Gå til innhold

Overvåke endringer i log filer


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lærer meg C for tiden. Og den beste måten å gjøre dette på synes jeg er å ha et prosjekt. Så det jeg hadde tenkt å lage er en server applikasjon som overvåker logger for endringer og sender endringene til en klient som er koblet til serveren.

 

Nå har jeg fått laget grunnlaget for serveren, og tenkte jeg skulle begynne å se på åssen jeg kan overvåke log filene. Det jeg har kommet fram til så langt er:

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <sys/stat.h>

int main(int argc, char *argv[])
{
 struct stat file_status;
 int s = 0;
 
 while (1) {
     if (stat("text.txt", &file_status) != 0) {
        perror("stat");
     }
     
     if (file_status.st_size != s) {
        printf("File changed, new size: %d\n", file_status.st_size);
        s = file_status.st_size;
     }
 }
 
 return 0;
}

 

Denne gjør forsovit jobben sin, men den bruker opp 100% av cpu'en. Det har vel noe med loopen å gjøre, men jeg klarer ikke å finne noen annen løsning for å kunne kjøre denne overvåkningen på.

 

Noen som har et forslag på åssen jeg kan få denne til å sjekke størrelsen på filen uten å bruke opp 100% av cpu'en? Evt. en annen måte å sjekke størrelsen på uten å bruke "stat"?

 

NB! Applikasjonen skal kjøres i Linux

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å bruke sleep() inne i loopen for å hindre at den bruker 100% cpu. Slik som dette:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <sys/stat.h>
#include <unistd.h>


int main(int argc, char *argv[])
{
 struct stat file_status;
 int s = 0;
 
 while (1) {
     if (stat("text.txt", &file_status) != 0) {
        perror("stat");
     }
     
     if (file_status.st_size != s) {
        printf("File changed, new size: %d\n", file_status.st_size);
        s = file_status.st_size;
     }

     sleep(10);
 }
 
 return 0;
}

Nå sjekker den fila hvert 10. sekund.

Lenke til kommentar

Jo det vil det sikkert, men hvis du putter den loopen der inn i loopen til serveren applikasjonen så vil jo programmet stoppe der uansett siden loopen aldri avsluttes.

 

Men det burde funke å putte den i en egen thread eller noe, men jeg kan ikke så mye om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...