi bedre ytelse. Men på en annen side så blir jo ikke det virtuelle imaget så veldig portabelt, hvis det ikke skal deles med noen andre personer eller noe slikt. Frankie Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 frank_jarle: Det funker fint etter du har installert VMWare Guest Tools. Men om du ikke har installert de nødvendige driverne, eller rett og slett bruker et gjeste-OS som ikke er støttet, så må du bruke CTRL+ALT trikset. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 En del moderne CPUer har jo "støtte for virtualisering" hvordan får man benyttet seg av dette, og hva er fordelene? AtW Lenke til kommentar
saivert Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Må nevne at QEMU ikke er et virtualiseringsprogram men en fullblods emulator av x86 (IA-32), x86-64 (AMD64), MIPS og ARM platformen. QEMU kjører både på Windows, Linux, Mac OS X og en del andre platformer. Nå har vel grensen mellom virtualisering og emulering blitt litt visket ut da emulatorer har begynt å ta i bruk knep som grenser til virtualisering for å kjøre koden raskere. Da når man har samme platform på vertsmaskinen som den man skal emulere. Jeg synes per dags dato at VMWare leverer den mest komplette virtualiseringsløsning, alt fra produkter til den litt mer erfarne pc-bruker til produkter for store bedrifter. VMWare Workstation 6 (og også Player) har nå fått mulighet for å montere virtuelle harddiskfiler som en ekte harddisk på vertsmaskinen. Dette forutsetter at den virtuelle maskinen er slått av. Den eksperimentelle 3D støtten er videreført og kan aktiveres kun for Windows XP/2000 (vert og gjest). Les mer om det her: http://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_v...nabling_vm.html Når du først har prøvd VMWare så blir du nesten litt hekta. Terskelen for å prøve ut nye ting blir mye mindre siden det ikke er noen risiko. Det går også mye kjappere. Så XEN ble nevnt og OS-virtualisering. Det er vel og bra og lar deg kansje kjøre Linux oppå Linux for å isolere ting fra hverandre. Det faller vel ikke helt under det denne guiden tok for seg. Her skal man jo teste nye operativsystemer. De som leverer delt hosting benytter seg jo gjerne av BSD jails, chroot først og så avanserer til løsninger som XEN og KVM senere når økt fleksibilitet kreves. @ATWindsor: En veldig enkel forklaring: Når en CPU har støtte for virtualisering, betyr det at de har lagt til en eller flere instruksjoner og kansje også et register eller to for å lette virtualiseirngen og gjøre den kjappere. Da kan prosessorn skille mellom flere tilstander (en for verts OS-et og en for gjeste-OS et). Tenk deg en prosessor med spaltet personlighet så skjønner du det kansje. I det ene tilfellet kjører den slik den gjorde før du virtualiserte, i det neste så kjører den som om du skulle ha bootet gjeste OS-et direkte på maskinen. Og den bytter altså mellom disse to tilstandene ved hjelp av en spesiell instruksjon som virtualiseringsprogramvaren benytter. Les også intel sin beskrivelse her: http://www.intel.com/technology/computing/vptech/ Og AMD sin her: http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...6_14287,00.html Endret 6. august 2007 av saivert Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Om nokon veit om det er mogleg å mappe porter over til virtuelle maskiner? Eg har prøvd Virtualbox og kunne gjerne tenkt meg å kjørt nokre windows applikasjoner inni eit skall som mappes over til *host* sine porter. Endret 6. august 2007 av siDDIs Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 vet det er mulig å opprette virtuelle nettverkskort under windows, men utover det aner jeg ikke stort Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Så XEN ble nevnt og OS-virtualisering. Det er vel og bra og lar deg kansje kjøre Linux oppå Linux for å isolere ting fra hverandre. Det faller vel ikke helt under det denne guiden tok for seg. Her skal man jo teste nye operativsystemer. De som leverer delt hosting benytter seg jo