Gå til innhold

Final Fantasy VII - fortsatt spillbart i dag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å få det til å kjøre skikkelig på Windows XP though. Må finne tak i årevis gamle patcher på nett. Evt. laste ned piratversjon som inkluderer masse patcher. Ser ikke så bra ut på sylskarp PC-skjerm som på TV-skjermen heller, fordi den gammeldagse 3d-grafikken (spesiellt på bakgrunnen med svære firkanter overalt) blir skarpere og styggere på monitoren. Det ser veldig rart ut med de skarpe 3d-karakterene oppå de "blurry" bakgrunnene også, når du går rundt.

Men det tar cirka 15 minutter så er du helt fortapt i spillet uansett. Men jeg har aldri fullført det, eller vært i nærheten. Har ikke tålmodighet til så store spill lengre, desverre. Jeg har prøvd 2 ganger, men mistet interessen etter noen timer, sluttet, og glemt å starte spillet igjen. Når jeg så starter igjen husker jeg ingenting, går meg vill hele tiden og møter UTALLIGE random-fights mens jeg surrer rundt, blir forbanna og quitter.

Beste er vel å finne en PS1 og kjøpe spillet brukt, sette seg i sofaen/godstolen med masse brus/godteri, slå av telefonen og låse døra.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Sjølvsagt er FF VII fortsatt spelbart i dag, det er jo akkurat det samme spelet som fekk strålande omtalar og ein stor og entusiastisk fanbase for 10 år sidan. :)

Eldre spel har gjerne dårlegare grafikk og mindre straumlinjeforma grensesnitt enn det vi er vande til i dag, men for dei store klassikarane er det generelt verdt bryet å sette seg inn i dei.

Eg spelar sjølv gjennom Baldur's Gate for første gong no.

Kay

Lenke til kommentar

Problemet med nostalgi er at det er nettopp nostalgi. Man husker bare de gode stundene, aldri de utallige timene med kjedelig grinding av de samme monstrene om og om og om igjen mens man prøver å finne veien fra A til B.

Når man så spiller det pånytt etter 10-15 år knuses all nostalgien til støv.

Derfor er det best å la nostalgi være nostalgi, og ikke spille dem igjen. Jeg liker ikke å spille gamle C64-spill på emulator f.eks., for jeg har utallige gode barndomsminner med den maskinen, men når jeg nå prøver dem igjen spiller jeg i 10 minutter, tenker "faen dette suger jo egentlig" og prøver noe annet. Og da ryker de gode minnene i samme farta.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det. Jeg syns det er en evig grind, jeg vil gjerne se monstrene og velge selv om jeg vil angripe dem eller ikke.

Grandia-spillene lar deg se alle monstrene rundt på kartet mens du går rundt.

Forskjellen fra nå og når man var liten er at da spilte man bare for å spille. Og kunne gjerne sitte i 7-8 timer i strekk med samme spillet. Det greier jeg bare ikke lengre.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det. Jeg syns det er en evig grind, jeg vil gjerne se monstrene og velge selv om jeg vil angripe dem eller ikke.

Tilfeldige fights er ikke en evig grind i det hele tatt. En spiller kan ende opp å bruke fler foldige timer på det for å lvle opp, men det er noe han velger selv. Skal man snakke om grind så kan man heller nevne "draw" i FF8

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg spilte gjennom Final Fantasy VII for første gang for noen måneder siden. Jeg begynte med det rett etter jeg hadde klart Final Fantasy IX for første gang.

Spillet skuffet litt til å begynne med. Grafikken var mye dårligere enn Final Fantasy IX, og det var veldig lukket i begynnelsen. Men jeg ga spillet en sjangse, og spilte videre. Etter en stund kom jeg ut på verdenskartet. Da opnet spillet seg en del, og alt ble bedre med en gang. Men Final Fantasy IX var fortsatt langt forran. Men jeg spilte videre. Når jeg kom til disc 2 og fikk tak i luftskipet, løsnet det. Historien hadde kommet mye lengre, og jeg forstod dermed mer av det som skjedde i begynnelsen. Her fra og inn var det et av de beste spillene jeg noen gang har spillt. Det tok helt av, ganske enkelt.

Så det var slik jeg hadde lest; spillet var ikke verdens beste i begynnelsen, men ble bedre og bedre etterhvert, før det tok helt av mot slutten. Da merket jeg og mye mindre til grafikken. Nå er det og veldig morro i begynnelsen, siden jeg har spilt gjennom det en gang før. For min del greide det aldri å ta igjen Final Fantasy IX, som er det beste spillet jeg noen gang har spilt. Begge disse spillene anbefaler jeg på det sterkeste, du får en utrolig opplevelse med begge. (Jeg har ikke prøvd Final Fantasy VIII enda.) Jeg kan også anbefale Final Fantasy VI. (GBA utgaven er den mest aktuelle nå.)

Så ja, Final Fantasy VII holder meget godt den dag i dag.

FFVIII er gull

Lenke til kommentar
Kanskje greit at en slik klassiker forblir en klassiker, til fordel for en kommersiell remake? Sier ikke at spillet ville blitt dårlig, men hadde kanskje blitt skuffende for mange fans ettersom nostalgien i det første kanskje spiller litt inn på helhetsinntrykket.
Hele greia er at det er jo alle de millionene av fans som vil ha en remake, ikke utviklerne som vil ha mere penger.

PS3 + FFIV = 800kr lett ja!

Kan du være så snill å fortelle meg hvor jeg kan finne PS3 til 800 spenn?

Vil helst ha remake av FFVII i stedet for FFIV da...hehe

Lenke til kommentar

Kan du vennligst ta en titt på datoen på siste post før du begynner å bumpe som en gal?

EDIT: La oss i mellomtiden ta en titt på retningslinje nummer 10:

Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam.

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

https://www.diskusjon.no/index.php/?act=boardrules#bumping

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

FF7 er definitivt fremdeles spillbart, men appellerer kanskje ikke til absolutt alle i dag. Det er mer omstendelig og saktegående enn flesteparten av dagens store konsollspill, men hvis man liker gammeldagse rollespill av den japanske typen - eller spill der en god historie er fokuset - er både FF6 og FF7 fremdeles blant det ypperste innen TV-spill.

Lenke til kommentar

Jeg rundet FFVII for noen år siden, og anbefaler det på det sterkeste. Selv om hendene ser ut som malingspann og de pre-renderte bakgrunnenne er bygget opp av få pixler, er 7eren en historie i seg selv. Det var Final Fantasy VII som var det første i serien til å popularisere spillserien utenfor Japans landegrenser. Før dette kom ut, unnlot Square å utgi Final Fantasy 2, 3 og 5 til de engelsk-talende land. En av grunnene var manglende interesse for spillserien resten av verden, og i femmeren sitt tilfelle mente Square at spillet var for komplisert for oss på den vestre siden av kloden.

For å prøve å vekke interessen til rollespill blant amerikanerne, utgav Square et halvbra Final Fantasy spill der eksklusivt kalt FF: Mystic Quest (1992). Dette var et "dummet ned" FF spill med enkel vanskelighets grad, som minner om en krysning av Zelda og Final Fantasy. Spillet ble et år senere utgitt i Japan med det treffende navnet Final Fantasy USA: Mystic Quest, men da med litt høyere vanskelighetsgrad. Spillet skremte eksisterende fans og fikk nokså variabel kritikk i media, og ble ingen stor suksess. Det var først da Final Fantasy VII kom at spillserien tok verden med storm og ble mainstream.

Med sin historie og dybde, mener jeg at FF VII er spillbart i dag, om ti år, tyve år osv. Det er rett og slett en udødelig klassiker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...