Gå til innhold

Fremtidige priser og kampanjer hos Nikon

Anbefalte innlegg

"Pull OUUUT, PULL OUUUUT"

Det gjelder om å ha vett nok til å holde kjeft når man bør...

Uansett ville det sikkert være til beste for forumet om tråden legges død eller penses tilbake til det opprinnelige tema. Nå er jo diskusjonen bare irriterende off topic

Forumet kunne sikkert med fordel fått to hovedseksjoner:

1. Hjelp, jeg har aldri tatt i et kamera før - lurer på Digital Speilrefleks - Vil gjerne lære å ta bilder

2. Hjelp, jeg har for mye tid mellom hendene, for mye/lite penger, liker store sorte ting med masse knapper - liker glass i størrelsen fyrlykt - lurer på Digital Speilrefleks - Tar verdens beste bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøpe et Nikon D40 er etter min mening å inngå ALT FOR mange kompromis i forhold til optikken som finnes der ute...

9216943[/snapback]

De færreste som kjøper D40/D40x, kommer til å kjøpe annen optikk enn 18-55 og evt. 55-200. Og om man ønsker det, så er de vel lite trolige til å kjøpe fastoptikk der Nikon mangler AF-S. På zoomobjektivene er Nikon godt dekket med AFS, og om man får større krav enn det som finnes, så kjøper man seg snart et D80 (eller ny modell) uansett.

Lenke til kommentar

Tja. Trådstarter har ihvertfall fått med seg en del han/hun kanskje ikke visste på forhånd :)

Uansett er jeg sterkt missfornøyd med Nikons strategier for øyeblikket. Og da som forbruker av deres produkter.

De burde heller konstentrere seg om å få ut optikk og tilrettelegge for 3. parts optikk før de lanserer kamera som har store begrensninger.

En annen ting er at Nikon har jubileum i år og har ennå ikke klart å sy sammen en lekker "gave" til oss litt mer avanserte hobbyfotografer. De får desverre regelrett dunk av Canon om dagen spør du meg....

Beste Nikon nyhet i Norge ble satt sammen av lefdal og Sigma, som klarer å lansere et objektiv til 5,5k som regelrett voldtar det lille Nikon har klart å komme med til oss litt mer erfarne brukere.

(ja jeg er negativ)

Lenke til kommentar
Beste Nikon nyhet i Norge ble satt sammen av lefdal og Sigma, som klarer å lansere et objektiv til 5,5k som regelrett voldtar det lille Nikon har klart å komme med til oss litt mer erfarne brukere.

(ja jeg er negativ)

9217626[/snapback]

Åja, er det derfor du er så grinete i dag. Lefdal selger nå "ditt" objektiv til 5,5k! :p

Lenke til kommentar

(ja jeg er negativ)

9217626[/snapback]

Åja, er det derfor du er så grinete i dag. Lefdal selger nå "ditt" objektiv til 5,5k! :p

9217648[/snapback]

japp. Spesielt med tanke på at "dama" henta det på fotovideo for meg og ikke minst ble lurt på et uv filter i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg må bare le av denne tråden. Her sitter Mr Dahle og bæsjer brunt utover begge leggene, mens både Nikon og Canon-entusiaster bortimot unisont forsvarer Nikon D40 som et knallbra kamera.

Kanskje på tide å lukte lunta?

Jeg derimot syns D40 for unødig mye skryt på nettet .)

9216970[/snapback]

Du mener det er kjipt at ditt D80 til 10.000 kr ikke klarer å ta bedre bilder enn D40 til under halv pris? Vi burde lovprise at et kamerahus til under 4000 kr knipser fletta av hva som eksisterte på markedet for 1-2 år siden.

Det eneste som mangler er vel en "rimelig" vidvinkel, men nå som Sigma er på vei med HSM objektiver til Nikon, er vel ikke det så langt unna heller.

Sigma 10-20mm DC EX HSM får man for 3500+ idag. Sigma 18-50mm DC EX HSM f2.8 er alt på vei inn i butikkene i disse dager.

At nye kunder trenger noe annet enn AF-S er det dummeste jeg har hørt på laaang tid. Personlig er jeg glad Nikon endelig slutter å rygge inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Nikon tar ikke kun valg ut fra ditt snevre ståsted oivind. Når alt kommer til alt er det D40 brukerne og proffene de tjener pengene på- og legger selvsagt strategien deretter.

Canon er solide på støykontroll og bildekvalitet- all ære til dem, men å hevde at Nikon ikke leverer utstyr som kan produsere kvalitetsbilder er bare pinlig understrekning av det faktum at folk er rævva fotografer med fokuset på utstyret og ikke fotograferingen.

Lenke til kommentar
japp. Spesielt med tanke på at "dama" henta det på fotovideo for meg og ikke minst ble lurt på et uv filter i tillegg.

9217661[/snapback]

Da har du grunn til å være sur. Trøst deg med at du har fått tatt masse fine bilder av Kåre i mellomtiden. Og ikke miste glugga på sjøen :cry:

Men 50-150mm skal jo virke på D40 da det er HSM...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

9217661[/snapback]

:!:

Sånn kan det gå.

9217664[/snapback]

Bare nok et eksempel på at "selgere" sier hva som helst når du kjøper et kamera. Og jeg er "nesten sikker på" at selgere unngår å fortelle om optikkproblematikken på d40.

Uansett ga jeg alt for mye for mitt sigma, når jeg åpner dagens nyhetsavis fra lefdal. Så da får jeg håpe da at Nikons ikke eksisterende markedsavdeling kliner til og finner på at lite tilbud til oss som har tatt litt mer enn 400 bilder med våres dSLR.

Blir nesten lei av å se supertilbud fra lefdal og canons mange cashback kampanjer, når jeg tilstadig kjøper katta i sekken..

Lenke til kommentar
...Og jeg er "nesten sikker på" at selgere unngår å fortelle om optikkproblematikken på d40...

....Så da får jeg håpe da at Nikons ikke eksisterende markedsavdeling kliner til og finner på at lite tilbud til oss som har tatt litt mer enn 400 bilder med våres dSLR. ..

Før du vet noe sikkert om forhandleres fremførsel på gjeldende tema synes jeg dette bare er en utidig antagelse.

- og hehe.. jeg kan ikke la være å tenke på at det er kanskje nettopp DEG oivind, Nikon har laget D40 for..

Lenke til kommentar

Nå verserer det jo rimelig mange rykter om en større objektivlansering fra Nikon i høst, så jeg vil ikke bli overrasket hvis mange av hullene i Nikons AF-S-sortiment blir fyllt opp i løpet av året som kommer.

Sånn sett er de største ulempene med manglende fokusmotor i huset at det begrenser utvalget av tredjepartsoptikk (kanskje spesielt fra Tamron og Tokina) og at det begrenser mulighetene dine på bruktmarkedet. Du kan komme sinnsykt langt med et D40 med kitobjektiv og 55-200 VR. For en fotograf som vil ha noe bedre enn et kompaktkamera, men ikke er DOF-fetisjist eller lavlysfanatiker så er D40 et utmerket valg. Og selv om du kanskje ikke har den samme tilgangen på lyssterk optikk som med D80 så ligger D40 milevis foran noe kompaktkamera på den fronten. Jeg vil påstå du kan få mye bedre bilder i dårlig lys med en D40 på f/4 og høy iso enn på noe kompaktkamera på f/2.

At det har 11 fokuspunkter er kanskje en av de mest oppskrytte egenskapene med D80 (og jeg eier D80 selv, så vennligst ikke kom og beskyld meg for Canon-fanboyisme eller noe sånt :p ). Jeg merker at jeg i større og større grad bare bruker senterfokuspunktet og fokuslås, siden kameraet har en tendens til å velge noen andre fokuspunkter enn de jeg ønsker når alle er aktive.

Personlig vil jeg si at de beste årsakene til å velge D80 fremfor D40 er størrelsen/ergonomien (som er en smakssak) og søkeren (som er fantastisk på D80). Fokusmotor og større objektivkompatibilitet kan være en god årsak, eller det kan være helt poengløst. For meg er det en god ting, siden fokusmotoren i D80 har gitt meg sjansen til å få noen fine bruktobjektiver (og tredjepartsobjektiver som Tamron 17-50/2,8) til en mye rimeligere pris enn tilsvarende ny AF-S-optikk fra Nikon. For en som er fornøyd med kitobjektivet og kanskje vil ha en telezoom i tillegg er det helt meningsløst.

Lenke til kommentar
- og hehe.. jeg kan ikke la være å tenke på at det er kanskje nettopp DEG oivind, Nikon har laget D40 for..

9217820[/snapback]

Mange har kanskje tenkt dette, men ikke turt å si det? :p

9217832[/snapback]

Er upåvirkelig av mobbing :ph34r:

Dog irriterrer det meg grenseløst at jeg alltid sitter igjen med ugunstig høy pris på mine kjøp. Nevnte jeg at jeg også var den første i Norge med et d80 imellom henda? (rimelig dyrt den gang og)....

Lenke til kommentar
Dog irriterrer det meg grenseløst at jeg alltid sitter igjen med ugunstig høy pris på mine kjøp. Nevnte jeg at jeg også var den første i Norge med et d80 imellom henda? (rimelig dyrt den gang og)....

9217885[/snapback]

Å være førstemann til mølla, har aldri vært en lurt ting når det kommer til pris.

Lenke til kommentar
http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40...OVERVIEWSUB.HTM

Kit lens shows dramatic flare, well in from the corners

9217442[/snapback]

Fra samme side:

The Nikon D40 ships in kit form with an updated version of the Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G lens that came in kits with the D50. We haven't tested a sample of the 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX II on SLRgear.com yet, but don't expect it to be radically different from the earlier model. The 18-55 on the D50 was a fairly typical kit lens, with so-so optical performance wide open, but capable of very good sharpness if you stopped it down one or two f-stops. Kit lenses work well enough for most consumers, and serve their purpose of getting you started without breaking the bank, but a big part of the attraction with SLRs is that you can easily trade up to a better lens when your finances improve, and extend your reach to wider angle, telephoto, or macro photography just by adding to your lens collection.

Ikke SÅ ille, vil jeg si at de synes den er.

Lenke til kommentar

9217885[/snapback]

Tja... det høres ærlig talt ut som din egen feil. Hvis du vil slutte å irritere deg over at ting koster mye, så får du slutte å kjøpe deg dyre ting :p
Lenke til kommentar

Og for å komme med ett poeng til: Jeg vil tro at for hver D40-eier som klager her på forum og er misfornøyd med antall fokuspunkter, eller tilgangen på optikk, så har Nikon 100 kunder som er storfornøyde og går rundt der ute og tar bilder de liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...