Gå til innhold

Den eksterne harddisken for fotografen...?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tar mye bilder, som jeg gjerne vil ha et "ekstra" sted, for som mange vet; er det ikke lagret 2 steder, så har du det ikke. Jeg trenger derfor en ekstra ekstern harddisk. Men siden jeg tar bilder, så reiser jeg også mye, og kunne derfor tenkt meg en hd med rimelig størrelse, samtidig som den tåler å bli flyttet. Hva bør jeg da kjøpe meg. Jo rimeligere, jo bedre. Kan takle rundt 1000kr på den, men blir det mer, eller for dyrt ift MB, så kjøper jeg heller en MyBook....

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder disker som tåler å bli flyttet, regner jeg med du mener at den må tåle litt støt og skump når den er avslått. Her er det kun AAKS-serien til WD og hva som helst fra Hitachi som har noe å stille opp med i 3,5"-størrelsen. Jeg vet ikke hva MyBook-serien til WD er laget av, så det blir et sjansespill. Vil dog tippe at ES-serien (eSATA) er produsert med disker i AAKS-serien.

Siden du reiser mye vil det være mye mer praktisk å gå for en 2,5"-løsning, en MyBook o.l. er stor og klumpete i forhold.

Eks.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=168609 (evt dette, virker noe mer solid)

+

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=160345

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Man skal merke seg at hvis kretskortet ryker i disse ferdigsammensatte diskene, så får man ingenting igjen på garantien hvis man bryter opp kabinettet.

9215891[/snapback]

Hvorfor skulle kretskortet ryke?

Garantien fikser det jo om man ikke åpner kabinettet, skjønner ikke vitsen med å åpne det heller(da garantien dekker det x antall år.)

Lenke til kommentar

Ting ryker av og til. Av og til selvforskyldt, av og til uforskyldt.

Det kan være flere grunner til at man vil åpne det. Det kan være at man ikke får ut data av disken og har vært sløv med backup. Jeg har sett flere her på forumet som har tatt disker ut av kabinettet fordi det kan øke sjansen for å restore data. Toppen av kransekaka er at man har mistet muligheten til å få ny disk gratis hvis den da ryker senere.

Det kan være at man rett og slett vil sette disken i et annet kabinett, kanskje til og med i en PC. Da er det jo kjipt å miste garantien samtidig, hvis disken skulle ryke på et senere tidspunkt.

Så vidt jeg kan se er det bare to års garanti på de eksterne diskene som har blitt foreslått her. Kjøper man kabinett og disk hver for seg, får du 3 år på selve disken. Velger man Seagate, får man 5 år.

Lenke til kommentar

Men en ting jeg lurer på. De eksterne kabinettene for 2,5", hvor store er de? Og trenger du ekstern strømforyning eller holder det med usb-porten?

Dette er ting som ville ha hatt mye å si for meg om jeg skulle kjøpt nå.

edit: Så nå at de er ca. like store i fysisk størrelse...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Man har ingen klumpete strømforsyning å drasse på i tillegg til det store kabinettet slik det er med en 3,5"-løsning. Det er kun en usb-kabel som deler seg i to i den ene enden (data/strøm+strøm).

Ser du på eksemplene jeg kom med ovenfor, vil du se målene.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Når det gjelder disker som tåler å bli flyttet, regner jeg med du mener at den må tåle litt støt og skump når den er avslått. Her er det kun AAKS-serien til WD og hva som helst fra Hitachi som har noe å stille opp med i 3,5"-størrelsen. Jeg vet ikke hva MyBook-serien til WD er laget av, så det blir et sjansespill. Vil dog tippe at ES-serien (eSATA) er produsert med disker i AAKS-serien.

Siden du reiser mye vil det være mye mer praktisk å gå for en 2,5"-løsning, en MyBook o.l. er stor og klumpete i forhold.

Eks.

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=168609 (evt dette, virker noe mer solid)

+

9215744[/snapback]

Ut av ren nysgjerrighet, hvor bygge selv, når WD 2,5 diskene er billigere?

Lenke til kommentar

Eks.

+

9215744[/snapback]

9216601[/snapback]

Lengre garanti.

Lenke til kommentar

9216601[/snapback]

Vel, nå var det bare et forslag, jeg sjekket ikke hvor det var billigst.

Her kommer et nytt forslag med pris i fokus. Samlet koster dette 920,- eks. porto. De fleste nettbutikkene skal ha mer for WD Passport-en. Ekstra fleksibilitet og 1 års ekstra garanti følger med på kjøpet. Som gjør at man muligens kan krangle seg til en ny disk på 5-årig reklamasjon ved behov (både Samsung og Hitachi skriver på sidene sine at diskene er designet for 5 års levetid, så det skulle egentlig være en grei sak).

Disk+kabinett

Da har jeg luftet noen av mine tanker. Hva mener du selv? Virker dette interessant?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

9216601[/snapback]

Vel, nå var det bare et forslag, jeg sjekket ikke hvor det var billigst.

Her kommer et nytt forslag med pris i fokus. Samlet koster dette 920,- eks. porto. De fleste nettbutikkene skal ha mer for WD Passport-en. Ekstra fleksibilitet og 1 års ekstra garanti følger med på kjøpet. Som gjør at man muligens kan krangle seg til en ny disk på 5-årig reklamasjon ved behov (både Samsung og Hitachi skriver på sidene sine at diskene er designet for 5 års levetid, så det skulle egentlig være en grei sak).

Disk+kabinett

Da har jeg luftet noen av mine tanker. Hva mener du selv? Virker dette interessant?

9221205[/snapback]

Den siste ideen virket jo greit. Tar ikke så mye bilder at jeg tror at 160gb blir et problem med det første. Men på siden med kabinettett står det at den er forsinket. Hva mener de med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...