Gå til innhold

Fremtidige priser og kampanjer hos Nikon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å kjøpe et Nikon d40 eller d40x som mitt første speilrefleks kamera før Jul

for å feire at jeg skal bli far for første gang :)

Bruken vil derfor i første omgang mest dreie seg rundt en liten krabat.

Vurderte lenge d40 etter anbefalinger og har også holdt i det hos en slektning.

Men siden jeg liker å beskjære bilder før utskrift og har jobbet med photoshop noen år så vurderer jeg å koste på litt for noen ekstra megapixel å jobbe med.

Jeg lurer derfor på om noen har kjennskap til om Nikon vil komme med flere kampanjer de neste månedene lignende cashback som de har nå. Gjerne en med blitz slik de hadde i forrige måned.

Vil tro at d40x vil synke i pris før Jul om jeg venter isteden for å slå til mens de har cashback, men sikkert ikke mer enn de rundt 700 man får tilbake nå. Beste prisen jeg har funnet lokalt på de til nå er d40 til 4495 og d40x til 5990 hos elkjøp, begge med 18-55 kit.

mvh. Xan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut ifra det er Nikon du ønsker deg.

Personlig ville jeg ikke kjøpt D40 grunnet manglende AF motor i huset. D80 er et mye bedre valg. Prisen har rast ned i takt med Canon 30D, som blir erstattet i løpet av kort tid. D80 er et kamera du kan vokse med, og som man vil ha glede av i mange år. D40 vil begrense mulighetene dine i løpet av ikke så lang tid( begrenset utvalg av objektiver, spesiellt fastoptikk, som er det absolutt beste for bilder innendørs; kun 3 AF felt, mot D80 sine 11 AF felt, og en god del mer).

Tror ikke prisen vil falle alt for mye før jul. Du vil kanskje se noen tilbud, men ingen dramatiske prisfall. Vil du absolutt ha D40/D40x, er det like greit å slå til nå.

Vurderer du andre merker, vil Canon 30D falle ytterligere i pris i løpet av høsten. I tillegg har Canon cashback kampanje i løpet av høst/vinter.

Jeg vet at det er ikke det du har spurt om, og du har muligens vurdert D40 ganske nøye og er villig til å akseptere begrensingene det kameraet har, men i lengden tror jeg de fleste vil ha mer glede av et D80, Canon 30D( eller 350/400D), eller andre kameraer der man ikke inngår slike kompromisser for å spare litt penger.

Lenke til kommentar

Veldig veldig enig med buitre.

Enkelte her lovpriser Nikons d40 serie som en inngang til dSLR verden, men jeg er en av de som syns dette kameraet er å lure folk til å tro at de kjøper et skikkelig kamera. Da kan man like gjerne kjøpe et kompaktkamera spør du meg.

Hvis Nikon er merket du skal ha og du skal ha nytt, er D80 det billigste alternativet i mine øyne. D50 og D70 kan du jo være heldig å få tak i brukt .)

Lenke til kommentar

Som Canon eier tillater jeg meg å banne litt i kirka her.

Jeg mener D40 er et meget godt kamera for de fleste nybegynnere. Og helt klart mye bedre enn de fleste kompakt-kameraene som finnes. Selv om det er enkelte mangler i objektivrekka enda, så er det løst innen man har behov for det. De fleste jeg kjenner som ønsker seg speilrefleks, klarer seg bra med kit-objektivet og en 55-200mm VR.

Det som jeg savner fra Nikon er en D40/D40x med 18-70mm til en god pris.

Tom

Lenke til kommentar

Min mening er at D40 får unødig mye pepper her. På mange måter er D40 flere skritt i riktig retning kontra de øvrige DSLR i Nikonrekken. At Nikon ikke har fått fingeren ut og konvertert til fokusmotor i objektivene er i mine øyne bare pinlig, mekanisk drev er bare en relikvie fra fordums tider. Nikon burde satse på å holde kundene sine til de legendariske manuellfokusene + nye AF-S objektiver. Mao levert DSLR uten fokusmotor + valg for splittmattskive.

Hadde ikke fotografer vært så forbannet bakstreverske hadde sikkert Nikon turd å lansere et DSLR uten fokusmotor høyere oppe i produklinjen- men altså feiger de ut og lanserer det på D40, som jo tross alt er "lekekamera" i følge enkelte her.

Spørr du meg er det et større irritasjonsmoment at D40 ikke har eget statusdisplay og kommandohjul nr2.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
For de fleste som er passe intressert i foto, tror jeg de vil være langt mer happy for et

Canon PowerShot S5 IS

eller kanskje enda bedre:

Fujifilm FinePix S9600

Å kjøpe et Nikon D40 er etter min mening å inngå ALT FOR mange kompromis i forhold til optikken som finnes der ute...

9216943[/snapback]

Det er klart at god optikk gir bedre bilder, men sensorstørrelse er vel så viktig. Jeg bruker heller en D40 og kitobjektivet enn en S5IS/S9600.

En kollega av meg kjøpte Canon S3IS ifjor; i år bet han i det sure eplet og kjøpte en D40x med 18-135mm. Og det ble klart bedre.

Tom

Tom

Lenke til kommentar
Min mening er at D40 får unødig mye pepper her. På mange måter er D40 flere skritt i riktig retning kontra de øvrige DSLR i Nikonrekken. At Nikon ikke har fått fingeren ut og konvertert til fokusmotor i objektivene er i mine øyne bare pinlig, mekanisk drev er bare en relikvie fra fordums tider. Nikon burde satse på å holde kundene sine til de legendariske manuellfokusene + nye AF-S objektiver. Mao levert DSLR uten fokusmotor + valg for splittmattskive.

Hadde ikke fotografer vært så forbannet bakstreverske hadde sikkert Nikon turd å lansere et DSLR uten fokusmotor høyere oppe i produklinjen- men altså feiger de ut og lanserer det på D40, som jo tross alt er "lekekamera" i følge enkelte her.

Spørr du meg er det et større irritasjonsmoment at D40 ikke har eget statusdisplay og kommandohjul nr2.

9216960[/snapback]

Canon endret hele systemet sitt i slutten av 80 tallet, inkludert optikken. De gikk fra FD til EF optikk. Nikon bør prioritere oppgradering av sine objektiver, spesiellt fastoptikk, før de begynner å lage kamerahus uten fokusmotor, og samtidig forvente god kritikk på nettet. Per dags dato er D40/D40x et kamera med alt for mange begrensninger.

Man kan bare håpe for Nikon sin del at de prioriterer oppgradering av optikk i stedet for kamerahus i nærmeste fremtid( samt få ut et skikkelig FF kamera for å kunne konkurrere med Canon og MamiyaZD).

Lenke til kommentar
Å kjøpe et Nikon D40 er etter min mening å inngå ALT FOR mange kompromis i forhold til optikken som finnes der ute...

9216943[/snapback]

Jeg fatter ikke hva du "skriker" for. Det er da masse tilgjengelig optikk med innebygget fokusmotor tilgjengelig for D40. Og mer blir det. Jeg mener derfor at det ikke er noe problem å kjøpe D40 uten innebygget fokusmotor.

Av mine 4 objektiver er det bare ett av dem som ikke har innebygget fokusmotor.

Lenke til kommentar

buitre:

Om du leser posten min nøyere neste gang ser du at jeg påpeker at Nikon må satse på AF-S objektiver, det må selvsagt være en objektivpark på plass for å møte en ny generasjon kamerahus. Det er som du sier hovedsaklig fastobjektiver som mangler, men ut over dette vil jeg hevde at 12-24mm, 17-35mm, 17-55mm, 28-70mm, 70-200mm, 105mm Micro, 300mm tåler sammenligning med de fleste og er en solid plattform for proffhus uten fokusmotor. Bottom line er at Canon gjorde en genistrek da de la om systemet og tok kostnadene med det alt på 80tallet. Nå sitter Nikon midt i baret og klarer ikke å levere objektiver til en enorm kundegruppe i den digitale speilreflekstiden.

oivind_dahle:

Om du kan henvise til konkrete ting fotografisk som gjør at D40 får FOR MYE skryt som du hevder er jeg interessert. Så langt synes jeg argumentasjonen din er irriterende slapp.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Kan jo sikkert oppsummere det andre har påpekt i tråden her:

Svakheten til D40:

manglende AF motor

kun 3 AF felt

ikke eget statusdisplay

mangler kommandohjul nr2.

laveste iso er 200

Og sikkert mye mer. En kompis hadde dette kamera og vi gikk en tur i lett yr. Hans ble ødelagt av dette. Mulig han hadde et dårlig eksemplar, men igjen var han sterkt missfornøyd med kamera i sin helhet....