gjerne av BSD jails, chroot først og så avanserer til løsninger som XEN og KVM senere når økt fleksibilitet kreves. XEN kan også brukes til å kjøre en Windows-gjest på Linux-host Men det krever at man har en nyere Intel eller AMD prosessor med virtualiseringsstøtte. Men ellers har du rett i at XEN tradisjonelt har vært brukt for linux-linux, evt. andre *nix OS som gjester. Dette pga. såkalt paravirtualisering, hvor man kjører et modifisert gjeste-OS, som gir bedre ytelse. Slikt er ikke mulig å få til med Windows, siden det er proprietært OS-virtualisering kan naturlig nok ikke brukes for å teste ut nye OS, men vil i mange tilfeller være gunstigere enn full hardware-virtualisering hvis målet er å slå sammen mange maskiner som kjører samme OS. Det blir mye lavere overhead pr. virtuelle maskin Da kan man bruke teknologi som BSD jails, Solaris containers eller Linux m/VServer eller OpenVZ. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Om nokon veit om det er mogleg å mappe porter over til virtuelle maskiner? Eg har prøvd Virtualbox og kunne gjerne tenkt meg å kjørt nokre windows applikasjoner inni eit skall som mappes over til *host* sine porter. 9219478[/snapback] Det går i hvertfall fint med VMWare, men har dessverre ikke fått testa VirtualBox. Med VMWare kan du velge om gjeste-OS skal ha nettverk som er NAT'tet eller bridged. Velger du bridge, få gjeste-OS egen IP-adresse på samme subnet som host. Velger du NAT, fungerer host-OS som en slags NAT-ruter og gjeste-OS får en IP-adresse på et nytt virtuellt subnett. Disse IP-adressene er i utgangspunktet ikke tilgjengelig utenfra, men hvis du skal sette opp en servertjeneste så kan du velge å forwarde porter til gjesten. Endret 6. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Om nokon veit om det er mogleg å mappe porter over til virtuelle maskiner? Eg har prøvd Virtualbox og kunne gjerne tenkt meg å kjørt nokre windows applikasjoner inni eit skall som mappes over til *host* sine porter. 9219478[/snapback] Har med hell opprettet virtuelt nettverkskort og deretter kjørt Windows Home Server under VirtualBox med portmapping, så det blir vel et ja til spørsmålet ditt =) Fin artikkel forøvrig, men savner kanskje litt mer en bare harde fakta. Lenke til kommentar
TK_CC Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Dere glemte å ta med Parallel Workstation for Win/Linux. Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Kan jeg spørre hva man bruker dette til ? Virtualisering. Gjerne et enkelt eksempel da jeg bare er nysgjerrig. Har forstått det sånn at det kan brukes til å prøve ut nye operativsystemer. Men det må jo være mer enn det? Endret 6. august 2007 av CoreTEC Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Dere glemte å ta med Parallel Workstation for Win/Linux. 9219776[/snapback] Poenget var vel å ta med de versjonene man kan få gratis (hvis man har Windows). Parallels har ingen gratisversjon. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kan jeg spørre hva man bruker dette til ? Virtualisering. Gjerne et enkelt eksempel da jeg bare er nysgjerrig. Har forstått det sånn at det kan brukes til å prøve ut nye operativsystemer. Men det må jo være mer enn det? 9220848[/snapback] For mange hjemmebrukere er nok muligheten til å teste andre OS det som frister mest. Men det mye annet gøy man kan gjøre, f.eks. så kan man erstatte mange svakere servere med én kraftig server hvor man kan benytte virtualisering for å separere ut flere virtuelle maskiner. Dermed kan man oppnå bedre sikkerhet og fleksibilitet, og i tillegg også muligheten til å blande ulike OS. En annen fin ting er at utviklere kan bruke virtualisering for å teste ut programvare, og raskt "resette" systemet vha. snapshots. I tillegg er det nyttig hvis man skal kompilere programmene sine for flere arkitekturer og ikke har fysiske maskiner nok - da kan man isteden kompilere og teste programvaren på virtuelle maskiner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå