Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp; kjøp av bil i Sverige

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

Jeg drar til Sverige for å studere i 15 måneder i høst, og har i den forbindelse tenkt å kjøpe meg bil... Jeg har slått fra meg å kjøpe bra bil for å deretter importere siden jeg må bo minst 5 år i utlandet for å få den avgiftsfritt inn i Norge. Jeg har dermed tenkt å kjøpe meg en relativt billig bil 30-40-50k, og deretter selge den rett før jeg drar hjem igjen....

Er det noen som har tips i forbindelse med hvilken type bil etc. jeg bør kjøpe? Jeg ønsker først og fremst en driftssikker sak uten noe møkk og mas om reperasjoner i perioden jeg skal ha den.... Har derfor tenkt f.eks. på Toyota; men vet ikke helt hva jeg skal hoppe på....

Andre ting som er viktige for meg er generell kjørekomfort og mannefaktor (helst ikke konebil!) :-)

Stemmer det også at man får mye mer bil for pengene i Sverige enn her i Norge?

Takker på forhånd for evt. innspill! :-)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har slått fra meg å kjøpe bra bil for å deretter importere siden jeg må bo minst 5 år i utlandet for å få den avgiftsfritt inn i Norge. Jeg har dermed tenkt å kjøpe meg en relativt billig bil 30-40-50k, og deretter selge den rett før jeg drar hjem igjen....

Bare for å nevne det med en gang, denne 5-årsregelen ble fjernet for et par år siden, så nå er det faktisk komplett umulig å få med seg bil som flyttelass fra utlandet uansett hvor lenge man har bodd utenlands... Man må jo elske et slikt system! ;)

Når det gjelder bil så vil jeg anbefale blocket.se for privat- og bedriftsannonnser, og bytbil.com for bedriftsannonser. Ettersom disse produseres i Sverige og går 12 av på dusinet så er Saab et veldig prisgunstig alternativ. Ellers er det vel bare å søke på nevnte webisder og få et generelt inntrykk av hvilke typer biler som er tilgjengelige i din prisklasse.

Stemmer det også at man får mye mer bil for pengene i Sverige enn her i Norge?

Hehe, vel, jeg fikk ganske nøyaktig dobbelt så mye bil for pengene her i forhold til i Norge. Sagt med andre ord, bilen min kostet litt under halvparten av hva en tilsvarende bil ville kostet i Norge. Forskjellen blir naturligvis større jo større motor og bil man velger, og blir mindre jo eldre bilen er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Takker for linkene!

Hva tror man om Toyota Avensis 1.6/1.8 ca. 2000-mod? Har inntrykk av at disse er relativt greie biler til en fin pris. Man må ut med ca. 55.000-60.000 før pruting på disse.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...