anderslien Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har vært på tur og fikk tatt et bilde av Petronas Towers i Kuala Lumpur som jeg ble veldig fornøyd med. Hva syntes dere? Nikon D40 m/ Nikkor 18-55mm f/3.5 EXIF: f/3,5 1/50 ISO-1600 18mm Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har du photoshoppa dette mye= For meg ser det ut som et avansert våpen fra et eller annet fps spill som quake eller doom Uansett er bildet i seg selv fint det .) Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Detta må da være helt ushoppa, detta. Bildet var veldig stilig, men jeg blir litt satt tilbake av støy. Og også i bånn, ser vi et lysskjær - sikkert fra en lyskaster. Er også noe kromatisk brytning som skjenerendes på toppen der.. Ellers digger jeg bildet Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Dette er faktisk helt ushoppa - Rett fra kameraet. Belysningen på bygningen er slik, og det tok seg meget godt ut på natterstid. Takk for tilbakemeldinger.. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Motiver er veldig bra, men ISO 1600 medfører endel støy. Prøv gratisversjonen av Noiseware (www.imagenomic.com) og test dette. EDIT: gjorde et kjapt sweep og fikk et meget bra bilde , men har kun 23K igjen til plass ;( så jeg for ikke lagt ut bilde (Moderator: Hva skyldes dette ?) jeg har jo ikke postet i denne tråden tidligere ?? /L Endret 6. august 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Eplekakespising Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Motiver er veldig bra, men ISO 1600 medfører endel støy. Prøv gratisversjonen av Noiseware (www.imagenomic.com) og test dette. EDIT: gjorde et kjapt sweep og fikk et meget bra bilde , men har kun 23K igjen til plass ;( så jeg for ikke lagt ut bilde (Moderator: Hva skyldes dette ?) jeg har jo ikke postet i denne tråden tidligere ?? /L 9221244[/snapback] det skyldes at du har lastet opp bilder på andre tråder tidligere, det er en maksgrense på 32MB(eller noe sånnt...) på forumet generelt, du kan fjerne filer på kontrollpanel om du vil Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) OK Takk for hjelp ang. kontrollpanel. Har slettet endel nå Slik så bildet ut etter en kort tur innom Noiseware eller slik med ramme (inspirert av Mr. Olsen ) /L Endret 6. august 2007 av relsafus Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har vært på tur og fikk tatt et bilde av Petronas Towers i Kuala Lumpur som jeg ble veldig fornøyd med. Hva syntes dere? Nikon D40 m/ Nikkor 18-55mm f/3.5 EXIF: f/3,5 1/50 ISO-1600 18mm 9216855[/snapback] Du skriver f/3,5 her ? Med mine beskjedne foto kunnskaper burde da ikke kun deler av bygget være skarpt ? Jeg ville trodd at dybden på et slikt bilde er relativt omfattende og at man derfor måtte brukt blender opp mot 10 tallet for å få alt skarpt. Er det fordi at bildet er tatt i perspektiv og at noen hundre meter ikke spiller noe særlig rolle eller er det noe jeg misser her mht. ISO (som er veldig høy). Beklager dersom dette er OT (for det er det), men jeg prøver å lære slikt... /L Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tar jeg ikke helt feil er det motsatt av det du sier. Høyere blendertall = lavere blenderåpning= mindre lys blir filtrert inn = mindre lys fra mer avstandsliggende objekter = mindre skarpt. Slik har alltid jeg tolket det. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tja, dere har vel litt rett begge to… Om f/3,5 er den beste blenderåpningen her, skal jeg ikke uttale meg om. Men fordi det var mørkt ute, kan det være at fotografen vurderte det dit hen at han trengte stor blenderåpning (lavt tall). Hadde han brukt mindre blenderåpning (høyere tall), måtte han brukt lenger lukkertid for å få nok lys – alternativt høyere ISO, men med en ISO på 1600 var det kanskje ikke mer å gå på, og resultatet ville blitt enda mer støy. Så med stor blenderåpning (fortsatt lavt tall), slippes det inn mer lys og man får bedre dybdeskarphet. Fungerer bra når man for eksempel skal ta bilde av en gjenstand og gjerne vil ha uskarp bakgrunn. Stiller man isteden ned blenderåpningen (høyere tall) slippes det inn mindre lys, men da man får et større område i fokus. Dette er hovedregelen, men ingen regel uten unntak. Avstanden til objektet vil for eksempel også ha betydning for skarpheten. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) "Så med stor blenderåpning (fortsatt lavt tall), slippes det inn mer lys og man får bedre dybdeskarphet" Det var vel omtrent her jeg datt av , men jeg skjønner at lite lys krever størst mulig blender ellers så strupes jo lyset inn i objektivet. Normalt, dvs i dagslys ville vel en blender her vært typisk f/10 eller mer ? (med ISO=100) for å oppnå størst mulig dybdeskarphet. Er jeg på feil jorde nå igjen ? /L Endret 6. august 2007 av relsafus Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Neida du er nok ikke på feil jordet... Men hva som er rett blenderåpning til enhver tid, er umulig å si noe om. Det kommer an på lysforholdene, det kommer an på hva du skal fotografere, det kommer an på avstand til objektet osv. Men mange tror at dersom man setter blenderåpningen så langt ned som kameraet er i stand til (høyt tall), vil man få best resultat på f.eks. et landskapsfoto hvor man ønsker det meste skal være i fokus. Dette høres logisk ut, men er ikke helt riktig. Ved et punkt går det andre veien igjen. Dette blir imidlertid for tungvint å forklare, så det får evt noen andre ta seg av. Du nevner en blender på rundt f/10 i dagslys - det kan høres fornuftig ut, men igjen - det er mange hensyn å ta. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Takk for bra svar, jeg har lest at f.eks. D80 som jeg har så er "grensa" på blender ca. f/16 mht. hvor max dybdeskaphet går den gale veien Lite Lys (krever selvsagt mindre blender (f/3 etc) for å få frem mest mulig lys inn i objektivet og frem til Cmos brikka eller hva det sitter der.= >Logisk for meg nå , dagslys er noe helt annet ja, så da lærte vi litt i dag også /L Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Dette var et flott nattbilde og mektig arkitektur. Syns du ikke har fått med deg hele bygningen, men kanskje ikke optikk til dette... Var mye støy ja, mye bedre etter støyreduksjon. Aner ikke hvor høy denne bygningen er, men det er ikke snakk om de store distorsjonene. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Dette var et flott nattbilde og mektig arkitektur. Syns du ikke har fått med deg hele bygningen, men kanskje ikke optikk til dette...Var mye støy ja, mye bedre etter støyreduksjon. Aner ikke hvor høy denne bygningen er, men det er ikke snakk om de store distorsjonene. 9223005[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Petronas_Twin_Towers Med antenner=452meter, uten=375 meter /L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå