Gå til innhold

nytt kamera: samsung s1000 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung sliter generelt en god del med støy og bildekvalitet, så jeg tror ikke dette burde være førstevalget, om ikke akkurat dette har fått super testomtale (jeg har ikke lest test av det).

Mens Fujifilm F30, som har fått meget god omtale av bildekvalitet, får du til rett over 2K, det finner du her. Det er nå meget prisgunstig da det har fått et par etterfølgere.

Det er i følge tester et av de ytterst få lommekamera som er godt i dårlig lys, og kan kjøre en del høyere ISO enn de fleste andre. Det ser kanskje ikke så ultrakult ut som noen av de mest hippe, men til gjengjeld gir det gode bilder.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
eg er generelt glad i samsung, så eg vil helst ha det. 2 lapper blir litt masse for eit kamera synest eg.. da kjøper eg heller ein mobil med eit sikkelig kamera.

kam gjerne med fleire forslag.

9219073[/snapback]

Du har ikke sjanse til å få en mobil med et i nærheten av et så bra kamera som for eksempel F30 og Ixus 800... uansett hvor mye penger du gir for mobiltelefonen.

Til sitt bruk er vel Samsung S1000 helt ok. Vi har solgt forgjengerne (S500, S600 og S800) der jeg jobber, og folk er generelt ganske fornøyd med hva de får i forhold til prisen. Men jeg ville kanskje sett etter en av de modellene i stedet. Flere megapiksler enn fem har du ikke bruk for, optikken klarer uansett ikke å utnytte det, og jo flere megapiksler jo mer støy får du i bildene. S600 tror jeg du kan få til under tusenlappen nå, og de gir uansett bedre bilder enn et hvilket som helst mobilkamera.

Ellers kan du se etter kamera i samme prisklasse fra f.eks Nikon og Canon. Jeg ville nok heller kjøpt et av de, fremfor Samsung.

Lenke til kommentar

Eksempel på lite bildestøy:

f450_iso80.gif

Eksempel på betydelig bildestøy:

canon_s2_iso400.jpg

Det er flere årsaker til støy. Dårlig bildebrikke, for liten bildebrikke i forhold til dens oppløsning, dårlig signal/støyforhold (årsaket av ovenstående), samt ikke minst bruk av høy ISO, som med digitale kamera betyr en forsterkning av signalet, og dermed også støyen.

Se en enkel forklaring på dette på min kameraside der jeg laget noen enkle skisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...