Gå til innhold

Problemer i mørket med autofokus D80

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er et problem jeg har, eller en faktor som gjør seg gjeldende uansett.

Når jeg i går kveld gikk tur langs akershus festning, forsøkte jeg å ta bilde mørke motiver. Kameraet nektet å fokusere. Dette har skjedd tidligere, men ikke så ofte som i går. Regner med at kameraet ikke har nok lys å fokusere på, men er det en vei rundt dette?

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokusere manuelt?

Du kan prøve å velge kun senterfokuspunkt og så fokusere på et punkt der du har en klar kontrast/linje i motivet som kameraet kan utnytte, og så bruke fokuslås for å rekomponere bildet. Men det er grenser for hvor lite lys det kan være.

Et objektiv med større blenderåpning kan også hjelpe, men jeg antar du brukte Tamronen. I så fall må du over på fastoptikk for å få noe med nevneverdig større blenderåpning.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er et problem jeg har, eller en faktor som gjør seg gjeldende uansett.

Når jeg i går kveld gikk tur langs akershus festning, forsøkte jeg å ta bilde mørke motiver. Kameraet nektet å fokusere. Dette har skjedd tidligere, men ikke så ofte som i går. Regner med at kameraet ikke har nok lys å fokusere på, men er det en vei rundt dette?

Du har to alternativer: kjøpe mer lyssterk optikk (kameraet fokuserer vidåpent, så mer lysstyrke gjør det lettere å fokusere) eller fokusere manuelt. Trikset da er å zoome inn så mye som mulig (slik at du fremdeles klarer å se det du skal ta bilde av selvfølgelig), fokusere, og zoome ut til du har utsnittet du ønsker. Har du AF-S-objektiv (18-135 eller 18-70) trenger du ikke stille om noe for å fokusere manuelt, har du et AF-D eller AF-G-objektiv må du stille om til manuell fokus først.
Lenke til kommentar

"Markering"?

D80 har en fokusindikator som viser om motivet er i fokus når du fokuserer manuelt, hvis det var det du tenkte på. Men den er avhengig av at autofokusmekanismen faktisk har nok lys til å "se" om motivet er i fokus eller ikke. Så hvis lyset er så dårlig at autofokus ikke virker, så virker ikke fokusindikatoren heller. Det gjelder for alle digitalkameraer med den typen autofokus. Skal du få autofokus i veldig dårlig lys må du ha en eller annen aktiv autofokusmekanisme (sonar el. IR-avstandsmåler).

Du kan jo prøve å slå på hjelpelyset (hvis ikke det allerede er påslått). Men det er rimelig svakt og hjelper deg ikke når du skal ta bilder på avstand.

Lenke til kommentar
Tenker du på avstands-skala som viser hvor mange meter det er til motivet ?

Det er det desverre få objektiv som har for tiden.

Tom

Huh? :ermm:

Jeg er nå rimelig sikker på at alle objektivene mine har en avstandsindikator ved fokusringen, inklusiv de nyere objektivene. Kan ikke huske å ha sett noen objektiver uten...

Lenke til kommentar
D80 har en fokusindikator som viser om motivet er i fokus når du fokuserer manuelt, hvis det var det du tenkte på.

Denne har ikke jeg klart å finne/finne ut av enda... Noen som kan forklare hvordan denne funker?

9221225[/snapback]

Det skal være en grønn lysdiode i søkeren som lyser opp når kameraet mener at moitiv er i fokus. Men jeg vil anta at hvis kameraet allerede sliter med å fokusere selv, så vil heller ikke dette virke; da det eneste du gjør er å "leke fokusmotor" for kameraet's autofokus system...

Tom

Lenke til kommentar

"Lysdiode" er det ikke akkurat, men en liten grønn prikk er det snakk om.

Hvis du ser på bildet av D80 sin søker her så er fokusindikatoren den lille grønne prikken nederst til venstre i søkeren, merket med "1". Hvis den prikken er synlig, så er motivet i fokus :)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...