Gå til innhold

Hvordan overleve militæret

Anbefalte innlegg

8august begynner jeg året mitt på UB-baseforsvar. Dette er en ettårig utdanning der jeg først læres opp 5måneder på Kjevik utenfor Kristiansand, for så å bli stasjonert på Madla utenfor Stavanger i 6mnd som rekuttskoleinstruktør.

Jeg har vært gjennom 3ukers seleksjonsøvelse i sommer, men er ellers helt blank når det gjelder militæret.

Er det noen som har noen "triks i ludo", erfaringer de vil dele, eller annet som kan gjøre livet mer levelig?

All respons mottas med takk!

PS.

Jeg har tenkt å bruke anledningen til å lære nye skills og ellers utvikle meg som menneske, (Hvis det er mulig å gjøre noe slikt i militæret) så kommentarer som "røyk en rev og dra hjem", er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har selv vært grensejeger på GSV, men du skal vel kanskje bli UB-korporal? I såfall, husk på at du da ikke er ''ekte'' befal for rekruttene, så du bør nok være mer ''kompis'' med dem enn å kjefte og smelle hele tida, men du må jo være autoritær også og sørge for at du blir respektert...en fin balansegang mao....

Ellers finnes det jo masse små tips jeg kan ramse opp:

-kjøp deg en camelback (tar 3 liter vann), og drikk mye vann i tjenesten og spesielt på øvelser

-ta med egne boxere, ett stort handkle og gjerne egne joggesko/treningsklær, som du er komfortable med

-ett multitoolsett kan være greit å ha (f.eks leatherman). Dette bruker du til alt mulig (f.eks mekke primus osv)

-sliter du mye med gnagsår, bør du ta med sportsteip/compeed...uansett PASS PÅ FØTTENE DINE, unngå gnagsår og klipp neglene slik at de ikke blir inngrodde...(noen bruker ett par tynne sokker underst for å unngå friksjon, men personlig foretrekker jeg kun å ha ullsokkene i marsjstøvlene)

-kjøp deg ett par gode innleggsåler

-kjøp en billig digital klokke m/lys (alt går på tid i Forsvaret)

-ha med deg noen slippers i dusjen, da det ofte blir skittent der

-tilpass sekk, grunnutrustningen og andre ting skikkelig

Det var i allefall noen få råd jeg håper du finner nyttig! Vær positiv, ta utfordningene med ett smil! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Overstående er meget bra tips ut ifra min erfaring.

Andre tips jeg kommer på:

-Kjøp et par sikkerhetsnåler. Disse kan brukes til bl.a.:

-Strekk lakenet under madrass og fest med sikkerhetsnåler for å få en lettere fiksing av senga om morgenen

-Brukes til å fikse en bra brett som holder på armene på arbeidsuniform

-Kjøp et lite lys som man kan henge rundt halsen på kjedet til ID-merket. Fint på øvelser.

Lenke til kommentar

Noen gamle befal vil behandle deg som vaktmester. Soldatene vil se deg som den enkleste muligheten for å få utløp for sitt syn på saken.

Såfremt du har humor, selvironi og en voksen holdning vil det nok utvikle deg som menneske, uansett forberedelser.

Mitt råd er å øve seg på å holde kjeft selv om du ikke har lyst, og øv på et smil, selv når innrullerte sosialister tror forsvaret er et demokrati. Selv om de ikke respekterer graden, vil de respektere kunnskap og humor (fordrer selvfølgelig at du har begge deler)

Ellers må en ikke fortvile på skolen. Med en gang stripa sitter på skuldra vil du klare noen flere push-ups og mars-kilometer enn på skolen. Det er noe psykisk tror jeg...

Liten mag-lite til å holde mellom tenna var mitt nyttigste redskap (var på missil batteri i nord-norge, mye ledninger og veldig mørkt)

Hilsen tidligere UB ;)

Lenke til kommentar

Under skolen har droplet mange gode råd; noe jeg vil legge vekt på er å IKKE under noen omstendighet bruke de tynne ullsokkene du får utdelt innerst mot huden, de gnager MYE. Bruker du bare ett eller to par gråsokker bør det gå fint med bena. Ellers er det viktig å hjelpe andre dersom du har mulighet eller tid, og selv om det er individuell konkurranse er lagånd en veldig viktig egenskap. Tren mye på ildhåndgrep/driller/ad-sam og det er ikke en ulempe å kunne ta mange pushups heller; da får de du skal lede mer respekt for deg. Der jeg tilslutt endte opp var befalet tregere og slappere og klarte ikke å holde tritt med soldatene, det holder ikke når man skal storme en base at hele laget, eller hele troppen, må vente fordi befalet må få igjen pusten.

Og når du en gang får de meningsløse vinklene på skuldern, husk på at gutta du skal hjelpe under rekruttene er mennesker, ikke slaver, og at du bare har et halvt år mer erfaring, du er ikke gud. Tar du selv i et tak når ting skal gjøres, går det fortere, ikke bare fordi det er en mann ekstra om arbeidet, men fordi det oppildner resten av laget også.

Lenke til kommentar

Viktigaste rådet eg har å gi er å ikkje gi opp, uansett kor kjipt og jævlig alt er. Då eg var inne mislikte eg militærtenesta i ca eit halvt år. Etter kvart gjekk det opp for meg kor jævli moro det eigentleg var. Det siste halve året gjekk eg mykje og tenkte på kor kjipt det ville bli å måtte reise frå gutta boys, befalet (ja det var heilt konge der eg var) og tenesta forøvrig.

No var jo ikkje eg befal, men militærteneste er militærteneste, soldatar og befal er jo i praksis i samme krig, så gode råd kan vel gå begge vegar.

Men hugs: Ikkje gi opp, og gå inn med eit åpent sinn. Mykje rare folk å møte...

Lenke til kommentar

må bare komme med noe her...

Vi hadde en øvelse med UB-elever som befal en gang, de behandlet oss ca som unger i starten, og kom med slike komentarer som "nå skal vi ha det gøy på øvelsen" før øvelsen.

under selve øvelsen, da vi kom litt mer i kontakt med dem, så viste det seg av vi var mye mer rutinerte og kunne mye mer enn UB-elevene, og viste faktisk hva som skulle bli gjort og hvordan man skulle oppføre seg når UB-eleven ikke viste det.

Dette er jo så klart ikke fordi UB-elevene er dumme eller noe slikt, men forde vi hadde stort sett bare felt-dager og praktisk øvelse på det vi drev med og skulle drive med.

UB-elevene hadde hatt mye mer teori med lederskap, psykologi og lignende og ikke hatt like mye praksis som det vi hadde...

Tenk på dette hvis du skal lede ett lag med vernepliktige.

evt så er det en grei tråd om forsvaret her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=460947&hl=

edit: det er like greit å ikke bruke annet en de grå, tykke sokkene, evt med noe innenfor, de grønne/svarte sokkene er ikke gode å bruke.

Bruk de tykke, grå også når det er varmt.

de lær-sålene funker bra etter du har gått dem skikkelig inn, var en som byttet dem med noen bedre såler, og fikk kraftige frost-skader under foten på en vanlig skytebane-dag.

Gå med skoene fulle av vann en stund i helgen, så blir de gått inn raskere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Oppfør deg høflig ovenfor soldatene du har. Det beste er å være på samme bølgelengde. Du er kanskje sjefen over soldatene, men sammen må og skal dere fungere som et lag - da nytter det sjelden at du herjer og slenger tull til de. Vær ydmyk når soldatene kommer med forslag til andre løsninger.

Og for guds skyld.. ikke tenk så fryktelig militært i alle situasjoner, det finnes flere løsninger å løse en oppgave på, en akkurat den som står i boka. Noen ganger må man gå litt utenfor og tenke annerledes.

Lenke til kommentar
Og for guds skyld.. ikke tenk så fryktelig militært i alle situasjoner, det finnes flere løsninger å løse en oppgave på, en akkurat den som står i boka. Noen ganger må man gå litt utenfor og tenke annerledes.

9285105[/snapback]

Heilt einig. Militæret er kanskje skrudd saman av strenge og omstendelige reglar, men dei ber preg av å vere rabla ned av kontoroffiserar utan nevneverdig erfaring frå felten. I mange tilfelle er det heilt klart rom for å tenke annsleis, og på den måten oppnå betre resultat.

Lenke til kommentar

Fra min førstegangstjeneste husker jeg at det hovedsaklig var én ting som var demotiverende, og det var uberettiget ris og ros. Merkelig nok kom dette aldri fra noen andre enn UB-ene. Det er greit med ris og ros, men begge deler må være saklige - også sistnevnte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...