Det som derimot er morsomt er at de som kjøper det ikke vet om begrensningene i optikken. Blir nesten som om jeg kjøper meg en ny bil som går på Diesel, men bilen fungerer kun i 2 gir på biodiesel....

Lenke til kommentar

Stiller meg bak de som synes kritikken av D40 som et godt "entry-level" digital speilrefleks alternativ er noe urimelig. Jeg tipper at det er en høy prosentandel av brukere som kjøper kamera i denne klassen uten å se behovet verken for å oppgradere optikken eller kjøpe optikk i alle tenkelige brennvidder (med et mulig unntak av en zoom ala 55-200). Det jeg sier er vel at behov og ønsker varierer mer enn diskusjonen til nå gjenspeiler.

Lenke til kommentar
Stiller meg bak de som synes kritikken av D40 som et godt "entry-level" digital speilrefleks alternativ er noe urimelig. Jeg tipper at det er en høy prosentandel av brukere som kjøper kamera i denne klassen uten å se behovet verken for å oppgradere optikken eller kjøpe optikk i alle tenkelige brennvidder (med et mulig unntak av en zoom ala 55-200). Det jeg sier er vel at behov og ønsker varierer mer enn diskusjonen til nå gjenspeiler.

9217152[/snapback]

Spørmålet er om ikke disse brukerne heller skulle valgt et skikkelig kompaktkamera, så får de jo med videofunksjon i tillegg, som sikkert denne kundebruken bare elsker :)

Alternativt kan man også se på andre merker som Pentax, Canon, Sony og Olympus.....

Lenke til kommentar

Svein Gunnar Kjøde kom meg i forkjøpet, men siden jeg har allerede har laget listen, legger jeg den ut likevel. En rask gjennomgang av Nikons hjemmeside ga meg følgende liste over AF-S objektiver:

12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor

17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor

18-55 f/3.5-5.6GII AF-S DX Zoom-Nikkor

18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor

18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor

18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor

55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor

17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor

24-120mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor

200-400mm f/4G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor

200mm f/2G ED-IF AF-S VR Nikkor

300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor

300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR Nikkor

400mm f/2.8D ED-IF AF-S II Nikkor

400mm f/2.8D ED-IF AF-S II Nikkor

500mm f/4D ED-IF AF-S II Nikkor

600mm f/4D ED-IF AF-S II Nikkor

105mm f/2.8G AF-S VR Micro-Nikkor

Det som mangler er fastobjektiver i området 16 til 85 mm, men jeg skulle anta at de fleste skulle få dekket sitt behov her.

Hvis man også tar en titt på "discontinued 2006" seksjonen, er det grunn til å anta at nye AF-S objektiver er på vei:

http://www.europe-nikon.com/family/en_GB/c.../broad/257.html

På denne listen finner man bl.a 24mm f/2, 28mm f/2, 35mm f/2, 50mm f/1.8 og 85mm f/1.4.

Lenke til kommentar

Det er bare det at på den lista er det kanskje 2 objektiv som koster under det man gir for en d40 kamera ;)

Jeg for min del syns det er merkelig når man kjøper proff optikk til amatør kamera. Det henger liksom ikke helt på greip.

Folk flest kjøper seg billig bra optikk, og vi må forholde oss til det som er ute i butikkene.

Hvordan fungerer D40 med eks slageren Tamron 17-50 f2.8?

Men igjen: jeg skal ikke ha D40, men har intet problem å advare potensielle kjøpere om "fella" de er i ferd med å gå i .)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...