Gå til innhold

Jobb hvor man får reise mye?

Anbefalte innlegg

Hei

Har ett år igjen på videregående, og har komt til det punktet at jeg snart må velge hva jeg vil bli når jeg blir stor. Har lyst på en jobb hvor jeg får reise en del, og ikke bare gå å tråkke her hjemme i byen.

Det er vel egentlig det eneste kriteriet jeg har kommet frem til så langt. Har tenkt på journalist, men da er det vanskelig å få jobb slik jeg har forstått det. Hvilken utdannelse trenger man, og hvordan blir man, slik reporter som blir sendt ned til steder for å rapportere om konflikter og slikt?

Helst noe det er lett å få jobb som, lønnen er ikke så viktig. Kan godt være utdannelser i utlandet, eller arbeid med utenlandsk arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skjedde med deg og bli pilot :tease: ?

9218996[/snapback]

Hehe, penger. :(

Koster 700 000 blanke gjennom Luftfartsskolen, så da blir det i meste laget.

9221299[/snapback]

Flyvert, da? ;)

Kan jo spesialisere seg innenfor et spesielt felt.. Hørt om en som er spesialist innenfor noe laseropplegg.. Han drev visst noe for seg selv, tok flere tusen i timelønn og fikk oppdrag i hele Europa.

Ellers kan du jo bli reisevert eller noe i utlandet? jobbe i apollo/star tour :D Charterfeber ftw!

Lenke til kommentar

Du kan jo satse på å få jobbe i Oljeindustrien. I Schlumberger må de reise ofte tror jeg - kanskje altfor ofte.

Ellers kan du bli én av Norges mange ambassadører! Tenk på det. Kanskje det kan være en god jobb for deg!

Endret av Vitharr
Lenke til kommentar

Innen veldig mange firmaer i oljebransjen er det særdeles godt betalte jobber med utpreget mye reiseaktivitet. Schlumberger, Baker, National Oilwell Varco, Vetco Aibel, ABB +++

Erfaringen som opparbeides "som reisende" er etter min erfaring verdt mye mer enn "gullkantede" skolepapirer - og en jobb på f.eks. kontor (engineeringavdeling) eller salgsavdeling er ofte en naturlig overgang når det kommer unger og slikt... :whistle:

Ingeniørutdanning innen elektro/automasjon/mekanikk er i mitt firma et bra utgangspunkt, men også veldig mange med teknisk fagskole og fagbrev (elektro og mekanisk disiplin) er i denne type stillinger.

Lønnsnivået ligger for de fleste på rundt 1.000.000,- i året, brutto :dribble: - litt avhengig av reiseaktivitet, arbeidsoppgaver etc.

Lykke til! Husk at jobber i oljeindustrien ikke nødvendigvis forsvinner med olja... ;-)

(For de av oss som er så heldige å få oppleve det..)

Lenke til kommentar
Kilder på dette takk!

9222538[/snapback]

Jeg tror ikke det er veldig mange "offentlige" kilder på dette, da de fleste firmaer ikke direkte offentliggjør sin lønnspolitikk, etc.

Men dersom du tar en titt på:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/L....html?id=438645

Hvis du tar et land, f.eks. Singapore - ser du at du har totalt 2260,-/døgn i godtgjørelse.

Litt avhengig av hotellpriser/avtaler sitter du igjen med eksempelvis 1500,-/døgn i skattefritt overskudd.

1500,-*30 døgn = 45000,- - i tillegg kommer lønna for 4 uker * (12timer*7dager) arbeidsuke. Dette blir jo fort noen kroner, selv med en relativt "laber" grunnlønn.

Ellers er det vel bare å ta en prat med folk i bransjen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...