Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vectra B elekronikk problem

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en Opel vectra B 96 modell som har begynt å trøble litt med det elektriske. Var ute å kjørte for et par dager siden. Da begynte belysningen inne i bilen å flimre, samtidig som det kom lyder ut av sikringsboksen på bilen. Etter dette hadde skjedd så fungerer ikke cdspilleren min lengre. har testa med en annen spiller men den er like død. Noe har skjedd, men klarer ikke finne ut hva.

noen tips?

Har selvfølgelig gått over alle sikringene i sikringsboksen også.

Takker for svar!

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med det er strøm på batteriet så den starter?

Ellers kan det være så enkelt som en ledning med brudd eller kontaktproblemer.

9221779[/snapback]

Ja er strøm på bilen. Fant ut hva årsaken var. Dersom jeg kobler konstant strøm på spilleren. Altså kobler ut den ledningen som gir spilleren strøm i det du vrir om tenninga så fungerer den og jeg får slått den på. Men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er som gjør at den ikke vil slå seg på i det jeg vrir om tenninga! Tenker det kan være ett relee eller noe som har gått? kanskje jeg er helt på villspor nå da men. Kom en summelyd fra sikringsboksen min idet spilleren døde og lysene inne i bilen flimra.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
En summelyd kan tyde på et relee som du er inne på.

9223111[/snapback]

Okei. Hvordan blir det å feilsøke seg frem til det da? Er vel ingen måte å sjekke om et relee er gåent på regner jeg med. Må vel bytte alle som en som står i sikringsboksen for å løse problemet.

Lenke til kommentar
Haynes bøkene har dette, kjøp deg en slik(Alltid greit å ha litt info om bilen).

Ellers er det vel mulig å spore det opp på andre måter, høre med folk osv.

9224961[/snapback]

Ja skulle ha hatt den boken. Har ofte vurdert å kjøpe den. men har slått det ifra meg siden bilen skal selges. hehe. Skulle ha kunne spurt opel om dem vet. men får alltid bare vage svar. Dem vil vel helst at jeg skal sette bilen igjen hos dem. hehe

Lenke til kommentar
Haynes bøkene har dette, kjøp deg en slik(Alltid greit å ha litt info om bilen).

Ellers er det vel mulig å spore det opp på andre måter, høre med folk osv.

9224961[/snapback]

Ja skulle ha hatt den boken. Har ofte vurdert å kjøpe den. men har slått det ifra meg siden bilen skal selges. hehe. Skulle ha kunne spurt opel om dem vet. men får alltid bare vage svar. Dem vil vel helst at jeg skal sette bilen igjen hos dem. hehe

9227401[/snapback]

Er det forresten noen som vet om det er ett relee som styrer det at cdspilleren skal slå seg på i det du vrir om tenningen? Var rart jeg ikke merket at andre ting ikke fungerer slik de skal da når jeg vrir om tenningen. Dette er jo noe som skjedde plutselig. har ikke fikla med noe som helst. det flimra bare plutselig i lyset inne i kupeen og en summelyd kom fra sikringsboksen. så slutte spilleren bare å slå seg på..

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

For meg virker det ikke som at det er et relè som er problemet. CD-spilleren kobles normalt ikke via noe relè i det hele tatt. (Sansynlivis) Ikke kupèlyset heller. Det kan være en kortslutning som smeller en krets ut av drift for en viss tid (siden sikringene i bilene er så overdimmensjonert at det skal mye til for å smelte dem), eller det kan være dårlig kontakt i en plugg mot sikringsboksen. Sansynligvis finner du noen enorme plugger som går inn til sikringsboksen. Ta dem ut og se etter svimerker.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
For meg virker det ikke som at det er et relè som er problemet. CD-spilleren kobles normalt ikke via noe relè i det hele tatt. (Sansynlivis) Ikke kupèlyset heller. Det kan være en kortslutning som smeller en krets ut av drift for en viss tid (siden sikringene i bilene er så overdimmensjonert at det skal mye til for å smelte dem), eller det kan være dårlig kontakt i en plugg mot sikringsboksen. Sansynligvis finner du noen enorme plugger som går inn til sikringsboksen. Ta dem ut og se etter svimerker.

9230903[/snapback]

Okei. Jeg får prøve å skru opp å se. Om det viser seg å være svimerker da. Hva blir neste trinn?

Lenke til kommentar

Hvis pluggen eller kontakten er svidd må den relevante delen byttes. Det er sansynligvis ingen vei utenom. Bruk noe elektronikkrens isåfall med en gang om det viser seg å være tilfelle som et midlertidig forsøk på fiks.

Btw. Svidde kontakter kommer av dårlig kontakt eller underdimmensjonerte plugger, typisk begge deler.

Lenke til kommentar
Hvis pluggen eller kontakten er svidd må den relevante delen byttes. Det er sansynligvis ingen vei utenom. Bruk noe elektronikkrens isåfall med en gang om det viser seg å være tilfelle som et midlertidig forsøk på fiks.

Btw. Svidde kontakter kommer av dårlig kontakt eller underdimmensjonerte plugger, typisk begge deler.

9232979[/snapback]

Okei. har vært ute med pluggene å sett nå. Den hovedkontakten som gikk inn til sikringsboksen var helt fin. ingen svidde plugger på den. Kontaktene som gikk via releene i boksen så heller ikke ut som de hadde fått seg en smell. Har sett over hva de ulike releene i sikringsboksen går til. og har ikke funnet noen som går vil kupelys eller til cdspilleren. Ingen releer som har noe med tenningen å gjøre. men kom altså en summe lyd fra sikringsboksen da problemene oppstod..

Lenke til kommentar

9232979[/snapback]

Okei. har vært ute med pluggene å sett nå. Den hovedkontakten som gikk inn til sikringsboksen var helt fin. ingen svidde plugger på den. Kontaktene som gikk via releene i boksen så heller ikke ut som de hadde fått seg en smell. Har sett over hva de ulike releene i sikringsboksen går til. og har ikke funnet noen som går vil kupelys eller til cdspilleren. Ingen releer som har noe med tenningen å gjøre. men kom altså en summe lyd fra sikringsboksen da problemene oppstod..

9235383[/snapback]

Men! om jeg ikke finner ut hva som er feil. så kan jeg jo trekke en ny kabel fra tenningen til spilleren! Noen som vet hvilken farge på ledningen det skal være? tror det er en 8 pins kontaktboks som står inn på tenningen.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...