Gå til innhold

Pant på rusbrusflasker?

Caddy

Pant på rusbrusflasker?  

100 stemmer

1. 1. Pant på rusbrusflasker?

• Ja
      83
    • Nei
      17

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen pant på rusbrusflasker?

Vi snakker så mye om miljø, og hvor viktig det er å pante flasker for miljøet, men alikavel er det ingen som har tatt tiltaket med å sette pant på rusbrusflasker?

Jo foresten.. Kalinkaflasker er vel de eneste jeg til nå har fått panta. Men smirnoff som er så populært, å vikingfjord....

En grunn kan jo være prisen, med 25kr, (+-) flaska er det jo mer enn nok. Men sett da prisen ned EN krone å sett pant på flaska i stedet! Må da være bedre å få igjen flaskene å få bruke de på nytt?

Hver by har noen uteliggere som lever av flasker. De peller alt, bortsett fra rusbrusflasker som ligger å flyter rundt. Gjerne knust, siden det ikke er noen som kan tjene noe på å pelle dem opp.

Kan vi få en poll? Pant på rusbrusflasker, Ja/Nei ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det ingen pant på rusbrusflasker?

Vi snakker så mye om miljø, og hvor viktig det er å pante flasker for miljøet, men alikavel er det ingen som har tatt tiltaket med å sette pant på rusbrusflasker?

Jo foresten.. Kalinkaflasker er vel de eneste jeg til nå har fått panta. Men smirnoff som er så populært, å vikingfjord....

En grunn kan jo være prisen, med 25kr, (+-) flaska er det jo mer enn nok. Men sett da prisen ned EN krone å sett pant på flaska i stedet! Må da være bedre å få igjen flaskene å få bruke de på nytt?

Hver by har noen uteliggere som lever av flasker. De peller alt, bortsett fra rusbrusflasker som ligger å flyter rundt. Gjerne knust, siden det ikke er noen som kan tjene noe på å pelle dem opp.

Kan vi få en poll? Pant på rusbrusflasker, Ja/Nei ?

9216690[/snapback]

Jeg jobber selv på butikk, og kan forklare deg en del om pantesystemet.

Vel, grunnen til at det er pant på kalinka flasker og ikke andre typer rusbrus er fordi kalinka følger standaren slik at flaskene passer i kassene som hentet av ringnes/coca cola (du kan prøve å fjerne etiketten på en eplemost og en kalinka og flaskene vil være like).

Dersom det skulle vært pant på rusbrusflaskene måtte de enten gått over til plast (trur ikke det) eller de måtte lage et helt nytt kasse system for hver eneste rusbrus type. Noe jeg personlig ikke ville foretrekke ettersom det alerede er 2 forskjellige typer kasser og et brett der 1,5 liters flasker stables.

Hvis disse nye kassene hadde kommet, ville de tatt opp enda mer lagerplass på butikker, det ville tatt lenger tid å sortere og stable. Et annet godt poeng er at de som eventuelt lager rusbrus, ville trengt en ny maskin for å vaske og definfisere alle flaskene.

Rusbrusflasker skal og bør kastes i glassbeholderen på utsiden av butikken. Dette er et velfungerende system som antagelig ikke kommer til bli endret på med det første. Det er mange flere som følger dette systemet enn det er fjortiser på fjortisfylla..

-Joney

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Jeg er enig, kutt ut rusbrusen! Det siste vi trenger er å gi de yngste en grunn til å drikke ved å tilby dem noe som smaker Sprite og inneholder alkohol.

Poll: Rusbrus: Ja/Nei.

9216880[/snapback]

Det der var faktisk et ganske bra argument! Aldri tenkt på det på den måten før!

Bra, gutt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg jobber selv på butikk, og kan forklare deg en del om pantesystemet.

Vel, grunnen til at det er pant på kalinka flasker og ikke andre typer rusbrus er fordi kalinka følger standaren slik at flaskene passer i kassene som hentet av ringnes/coca cola (du kan prøve å fjerne etiketten på en eplemost og en kalinka og flaskene vil være like).

Dersom det skulle vært pant på rusbrusflaskene måtte de enten gått over til plast (trur ikke det) eller de måtte lage et helt nytt kasse system for hver eneste rusbrus type.

-Joney

9217430[/snapback]

Heller plast, enn knust rusbrus overalt.. ?

Lenke til kommentar
Heller plast, enn knust rusbrus overalt.. ?

9230550[/snapback]

Poenget er ikke hvor vidt det er bedre eller ikke, poenget er at produsentene ikke kommer til å endre hele produksjonsmåten bare fordi det er noen som knuser flaskene deres. Se for deg at alle eventuelle fabrikker må bytte ut alt de har av utstyr bare fordi de skal gå over til plast. Helt i bånn dreier det seg vel mest om penger, gjør det ikke?

Sitat megselv:

Rusbrusflasker skal og bør kastes i glassbeholderen på utsiden av butikken. Dette er et velfungerende system som antagelig ikke kommer til bli endret på med det første. Det er mange flere som følger dette systemet enn det er fjortiser på fjortisfylla..

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Jeg er enig, kutt ut rusbrusen! Det siste vi trenger er å gi de yngste en grunn til å drikke ved å tilby dem noe som smaker Sprite og inneholder alkohol.

9216880[/snapback]

Enig.

Men var pollen for/mot rusbrus, eller for mot pant av rusbrus? Jeg tolket den som for/mot pant på rusbrus og stemte derfor ja. Om det var for/mot å selge rusbrus, hadde jeg stemt nei. Skal jeg ha brus, kjøper jeg brus. Om folk ikke takler smaken av øl eller sprit burde de ikke drikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg har desverre ikke vært vitne til noen Glassordning ved butikken..

9262689[/snapback]

Isåfall bør du spørre betjening om den nærmeste. Glassbeholderene pleier ofte være plassert sammen med fretex konteinere.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...