Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen henger seg opp. HK ødelagt?

Anbefalte innlegg

Hei

Min to år gamle pc har jeg hatt problemer med en ganske lang stund nå. Tidligere har det hendt et par ganger at windows ikke ville starte og de gangene har jeg bare formatert og skyldt på virus eller bill gates. Og mellom disse formateringene har alt funket greit.

Men så begynte det å skje litt mer alvorlige ting tidligere i sommer. Den begynte å henge seg opp mens jeg spilte. Det begynte å skje oftere og jeg ble kraftig irritert... Så jeg formaterte... Men det funka ikke, den hengte seg fortsatt opp. Nå hengte den seg så ofte opp at pcen var helt ubrukelig...

Så for å utelukke at det var noe virus eller noe lignende som stod bak installerte jeg ubuntu. Da hengte den seg ikke like ofte opp men det skjedde innimellom der og. Senere skjedde det også i bios...

Så derfor har jeg nå konkludert med at det er feil et eller annet sted inni pcen og ikke et eller annet virus eller bill gates som står bak...

Feilen mistenker jeg skjer på grunn av at noe går varmt, på grunn av at den henger seg oftere opp når det er varmt på rommet mitt eller når pcen har hengt seg opp og jeg starter den på nytt igjen. Har prøvd å overvåke temperaturene i pcen med everest men har ikke registrert noen høye temperaturer. Det lukter heller ikke svidd...

Etter å ha blitt grundig lei av PC'en så lot jeg den stå en ukes tid. Etter den hadde fått hvilt seg en uke prøvde jeg igjen og så virket den... Jippi! Jeg kunne endelig spille litt igjen!

Fram til i dag... Hengte seg opp igjen...

Og så har det seg slik at jeg kunne tenkt meg å oppgradere til dobbelkjerne prosessor, altså kjøpe nytt hovedkort og cpu.

Det passer jo fint siden jeg med mine pc kunnskaper tror det er hovedkortet mitt som er kloink... Men er det det? Hvordan kan jeg være sikker? Hva annet kan det være?

Og er det mulig at det bare er noe støv som gjør at noe blir varmt? Har jo fortsatt bruk for delene selv om jeg vil oppgradere.

Informasjon om PCen:

Hovedkort: MSI K8N NEO4 F nforce4 S-939

Grafikk: POV GeFORCE 7800 GT 256MB

Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz

Strømforsyning: Silver Power Strømforsyning ATX-400W

Harddisker: To Seagate Barracuda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er en sjekkliste:

*snurrer alle vifter?

*har du ram scannet for virus

*oppdater bios

*sjekk cmos innstillinger

*svidd lukt eller aske ect.

det er ikke:

windows (pgr av bios oppheng)

Sjermkortet (pgr av at pc-en henger og ikke sjermen)

Det kan være:

oppskarpt harddisk

bios virus (se sjekkliste)

lite strøm i noen komponenter (se sjekkliste)

(bare rett på meg) :thumbup:

Lenke til kommentar

Søkte med norman akkurat nå og fant ingenting med "søk i minnet". Så nå kan vi vel utelukke virus? Glad vi kan utelukke skjermkortet i hvertfall! :whistle:

Alle vifter snurrer rundt i ring (har masse vifter (og masse støy))

Etter litt leting etter bios oppdatering fant jeg dette med MSI Live Update:

Current Ver. 1.40 Online Ver. 1.D0

1. This is Award BIOS

2. This BIOS fixes the following problem of the previous version:

- Show full logo during POST.

3. 2006/05/24

Er den oppdateringen nødvendig?

Hva skal jeg se etter i cmos innstillingene? Det er ikke noe jeg kan mye om...

Det lukter som sagt ikke svidd...

Oppskrapt harddisk? Tror ikke det. Den har stått stabilt i kabinettet hele sin levetid.

+ at det forklarer ikke at den har hengt seg opp under oppstart.

Lite strøm på noen komponenter? Hvordan ser jeg det?

Jeg kan nevne en annen feil som jeg har opplevd. Det kommer en feilmelding under oppstart at intet os ble funnet, jeg skrur av og på sjekker bios for å se etter harddiskene, og der står bare den ene som ikke har noe os. Jeg skrur av og lar pcen hvile seg litt og så sjekker jeg bios igjen senere og der står begge harddiskene igjen. Og da funker det, helt til den henger seg opp igjen.

Takker for svar! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...