Gå til innhold

CD-R kvalitetsforskjeller?

Gegge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CD-R plater som er spesielt tilpasset musikk, pleier det å stå på coveret; Music Only eller no sånt.

Med tanke på forskjeller så er det vel mest legeringsforskjeller det går på.

Nei,. Disse platene ble laget i den tiden du begynte å få standalone cdbrennere for å ha i stua. Målet med disse cdene var ene og alene å frese inn "lisenspenger". Nekter å tro at disse cdene er bedre på noe vis.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg startet denne linken siden jeg er hifi entusiast med sans for lydkvalitet. Det stemmer at du kan oppnå bedre lyd med en brent CD-R enn orginalplaten. Det er bare litt vanskelig å få til. Det er tydeligvis kvalitetsforskjeller på de ulike CD-R platene i tillegg vil vistnok rippeprogrammer og hastighet ha en del å si. Jeg har oppnådd gode resultater ved bruk av Memorex Black men den kostet 20kr pr stk. Dårlige resultat er oppnådd med billige Sony plater. En annen rapporterte om bedre lyd ved bruk av TDK X-Speed. Den teoretiske forklaringen er gitt av en annen. Ønsket med å starte denne linken var å suge til meg erfaringer fra data folket. Personlig frekventerer jeg hifi sidene til daglig.

Anyway, jeg har tatt kontakt med support hos Verbatim og vi skal diskutere temaet over tlf.

Jeg er fortsatt interesert i å lytte til deres erfaringer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder farge under platene er det gull og lyseblå som reflekterer best. Spesielt er gull platene som vanligvis krever lavere hastighet for å brennes da molekylene på disse platene er vanskeligere å snu polariteten på. Sølvfarga og mørkeblå plater er lettere og kan derfor som regel brennes på raskere hastighet, men de er også lettere påvirket av lys generelt, og holder kanskje ikke så lenge på dataene.

Jeg har også opplevd det at min CD-spiller til 18000,- er ekstremt nøye på hvilke plater den tar. Brenner jeg audio på samme type plate på 8X og 12X får den problemer med 12x-platen, mens min gode gamle CD-spiller til 1200,- tar alt. Til og med dem jeg brenner på 40X. Så det er nok forskjell på kvaliteten hvis man brenner for fort. Musikk brenner jeg derfor på 4X. Jeg har da ikke så dårlig tid.

P.S. Kodak Ultima GOLD Audio anbefales på det sterkeste hvis man er nøye på kvalitet og er en musikkelsker. Disse platene er uheldigvis vanskelig å få tak i så hvis det noen som kommer over disse platene så si i fra!!!

Lenke til kommentar

Forklaringen til at CD-R er lettere å lese eller at det blir bedre lyd av CD'R er at den blir brent på samme måte som en CD blir lest. DVS fra innerst til yttert som en spiral, mens en original CD blir trykt. Uansett er jeg i sterk tvil at CD-R er bedre lydmessig, men jeg skal fortsatt prøve å være åpen for muligheten selv om det er snakk om digital lagring. Hvis det er en forskjell så er den minimal og en normal bruker vil ikke høre en dritt forskjell uten skikkelig utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...