Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A3 automatkasse med/uten tiptronic

miXer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe meg en A3, men har hørt at en A3 med automatkasse som ikke har tiptronic kasse er daffere enn en A3 med automatkasse som har tiptronic kasse. Stemmer dette?

Og når jeg først spør, blir A3'en daffere generelt med automatkasse enn med manuel?

Edit: Og hva er forskjellen mellom en automatkasse med/uten tiptronic?

Endret av miXer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

shit.. et langt innlegg borte fordi "tiptronic" ikke var det jeg trodde det var :cry:

Jeg har planer om å kjøpe meg en A3, men har hørt at en A3 med automatkasse som ikke har tiptronic kasse er daffere enn en A3 med automatkasse som har tiptronic kasse. Stemmer dette?

Sansynligvis korrekt, fordi en elektronisk styrt kasse har større muligheter for å styre giringa korrekt enn en mer mekanisk kasse.

Og når jeg først spør, blir A3'en daffere generelt med automatkasse enn med manuel?

Helt klart korrekt. En automatisk kasse har ikke full overføring mellom motor og hjul før den når en viss fart. Før det overføres energien via hydraulikk.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Den er ikke daffere... Men når man selv sitter å girer, føles den raskere.

TipTronic er kult de første to ukene, etter det så bruker du på Drive eller Sport ca hele tiden.

Det går ann å chippe med automatkasse ja. Men ofte på TDI er det begrensninger på NM. Dette vet verkstedet.

Lenke til kommentar
Den er ikke daffere... Men når man selv sitter å girer, føles den raskere.

TipTronic er kult de første to ukene, etter det så bruker du på Drive eller Sport ca hele tiden.

Det går ann å chippe med automatkasse ja. Men ofte på TDI er det begrensninger på NM. Dette vet verkstedet.

9221748[/snapback]

En automatkasse (ikke automatisert manuell el l) stjeler +-10 hester fra motoren. Dermed yter bilen mindre på hjula. Aks blir også dårligere.

Når det gjelder tiptronic, så hadde ikke jeg kjøpt en automatkasse uten tiptronic for å si det sånn. Tiptronic er ikke kult de to første ukene bare. Er det det, så er du egentlig ikke noen "bilelsker" "driver". Prøv å kjør f.eks hardt på en svingete lite trafikkert vei med en bil i automatgir! det ville ikke jeg gjort.. girer som den selv vil og ødelegger balansen i bilen slik at du føler at du kjører av veien mye tidligere. Også var det på vinteren da... da et tiptronic et must!

Lenke til kommentar
Ja, en automatkasse senker akselerasjonen og gjør at du ikke har riktig turtall til enhver tid, det skal jeg være enig i.

Så hvis man ikke kjører hardt på svingete vei og drar ut turtallet hele tiden er man ikke bilelsker? Haha

9245142[/snapback]

Tror ikke det var det han sa. Han sa at derso du bare syntes at tiptronic bare var kult i to uker så er du ingen bilelsker. Det med svingete vei var et forslag på hvor tiptronic var kjekt å ha. Og hvor du har fått "drar ut turtallet hele tiden" vet jeg ikke.. men men..

Men tusen takk for alle svar jeg har fått. Det har hjulpet meget. Jeg har vært å testet 3 forskellige biler. 1: 150HK Automat. 2: 195HK manuell 3: 205 manuell.

Valget falt på den siste som var den billigste og peneste for mitt budsjett! :p

Lenke til kommentar

Hvilken A3 er dette da? :) hørtes ikke dum ut...

Jo kan sikkert være en "bilelsker", men folk som er glad i å -kjøre- bil ville nok valgt en manuell. De er jo typisk også skeptiske til tiptronic. Men jeg mener nå tiptronic er bedre enn standard automat da. Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe automat uten tiptronic. Da hadde jeg kjedet meg ihjel. Er ikke snakk om å dra ut noe turtall, men det å føle seg trygg og ha god balanse i bilen. Det har du ikke med kun automat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...