Gå til innhold

Vannkjøling

Anbefalte innlegg

jeg har en forestilling om at vannkjøling er et svært stillegående system i og med at det ikke da er bråkete vifter bra cpu og toweret osv. Er jeg helt på jordet? Er det bare for overklokkere som vil ha cpu`en på under 0 grader? :(

Hvor selges rimelige kit`er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. du burde jo ha noen kraftige vifter for å kjøle radissen da! Så du kommer ikke utenom vifter uansett hva du velger. Utenom LN2 da.. Vannkjøling kommer aldri under romtemp, ellers ville det oppstått kondens. Skal du under 0 grader må du ha Vapochill eller Prometeia da.. og det koster en del!

Lenke til kommentar

Vannkjøling er MEGET stille, men du trenger du vifter, 1200mm helst (pga de er stilleste) til å kjøle ned vannet. Vannkjøling brukes som regel av overklokkere, og det er fordi alle som har vannkjøling overklokker :)

Mange kjøper også vannkjøling pga de vil overklokke som juling.

Men du har rett når du tror at det er stille. Nesten lydløst faktisk :)

Kombiner det med noen støydempingsmatter for andre vifter også er det så stille som bare det... Komplette sett varierer fra 1500 til 3000 tipper jeg. Vannkjøling kjøpes vel helst på www.microplex.no eller www.3dfxcool.no

Lenke til kommentar
Vannkjøling er MEGET stille, men du trenger du vifter, 1200mm helst (pga de er stilleste) til å kjøle ned vannet. Vannkjøling brukes som regel av overklokkere, og det er fordi alle som har vannkjøling overklokker :)

Mange kjøper også vannkjøling pga de vil overklokke som juling.

Men du har rett når du tror at det er stille. Nesten lydløst faktisk :)

Kombiner det med noen støydempingsmatter for andre vifter også er det så stille som bare det... Komplette sett varierer fra 1500 til 3000 tipper jeg. Vannkjøling kjøpes vel helst på www.microplex.no eller www.3dfxcool.no

1200mm HOHOOHHO!! :wink:

Lenke til kommentar

Hehe... Noen la inn et innlegg, mens jeg gjorde det... Poenget var at jeg har vannkjøling og kjører en std XP2000... Ingen overklokking og mitt GF4MX hadde ikke plass til vga blokka fra danger den... Litt overkill kanksje..? Med tanke på at den bråker som fy!! vet ikke hvorfor, men det kan være noe med luftstrømmene... har nemlig alt sammen inne i kabinettet... =)

Lenke til kommentar

For å benytte deg av vannkjøling må du nesten helt sikkert ha en radiator med normalt en 120mm vifte.

Denne holder det for de meste systemer å kjøre meget stillegående.

I tillegg kan du bytte ut viften som står på skjermkortet til en vannblokk og redusere støyen derifra og evt. chipsettvifte om hovedkortet ditt har det.

Temperaturen i kabinettet (etter min filosofi) bør gå noe ned da den varmen som blir tatt opp går ut fra kabinettet gjennom radiatoren og ikke ut "under" prosessorkjøleren. En kan på denne måten også slippe kabinettvifter.

Om temperaturen i kabinettet går mye ned og strømforsyningen er temperaturregulert vil denne også redusere sin støy.

Det som kan skape støy i et vannkjølingssett er om pumpen ikke festes godt og surkling og andre "vannlyder" fra luft i sustemet.

Virker som eheim pumpene er stillegående om en fester de godt eller setter de på en gummeplate og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...