Gå til innhold

Med blitz stiller blender seg automatisk til 2.8

Anbefalte innlegg

Hei! Når jeg bruker blitzen min på d70-en så stiller den seg automatisk på den høyeste blenderen, altså f2.8. Det skal sies at jeg har mulighet til å stille den selv på A, men syntes resultatet varierer veldig avhengig av om jeg bruker blender 2.8, 4 eller 8. Ved 2.8 blir det svært liten dybdeskaphet, og ved 4 syntes jeg faktisk fargene blir best og ved 8 syntes jeg bildene blir svært blasse. Vel, da svarte jeg egentlig på mitt egent spørsmål, men hvilken blender lønner det seg å bruke når man bruker blitz?

En ting til seg syntes er svært dumt er at ved AUTO stiller den seg også automatisk på blender 2.8 og blir somregel værende der, selv i godt lys. Det skal sies at jeg har sett den bevege seg over til 3.2, men det er svært skjelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken blender lønner det seg å bruke når man bruker blitz?

9215757[/snapback]

Det kommer jo helt an på hva du skal ta bilde av.

Ved 2.8 så blir jo naturlig nok dybdeskarpheten ganske begrenset - skal du ta bilde av folk på fest o.l. så er dette neppe et godt valg. Og bruker du for liten blender - kanskje 8 eller høyre - så vil ofte blitzen ikke være kraftig nok til å lyse opp tilstrekkelig over litt avstand, noe som gjør bildene 'blasse' og/eller for mørke.

Blender 5.6 tror jeg er et godt kompromiss. Men det kommer som sagt helt an på hva du vil ta bilder av, avstanden til motivet og om du ønsker å ha liten dybdeskarphet eller ikke.

PS: Hvis det er den interne blitzen du bruker kan det nok være lurt å øke til ISO 400 - den er jo ikke særlig kraftig.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...