lysbryter Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Ei venninne av meg har en gammel PC med lite minne. Den kjører nå Norton Antivirus 2002, og ble etter installeringen betydelig tregere. Derfor lurer jeg på om noen vet om antivirusprogamvare som bruker svært lite minne/systemressurser. Jeg ønsker ikke svar som "installer Windows 98", da dette ikke er aktuelt i dette tilfellet. Jeg ønsker altså kun tips om antivirusprogammer som ikke vil okkupere så store ressurser som NAV2002. Den aktuelle PC-en fungerer iallfall tilfredsstillende uten slik programvare, men det er jo samtidig å anbefale å beskytte seg mot virus når en har fast tilkobling til Internett. Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 F-Prot. Den bruker rundt 2300KB minne. (Da har jeg dekativert scheduler og bruker MS Task Scheduler i stedet for å få daglig definisjons-oppdatering.) Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 NAV 2002 opptar ikke mere enn 6MB på min maskin og det er vel ikke mye å klage over. Istedet for å kjøre et AV prog så kan du kjøre en brannmur istedet slik at du slipper å få virus/troya på maskinen. Antivirus brukes til å sjekke filene på maskinen mens en brannmur forhindrer at det kommer virus inn på maskin via nett. Norton Internet Security bruker kun 2MB på min maskin. Hvis du kjører Win XP så kan du slå av andre unødvendige tjenester slik at NAV får et litt bedre "spillerom". Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 6 Mb minne er mye hvis du kun har... la oss si 40 Mb totalt. (Husker ikke eksakt hvor mye minne det er på den aktuelle maskina). Jeg har slått av unyttige tjenester (les på www.blackviper.com - gjelder både XP og 2000 - anbefales!), så dette er liksom det siste ankepunktet. Takk for brannmurforslaget, men siden det er en ganske uerfaren PC-bruker som eier maskina, tror jeg at et antivirusprogam er på sin rett. Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 6 Mb minne er mye hvis du kun har... la oss si 40 Mb totalt. (Husker ikke eksakt hvor mye minne det er på den aktuelle maskina). Jeg har slått av unyttige tjenester (les på www.blackviper.com - gjelder både XP og 2000 - anbefales!), så dette er liksom det siste ankepunktet. Nå skal jeg ikke si installer '98 (selv om det er det eneste fornuftige), men med +/- 40MB RAM er det bare å glemme å få 2000 eller spesielt XP til å kjøre akseptabelt. Gå for Fprot, men det kommer til å gå treigt som sirrup da også. Skal ho på død og liv kjøre et så tungt OS så bør i alle fall mer RAM være prioritet no1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå