danno_O Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hei. Jeg hadde nylig et lynnedslag i routeren min og fikk byttet den med en netopia 3351. Denne har ikke en egen html-config så man må gå gjennom telnet. Jeg har også en trådløs router som signalet går gjennom før det treffer hver enkelt PC. Jeg har åpnet porten på den trådløse routeren og jeg har fulgt denne veiledningen til å åpne porten på den vanlige routeren (modemet): Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å sette standardkonfigurasjon velger du 'En IP adresse med brannmur'Der alternativer ikke kommenteres, utføres ingen endringer. Endringene du ønsker å utføre finner du ved å velge 'Gå til avansert konfigurasjonsmeny' (under punktlisten) Her finner du 'Endre offentlige servere på lokalnettet' og 'Endre filtersett i ruteren'. Følg anvisningene på siden. Vi anbefaler at dette verktøyet benyttes. Ønsker du likevel å konfigurere din ruter manuelt gjør du det på følgende måte: Logg inn på ruter ved å kjøre telnet Dette gjør du ved å gå på Start og Kjør. Der skriver du 'cmd' (ev. command) og trykker OK. Skriv så 'telnet 10.0.0.1' i det sorte vinduet som kommer frem. Brukernavn og passord ved bruk av Telnet er: ******* og ********* ---------- NAT -------------- NAT-tabellen og oppsett av brannmuren i modemet er menybaserte. Etter valg er gjort fra meny trykk Enter for å bekrefte. Ingen endringer blir lagret uten at du trykker Enter. For å gå tilbake i meny trykk Esc. For å definere NAT oppføringer gjøres følgende: Velg 'Quick Menues' Velg 'Network Adress Translation' Velg 'Show/Change Server list' Velg 'Easy Servers'. Velg 'Add Server' Velg 'External Service' (f.eks ftp eller "Other") Dersom 'Other¿' er valgt må første og siste port defineres. 'Server Private IP Address' (lokal ip, eks 10.0.0.2) 'Public IP Address'. (Hvis ikke fast IP, la den stå som 0.0.0.0). Husk å trykke på 'ADD NAT SERVER' Dette for at endringen skal tre i kraft. Escape tar deg tilbake til hovedmeny. Telnet-session kan nå lukkes. Etter at NAT oppføring er gjort må brannmuren åpnes tilsvarende. NB: Som standard er alle porter over 1024 åpnet i brannmuren. Dette gjøres på følgende måte: Fra startsiden velg 'Quick Menus' Velg 'Filter Sets' Velg 'Display/Change Filter Set' Display 'NGT' Velg 'Add Input Filter to Filter Set' Sett Forward til 'Yes' for å tillate trafikk gjennom brannmuren og spesifiser IP adressen dit du vil trafikken skal rutes (Bruk tabulator tasten til å forandre dette, bekreft med Enter.) Destination IP Adress 10.0.0.2 (eller annen lokal adresse som benyttes) Eller IP adressen maskinen som skal motta trafikken har Source IP Address 0.0.0.0 (alle adresser kan koble til) Source- og DestinationAdress Mask kan stå som 0.0.0.0 Sett 'Protocol Type' til ønsket protokoll (Som oftest TCP). Dette må du skrive inn med bokstaver, trykk Enter for å bekrefte. Velg 'Dest. Port Compare' og velg videre fra ny meny 'Equal'. Velg 'Dest. Port ID' og spesifiser her portnummer (som du tidligere la inn i Network Adress Translation). Velg til slutt 'ADD THIS FILTER NOW' og trykk enter. Start ruter på nytt for at endringen skal tre i kraft. Jeg pratet med NGT kundeservice for å få hjelp, og de sa at de ikke hadde noen veiledning på det med åpning av porter ved mitt oppsett. De nevnte noe med at man kunne gjøre den trådløse "transparent" men anbefalte det ikke. Noen som har noen idéer på hvordan jeg kan få løst dette? -danno_O Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det greieste vil være å bruke router #2 som aksesspunkt. Du logger da inn på den og slår av DHCP (LAN). Koble så kabel fra modemrouter til LAN på router #2. Du slipper da å forwarde porter i #2. Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Det greieste vil være å bruke router #2 som aksesspunkt.Du logger da inn på den og slår av DHCP (LAN). Koble så kabel fra modemrouter til LAN på router #2. Du slipper da å forwarde porter i #2. 9224178[/snapback] Ok tusen takk =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå