Black Star Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Ikke SÅ ille, vil jeg si at de synes den er.Heh, de har ikke engang testet kit-linsen på D40, men uttaler seg på generelt grunnlag basert på den som fulgte med D50 (som er et annet objektiv).Vil ikke tro at den oppgraderte/forbedrede versjonen er dårligere Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vil ikke tro at den oppgraderte/forbedrede versjonen er dårligere Aldri godt å vite, jf. Canon 50mm f/1.8 (Mk I er bedre enn Mk II og går i dag for høyere pris brukt enn nye Mk II, selv om produksjonen ble stoppet i 1990). Lenke til kommentar
buitre Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Min mening er at D40 får unødig mye pepper her. På mange måter er D40 flere skritt i riktig retning kontra de øvrige DSLR i Nikonrekken. At Nikon ikke har fått fingeren ut og konvertert til fokusmotor i objektivene er i mine øyne bare pinlig, mekanisk drev er bare en relikvie fra fordums tider. Nikon burde satse på å holde kundene sine til de legendariske manuellfokusene + nye AF-S objektiver. Mao levert DSLR uten fokusmotor + valg for splittmattskive. Hadde ikke fotografer vært så forbannet bakstreverske hadde sikkert Nikon turd å lansere et DSLR uten fokusmotor høyere oppe i produklinjen- men altså feiger de ut og lanserer det på D40, som jo tross alt er "lekekamera" i følge enkelte her. Spørr du meg er det et større irritasjonsmoment at D40 ikke har eget statusdisplay og kommandohjul nr2. 9216960[/snapback] Canon endret hele systemet sitt i slutten av 80 tallet, inkludert optikken. De gikk fra FD til EF optikk. Nikon bør prioritere oppgradering av sine objektiver, spesiellt fastoptikk, før de begynner å lage kamerahus uten fokusmotor, og samtidig forvente god kritikk på nettet. Per dags dato er D40/D40x et kamera med alt for mange begrensninger. Man kan bare håpe for Nikon sin del at de prioriterer oppgradering av optikk i stedet for kamerahus i nærmeste fremtid( samt få ut et skikkelig FF kamera for å kunne konkurrere med Canon og MamiyaZD). 9217015[/snapback] Foruten dette med fravær av innebygget fokusmotor, hvilke begrensninger sikter du til? 9217310[/snapback] -Manglende AF motor er en stor nok begrensning i seg selv( betyr bl.a. at man har ingen dedikerte portrettobjektiver med AF til dette kameraet) - Ingen MLU eller nedblendingsknapp er noe mange vil savne etter hvert som man får mer erfaring, spesiellt til landskapsfotografering. - Kun 3 AF felt begrenser fleksibiliteten ved komposisjon av et bilde. - Ingen statusdisplay kan irritere en noen. Her er et lite scenario, ikke alt for urealistisk: - En person kjøper Nikon D40x. Etter et par måneder, ønsker vedkommende seg et mer lyssterkt objektiv( standardzoom). Dette er per dags dato ikke eksisterende i lavprissegmentet( Tamron 17-50 har ikke AF på D40x; Sigma 18-50 kommer med HSM, men er enda ikke på markedet). Når sigma 18-50 kommer ut, kjøper man det, men da ser man at man kunne kjøpt D80 med Tamron 17-50 til samme pris, uten noen begrensninger. Etter et par år bestemmer vedkommende seg for at han vil være nøyere ved fotograferingen, og leter etter MLU/utløserforsinkelse for å sikre maksimal skarphet ved landskapsfotografering. Dette finner man ikke på D40, men hadde man kjøpt D80 med Tamron 17-50( samme pris som D40x med Sigma 18-50HSM), ville man hatt det. Faktisk kan man gå ganske langt ved påstanden om at det er i lengden dyrere og skaper mer frustrasjon etter hvert som man blir mer avansert og kunnskapsrik fotograf hvis man kjøper D40/D40x( manglende muligheter ved landskapsfotografering, manglende fleksibilitet ved komposisjon grunnet for få AF felt, mindre søker, dårligere ergonomi ingen mulighet til kjøp av eldre portrettobjektiver som 85f/1,8, 50f/1,8, 50 f/1,4, osv...). Da kommer spørsmålet: Er det best å investere i dag i et kamera som ikke har disse begrensningene, og som i lengden vil kunne tillate brukeren å vokse som fotograf, eller skal man spare 1-2000 kroner i dag, som blir spist opp med en gang man ønsker seg en lyssterk standardzoom? Som sagt, er dette en fiktiv scenario, men hvor urrealistisk er det egentlig, mtp hva folk spør om her på forumet? Lenke til kommentar
Xazz Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 En god diskusjon her, men var i utgangspunktet mer interessert i å vite om denne typen kampanje (cashback/flashback) var vanlig hver måned eller om jeg ikke kan forvente å se flere slike "tilbud" før desember. For min egen bruk så ser jeg ikke behov for flere objektiv enn kanskje et med bedre zoom det neste året eller to. Siden jeg ikke har særlig peiling på hva forskjellige objektiv vil gi meg utenom kit som medfølger, så kanskje noen kan opplyse meg om hva som kanskje kan bli et "must" etterhvert utenom et med bedre zoom. Om jeg trenger noe utover hva d40/d40x duger til, så kan jeg eventuelt ta meg råd til nytt kamerahus om 2 år med mindre noen har gode argumenter for å velge d80 nå med tanke på at det den første tiden skal brukes til et lass med familiefoto. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Buitre: jeg er for så vidt enig i at hvis du på død og liv skal ha de 10 megapikslene så kan du like godt gå for D80 fremfor D40x. Sistnevnte er uansett en modell Nikon nok først og fremst lanserte for å kunne henge med i "megapikselracet" mot EOS 400D som ligger i samme prissegment. Men D40 er en helt annen sak, og jeg vil ikke i utgangspunktet anbefale noen å drite i D40 og gå for D80. Det kommer helt an på behov. D40 er et rimelig og bra kamera som gir mye mer enn noe kompaktkamera. At det har sine begrensninger er utvilsomt, men det er ikke alle som merker disse begrensningene. Klart, man kan gjøre en feil og innse at man vokser raskere fra D40 enn man trodde, men jeg tror også det er mange som kjøper D80 og til og med D200 som hadde vært vel så fornøyd med D40. Å argumentere med hva som kan skje er litt meningsløst. Og jeg skjønner fremdeles ikke hva 11 fokuspunkter gir deg rent komposisjonsmessig. Som jeg sa, for meg er 11 fokuspunkter oftere en hindring enn en fordel. Når jeg skal jobbe med komposisjonen i et bilde så er det mye bedre å bruke ett fokuspunkt og fokuslås. Jeg har mye bedre kontroll da enn hvis jeg bruker alle fokuspunktene og tar sjansen på at kameraet gjør jobben riktig. Jeg gjorde det i starten, og jeg har blant annet noen skikkelig kjedelige bilder fra en teaterforestilling hvor noen props som stod i forkant litt ute på kanten av scenen er perfekt i fokus, mens alle skuespillerne er uklare klatter i bakgrunnen Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Selv om jeg har et Sigma 50-150mm f2.8 byttes dette ut med Nikons 85mm 1.8 når jeg skal ta bilder av mine venner. Kvalitetsmessig syns jeg det ikke sigmaen klarer i nærheten av hva Nikon klarer på dette området. For min del kommer jeg også til å kjøpe 50mm 1.8 og sigma 30mm 1.4 for å benytte nå som fotograferingen kommer mer og mer til å skje inne. Kommer også til å benytte meg av et Nikon 105mm Macro i vinter for å leke litt med dette området. Skal du ta mye portrettbilder hadde hvertfall ikke jeg vært i tvil nå Enten d80 eller så hadde jeg vandret over til Canon og vurdert litt forskjellig der, eller kanskje pentax... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 For min del kommer jeg også til å kjøpe 50mm 1.8 og sigma 30mm 1.4 for å benytte nå som fotograferingen kommer mer og mer til å skje inne.9218602[/snapback] Og så kommer du til å irritere deg grønn når Nikon lanserer en 28mm f/1,4 og 50mm f/1,8 AF-S om noen måneder Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Og så kommer du til å irritere deg grønn når Nikon lanserer en 28mm f/1,4 og 50mm f/1,8 AF-S om noen måneder 50mm f/1.8 AF-S blir nok billig nok til at han kan kjøpe den også, uten at det svir så mye... Sigma 30mm f/1.4 er uansett så mye billigere, at han ikke kommer til å bry seg om Nikon AF-S 28mm f/1.4 dersom den kommer - Nikon-utgaven kommer antakelig til å koste 3-4-5 ganger så mye penger... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Spørs hva 28mm f/1,4 vil koste det 50mm 1.8 får jeg nå til under en lapp, så det er midt i blinken for min lommebok. Nikon priser seg nok rimelig høyt på en 28mm 1.4 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Sigma 30mm f/1.4 er uansett så mye billigere, at han ikke kommer til å bry seg om Nikon AF-S 28mm f/1.4 dersom den kommer - Nikon-utgaven kommer antakelig til å koste 3-4-5 ganger så mye penger... Du må huske at vi her snakker om en mann med noe av en fetisj for å bruke mer penger enn nødvendig Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Legger til at lyssterke objektiver er langt morsomt å leke med: http://farm2.static.flickr.com/1171/101078...59f490354_o.jpg Jeg har hvertfall ikke sett zoom optikk med 1.8 eller bedre Fastoptikk er hvertfall mitt valg til portretter og slikt .) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Sigma 30mm f/1.4 er uansett så mye billigere, at han ikke kommer til å bry seg om Nikon AF-S 28mm f/1.4 dersom den kommer - Nikon-utgaven kommer antakelig til å koste 3-4-5 ganger så mye penger... Du må huske at vi her snakker om en mann med noe av en fetisj for å bruke mer penger enn nødvendig 9218695[/snapback] Hehe. Har ennå ikke kjøpt et objektiv til mer enn 7k (Bare objektivet altså), så det skjer nok ikke med det første at jeg handler et 28mm 1.4 som sikkert vil koste 15k Da hadde tilogmed bikkja mi begynt å lure, og han forstår ikke verdien av penger en gang .) Lenke til kommentar
FrankSu Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hvis en d40-bruker med 30 års erfaring med speilrefleks kan få slippe til med noen betraktninger: 1. Jeg kjøpte d40 som første DSLR etter grundig lesing og kunnskap om begrensninger (og begrenset budsjett) 2. Jeg bruker alt av muligheter for programmer og tweaking og får gjort det meste av det jeg har behov for. Jeg har lest manualen! 3. Jeg får MYE bedre bilder enn med kompakt. 4. Hastighet og kvalitet på høy ISO er en helt annen enn kompakt. 5. Størrelse og vekt gjør at d40 er med meg. De beste bildene får du med et kamera du har for hånden. 6. Med 55-200 eller 18-200 pluss evt Sigma 30 1.4 har jeg det jeg trenger 7. Mine gamle AI-linser funker nydelig (om ikke så kjapt ;-) Nikon d40 er for meg et kjempekamera! Kanskje ikke den typiske d40-kunden, men jeg tror det er en del av oss som har denne tilnærmingen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Spørs hva 28mm f/1,4 vil koste det Regn med 16-17 lapper av største sort i Norge, kanskje til og med opp mot 20 stykker av dem. Det glasset blir ikke billig, det kan du være ganske trygg på. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Huff... Stakkars trådstarter blir jo helt ignorert her... Det er litt ille når man ber om råd til kjøp av D40, og folk begynner å fabulere om D80 med Sigma 50-150 og Nikon 85mm f/1.8 (Enda godt det ikke var f/1.4 )... Xanoo: Dette med cashback/flashback tror jeg ikke noen kan svare på, disse kortene tror jeg Nikon holder tett til brystet til rett før "lansering". Hele poenget er jo å gi deg et insentiv til å kjøpe nå... Jeg tror jeg ville gått for et D40, ikke D40x. Videre vil kit-objektivet, kanskje supplert med 55-200 VR være et greit sted å begynne. Da ha du dekket brennvidder fra 18mm til 200mm, som er ganske bra. Det eneste aberet er at disse objektivene ikke er spesielt lyssterke, så til innendørs bruk er du helt avhengig av blitsbruk. En ekstern blits vil derfor også være en god investering. Ellers vil jeg påså at det er mulig å vokse en del sammen med D40 ved tilkjøp av nye objektiver underveis. Om man tenker seg en D40 med følgende objektivpark har man tross alt en temmelig potent pakke: Sigma 10-20mm DC EX HSM 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva er dette evinnelige gnålet om x antall fokuspunkter? ETT fokuspunkt er alt du trenger. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva er dette evinnelige gnålet om x antall fokuspunkter? ETT fokuspunkt er alt du trenger.9218916[/snapback] Flere fokuspunkter er greit når du skal følge noe som beveger seg (f.eks. sportsfotografering). Men generelt sett, skal du ta gode bilder av noe som beveger seg så raskt at du har problemer med å følge det med senterfokuspunktet, så bør du antageligvis blåse såpass mye penger på optikk at noen tusenlapper fra eller til på kamerahuset er revnende likegyldig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva er dette evinnelige gnålet om x antall fokuspunkter? ETT fokuspunkt er alt du trenger. 9218916[/snapback] Det er det eneste som duger i praksis. Hvis ikke man kommer opp i 40-50 punkter og bruker det sammen med face detection da... Da ser jeg nytten - endelig dSLR som fest kamera :!: Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Xanoo:Dette med cashback/flashback tror jeg ikke noen kan svare på, disse kortene tror jeg Nikon holder tett til brystet til rett før "lansering". Hele poenget er jo å gi deg et insentiv til å kjøpe nå... Den typen kampanjer fra produsenten sin side er vel uansett rimelig sjeldne saker. Canon har hatt cashback-kampanje i år pga. jubileum, og Nikon sine kampanjer kjøres på grunn av Nikons 90-årsdag. Generelt sett er det importører og butikker/butikkjeder som kjører kampanjer, og sånt kommer og går. Om Nikon kommer til å kjøre flere kampanjer i løpet av året er vanskelig å si, men det kan hende. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg må også si at det klør på ryggen når folk kjøper D40. D50 og D70s og D80 som har fokusmotor er for meg mye mer betryggende. Mange som legger seg i prisklassen til D40 ønsker heller kanskje ikke å bruke masse extra for å få orginaloptikk, og vil kanskje søke seg inn os 3.parts, og der er ikke rekkene fulle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå