Mr. Bojangles Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tenkte å reise et par måneder etter at jeg er ferdig med militæret. Planen er å bruke opp dimmepengene, pengene jeg får for bilen min og litt oppsparte midler, så til sammen ender jeg vel på rett over hundre tusen. Ting jeg SKAL se: - Krüger nasjonalpark (Sør-Afrika) - Kilmanjaro (Tanzania) - Regnskog i Uganda - India (Dyreliv osv.) - Amazonas - Australia og noen stillehavsøyer Så teknisk sett er det ikke jorden rundt, men ... Tenkte å ta backpackervarianten, hvor jeg sover på hostel og bruker minst mulig penger og reiser billigst mulig. Bør jeg ta det gjennom en turopperatør ala Killroy, eller bør jeg bare kjøpe en flybillett til stedet og sjekke inn på et hostel? Hva blir billigst (regner med at turopperatører presser ned prisene på fly o.l. litt? - Klarer jeg meg med hundre laken? - Dumt å reise alene? Ingen av kameratene mine gidder, vil bare til Bulgaria å drikke og til Amsterdam og røyke hasj. - Hvor lang tid bør jeg bruke for å få med meg alt skikkelig? 4-5 mnd. Tid er egentlig ingen hinder, for jeg skal ikke gå på skole før året etter (skal gå på skole i Australia) - Hvordan bør jeg legge opp reiseruten? Sør-Afrika > Tanzania > Uganda --> India --> Australia --> Amazonas ? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Misunnelig Ønsker deg alt hell og lykke. Og håper du får det skit bra! Prøv å finne ut om det er billigst Sør-Afrika-Australia, Nairobi-Australia osv. Finn den billigste flyturen til Australia siden det er der du kanskje har mest å spare på bilett. PS: Nairobi er den største HUBen for flyselskaper i Afrika, så jeg kan gjette at det er der du finner billigste flyturene, men det er vill gjetting nå Ellers lykke til og håper du koser deg Endret 6. august 2007 av Litek89 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Takker Skal sende en mail til diverse turoperatører og høre om en pakkepris. Regner med å fly fra Johannesburg eller Nairobi, litt usikker, får sjekke priser. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hadde kanskje hvert greit og ha med seg en kammerat eller to, du skal til steder som uganda sør-afrika osv. men det går nok greit, når du har venner som heller vil dra til "bloody beach" er det like griet å droppe dem. Må si jeg er svært missundelig, blir sikkert drit rått. Når det gjelder hvor mye penger du trenger har jeg ikke peiling, bare se om det rekker, hvis ikke er det vel bare å ta flyet heim att, får du har vel ingen plan om hvor lenge osv... Lykke til... Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 For guds skyld, ikke kjøp billetter før du har sjekket RoundTheWorld-priskoden til Star Alliance! Det enkleste er om du laster ned RTW-applikasjonen (http://www.staralliance.com/en/travellers/tools_services/round_the_world_mileage_calculator.html) og oppretter din egen rute. Jeg har vært nede i latterlige 28.000 kr for en jorden-rundt flytur! Gikk senere online og prøvde å finne prisen for hvert segment (dvs. hver flytur for seg selv) og var oppe i 46.000 kr... Lykke til! Glem heller ikke at en slik RTW-reise på Star Alliance sannsynligvis vil gi deg EuroBonus Gull - og nok poeng til å kunne oppgradere den siste flyturen.. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Takk for svar. Kan hvem som helst reise slik, eller må man ha spart opp bonuspoeng gjennom andre reiser? Det virket billig og bra da. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hvem som helst. Men det finnes riktignok noen krav til varighet og rute - dvs. du må innom en og annen verdensdel for å kunne kalle det RTW, men du burde nok klare det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Takker for godt tips! Har jo teknisk sett ett år på meg, siden jeg ikke får begynt på skoleåret når jeg skal reise, så varighet blir neppe noe problem. Hvor langt kommer jeg med 100 000 tror du. Tenker da å bo billigst mulig, spise billig, fly billigst mulig etc. ? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Med en RTW kommer du ... ja, rundt jorden og vel så det! Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Du kan jo ta på deg en og annen strøjobb da hvis det blir manko på penger. Hadde ett par kamerater som var på sånn Work and Travel-opplegg i Australia. Ble vel mest travel egentlig og de brukte vel rundt 50k på 8mnd eller noe slikt og da var det vel fylla neste hver eneste dag. Så tror du burde klare deg greit på 100k, litt avhenig av flypriser og hvor du er. Men mange steder i Asia og sikkert Afrika også så er det jo knallbillig. Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Hei! Jeg reiste selv jorda rundt på 24 uker i fjor. Fantastisk tur, definitivt mye mer spennende enn å bruke pengene på fyllekuler i Syden. Brukte rundt 70 000 til sammen. Flyreisene kostet ca 16 000 med Kilroy (Oslo-Singapore, Hong Kong-Johannesburg, Johannesburg-Sao Paulo og Caracas-Oslo). Levde relativt billig, men skeiet ut av og til. Jeg reiste med to kamerater, noe som også blir billigere mtp overnattinger. Vet ikke hvor lenge du har tenkt å reise, men med 100 laken kan du leve som en greve i 4-5 mnd. Jeg vil anbefale deg å konsentrere deg om én region i Afrika når du også skal innom andre verdensdeler. Johannesburg er (tror jeg) billigst å fly til/fra storbyer i andre verdensdeler. Herfra kan du besøke Krüger og andre nasjonalparker, se Sør-Afrikas herlige natur og oppleve bushen i nabolandene Zimbabwe, Namibia, Botswana og Mozambique. Selv bestilte jeg en 2-ukers zafaritur med African Routes fra Johannesburg gjennom Botswana til Vic Falls, og sørover igjen gjennom Zimbabwe. Afrika er ikke veldig trygt å reise i, så organisert tur er nok en klar fordel. Men det koster penger. Det blir veldig dyre flyreiser om du skal innom både Sør-Amerika, Afrika, Australia, Stillehavet og Asia. For å kutte vesentlig ned på utgiftene anbefaler jeg å droppe Australia (som ikke er spesielt eksotisk, dessuten dyrt, og du skal jo studere der siden) og Stillehavsøyene og heller reise Europa-Asia-Afrika-Sør-Amerika-Europa. En annen mulighet er Europa-Nord-Amerika-Stillehavet-Australia-Asia-Europa, men siden du tilsynelatende er spesielt interessert i Afrika, er det kanskje uaktuelt? Stikk en tur innom Kilroy og STA travels og hør hva de kan tilby/anbefale. Ellers bør du sjekke enkeltbilletter hos One World. Du kan velge selv om flybillettene skal være fleksible eller ikke. Eventuell safari bør ordnes på forhånd. Min erfaring er at hostellrom aldri er noe problem, men det kan være greit å forhåndsbestille underveis slik at du slipper å styre med å finne rom når du kommer fram etter en lang flyreise. Hvor mye tid du trenger, avhenger av hvordan du liker å reise. 4-5 mnd blir veldig intensivt om du skal jorda rundt, men du får sett mye på kort tid. Liker du å ha god tid på hvert sted, bør du sette av 3-4 mnd til. Jeg har aldri reist aleine på langtur, men det har jo sine fordeler det også: Du slipper å irritere deg over reisefølget, du kan gjøre hva du vil hele tida og du kommer lettere i kontakt med andre. De største ulempene er at det kan bli ensomt til tider og at det er dyrere. Pluss at det er gøy å ha noen å dele reiseopplevelsene med. Lykke til med turen! Endret 9. august 2007 av pengolf Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Takker for langt svar. Prioritert rekkefølge: 1. Johannesburg to-tre måneder, og reise til Krüger, Botswana og kanskje Namibia. 2. Killmanjaro, Tanzania (hiver meg på en turopperatør der nede, evt. bestiller før?) 3. India (Safari/jungelturopplegg... vet ikke helt, vet bare at naturen er fin ) 4. Brasil (Jungeltur) Det er egentlig dette jeg MÅ se, det andre blir bare en bonus igjen. Har jeg mer penger etter dette, tar jeg noen Europeiske storbyer - eller en stillehavsøy. Kan ikke la det være noen penger igjen i hvert fall, skal jo ha studielån etterpå. Endret 9. august 2007 av EvenT Lenke til kommentar
pengolf Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Innenlandsfly i Brasil er billig, så en Amazonas/jungeltur burde la seg gjøre. Men kanskje det er like greit å gjøre dette i nordlige Peru (fra byen Iquitos). Peru er jo et must i Sør-Amerika (et godt tips er å lære seg litt spansk før avreise). Har forresten planer om å besøke India selv en gang de neste par årene. Tenkte ikke først og fremst å se jungelen, men byer som Jaipur og Agra og selvsagt Taj Mahal, og så bevege meg opp mot Nepal. Men du bør absolutt spare litt til studietiden også hvis du ikke planlegger å jobbe ved siden av. Du skal være veldig flink for å klare deg på stipendet på 80k i året. Endret 9. august 2007 av pengolf Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Innenlandsfly i Brasil er billig, så en Amazonas/jungeltur burde la seg gjøre. Men kanskje det er like greit å gjøre dette i nordlige Peru (fra byen Iquitos). Peru er jo et must i Sør-Amerika (et godt tips er å lære seg litt spansk før avreise). Har forresten planer om å besøke India selv en gang de neste par årene. Tenkte ikke først og fremst å se jungelen, men byer som Jaipur og Agra og selvsagt Taj Mahal, og så bevege meg opp mot Nepal. Men du bør absolutt spare litt til studietiden også hvis du ikke planlegger å jobbe ved siden av. Du skal være veldig flink for å klare deg på stipendet på 80k i året. 9245870[/snapback] Ja, tenkte på Taj Mahal i India og Maccu Pichu i Peru òg. Skal alltids klare å få meg en deltidsjobb ved siden av studiene, men den tid den sorg. Snakker forresten rimelig bra spansk, så det blir ikke noe problem. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Gjør akkurat det samme selv EvenT. Blir ferdig i militæret 1 september og drar 12. Jeg bestillte Jorden rundt tur fra Kilroy.no drar 12 september. Har fått strålende hjelp der og hadde aldri klart å få til det samme selv. Oslo-Bejing (Tur til Xiang-Shanghai) Shanghai-Bangkok (Dykkekurs) Singapore-Cairns (Dykke cruise) Cairns-Sydney(Surfepakke) Sydney-Christiancurch Auckland-Fiji (Dykkepakke) Fiji-Los Angeles(leie bil-kabriolet i 1 uke) Los angeles-Oslo 2 månder og 3 uker. Alle billetter er flexi. så jeg kan bli lengere på alle destinasjoner. Dette er flyreisene og aktivitetene. Overnatting og en del mat er inkludert på opplevelsesturene. Pris 38000,- totalt. Budsjeterer med 10-20000 i lommepenger. @Robbiedeluxe, du har vel peiling, kan jeg få bonuspoeng på alle flyreisene? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Hadde vært lettere å svare om du hadde skrevet hvilke flyselskaper du reiser med. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 skal vi se... AIR FRANCE AIR INDIA LTD QANTAS AIRWAYS AIR NEW ZEALAND AIR PACIFIC SCANDINAVIAN AIRLINES Jeg har et slikt sas bonuskort av noe slag. Fikk også en telefon om å oppgradere til noe uten at det kostet noe. husker ikke noe mere. Men skal se på det når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå