Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lurt å kjøpe biler som er gått mer en 200k?

Inc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
F.eks en baleno 98mod stv 1.6glx som er godt vedlikeholdt og ikke rust. Hva kan en risikere å "få i sekken" hvis en kjøper noe sånt?

9218519[/snapback]

Dette er faktisk umulig å svare på.... alt fra slitedeler/motor driverk/foringer/pakninger etc.

Edit-NAF test er en god begynnelse.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Pakninger , mansjetter osv løper alle en viss risiko.

Men med tanke å at ingen ulyder høres og motor går fint også fra girkasse. Slitedeler som drivknuter o.l bør en jo kunne høre når de må skiftes? eller

Endret av regga
Lenke til kommentar

Det fins ikke et universalt svar på spørsmålet.

Min '92 Subaru Legacy har gått 275000. Har 2 små rustflekker, og ellers er alt i god stand...

Møtte her om dagen en med en 90 model Legacy som hadde gått 130000 og var gjennomrusta, ulyd i girkasse dårlige bremser og clutch osv..

Så ALT kommer an på hvordan bilen har blitt vedlikeholdt. Men, det fins også visse biler som generelt holder lengre enn andre, det er vel vanlig at gamle mercedes og volvo holder lengre enn andre biler.

Lenke til kommentar

kommer ann på hva som er bytta, hvor bilen er kjørt og HVORDAN bilen har blitt kjørt og behandlet ;)

Har selv en Citroën Xantia Activa 2.0turbo fra 96 som har gått 250.000, girkassa og motor har ikke vært åpna før.

Har blitt bytta noen bærekuler, lenkearmer og noen fjæringsdeler.

Lenke til kommentar

Corollaen min ('95) er rullet snart 330 000 og går fortsatt som en klokke.

Byttet toppakning på den for en stund siden men ellers har det ikke vært problemer i det heletatt.

Dette er attpåtil en bil med 4wd, så slitasjen blir vel ikke mindre av det ihvertfall.

Skal sies at bilen stortsett har vært langkjørt tidligere, og alt av servicer har vært utført.

Lenke til kommentar

På den ene aktuelle bilen jeg har sett på, aka den jeg nevnte i første post. Har skiftet girkasse og viskosekobling (riktig skrevet), gjennomført servicintervall hver 20000km, skiftet reg reim to ganger.

Hadde bilen oppå bukk og fikk sjekke under. Det som ble funnet der var en slitt styreknute, null rust, null oljelekkasje, null ulyd fra gir, eller motor.

Det som jeg er mest skeptisk på langkjørte biler er når motoren tar kvelden. Her virker det som om motoren er pent kjørt og stelt med.

girkassen er jo skifet slik at den bør da holde lenge enda...

Ikke lett dette nei

Forbeholder meg retten til leifer.

Lenke til kommentar

det at girkassa har ryki på en såpass ny bil syns jeg er litt tvilsomt da, er ikke sikkert at den nye kassa varer noe lengre enn den gamle? Girkassa skal som regel holde veldig lenge med riktig bruk, riktig oljebytting (god olje) osv.. Hvor langt hadde denne børsa gått?

Lenke til kommentar
Det som ble sagt var at kassen røk når bilen slepte en tilhenger, da var bilen gått 100k. bilen er nå gått 208k

9222178[/snapback]

Synes dette høres merkelig ut. En girkasse ryker bare ikke plutselig selv om det trekkes en henger. Dersom den "plutselig røk" så må den i så tilfelle har vært mishandlet i lengre tid uten at noen har gjort noe med den, eller at det har vært produksjonsfeil på girkassen.

Jeg tror jeg ville sjekka opp litt i det, dersom noen har mishandlet denne bilen såpass at kassa røyk på 100k så er det ikke godt å si hvilke andre overraskelser denne bilen kan ha.

Tror ikke jeg ville tatt for gitt at denne motoren er pent kjørt.

Som andre foreslår bør du minst ta en NAF test på bilen.

Ellers trenger ikke biler som har rundet 200k være dårlige kjøp. Ofte får du dem billig, og dersom de er godt vedlikeholdt og blir godt vedlikeholdt fremover så er det ingen grunn for at de ikke skal vare en god stund fremover.

Det som derimot er vanlig er at folk slurver mer med serviceintervaller og vedlikehold jo eldre og mindre verdt bilen blir. Når man gir opp bilen slik er den dømt til å forfalle!

Lenke til kommentar

Har erfaring med at biler som er gammle og gått lite har generelt flere feil en de som har gått vanlig og mye...

Har selv opplevd det og ser ofte på forumer på nettet at de som legger ut problemer har ofte en litt eldre bil som har gått lite..

Så lenge bilen er vedlikeholdt er det ikke farlig å kjøpe en bil som har gått f.eks 350000.

Men tyske bensinmotorer som har gått langt er tvilsomt f.eks en 90 passat som jeg veit om som har gått 280.000 bruker olje og ventiltikking når kald, samt svetter olje og bilen generelt ser sliten ut.

Og en 100 2,5 tdi(diesel) som måtte bytte girkasse på 290000..

Har hatt selv 2 galanter som har gått over 300.000 og ingen slike alvorlige feil kun div foringer på den ene dette var en 93 og 95 modell.

Har hatt en ny bil og det var 02 modell a6 2,4 og den var plaget av knirkelyder det er plagsomt når den var så dyr.

F.eks toyota carina e kan gå til dommedag. Så er ikke i tvil om at japse bilene er overlegne når det gjelder kvalitet på det mekaniske..

Galanten min er også morsom å kjøre med permament 50:50 4wd.

Så hold deg laaaaaaaangt vekk ifra eldre tyske uten garnti igjen, utenom BMW og Porche :love:

edit, ville ikke ha kjøpt baleno heller, liker generelt ikke de bilene, da går man for subaru isteden, suzuki = bra motorsykkler

og

dette er bare personlig mening sikkert andre erfaringer også.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Ha en kamerat med en Merce som har rullet godt over 500 store, og den er ikke akkurat fint kjørt. :p

Kjørelengden har egentlig ingenting å si, så lenge vedlikeholdet er bra. Et eksempel:

En bil som er kjørt 300 000, med overhalt motor og girkasse, sandblåst; puuset og nylakkert er jo som en ny bil. Da kjører den fint 300 til. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...