Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to pc'er?


Anbefalte innlegg

Hei,skal koble sammen to pc'er(uten internett tilkobling) Avstanden er 60 meter dersom det må gjøres med kabel, eller 40 meter trådløst. Hva slags utstyr trenger jeg? Den ene pc'en er "ny" med nettverkskort og P4, den andre en "gammel" (ca 5 år tror jeg) og mangler nettverkskort og har en 133 prossesor. Skal bare bruke den til å sende over signaler fra et kamera og signaler fra en boks som bruker RS232 overføring. Noen som kan hjelpe meg?

 

 

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan vel ikke bruke kabel når avstanden er så stor? 60 meter går vel ikke uten noe form for kortholdsmodem... Har funnet ut at det er best å gjøre det trådløst (må grave ned kabel ellers..) Hva trenger jeg da? Og hva er minste spesifikasjonen på Pc'ene?

 

 

Mvh

 

Magnus Nereng

Lenke til kommentar

100 meter? trodde det var mer jeg, men uansett:

 

du trenger nettverkskort i begge, 5 år, tenk deg godt om - er det 97 eller 98?

 

for i 98 var de raskere så vidt jeg vet.

uansett kryssa TP- kabel trengs.

 

Om du får kjøpt kabler som er 60 meter lange og kryssa? har ikke peiling.

Kjøp 100 meter kabel og en tang + "koblinger"

Lenke til kommentar
100 meter? trodde det var mer jeg, men uansett:

 

du trenger nettverkskort i begge, 5 år, tenk deg godt om - er det 97 eller 98?

 

for i 98 var de raskere så vidt jeg vet.

uansett kryssa TP- kabel trengs.

 

 

Tja, eneten så er de 10Mb/s eller 100Mb/s.

Jeg har da eldre nettkort enn dette og de fungerer jo som fy de.

Alt etter behov.

Lenke til kommentar

Du kan sende signaler på en TP Cat5e kabel over 600 meter, så lenge kabelen er lage skikkelig og er uten skader.

 

 

Dette som folk har fått i seg ang 85 meter her og 160 meter der, er KUN og da mener jeg KUN forbehold firmaer hvor nettverket skal godkjennes etter CAT-5 standard.

 

 

MEN en ting skal man vite, å legge en CAT-5 Kabel utendørs kan medføre litt av hvert, blant annet er disse kablene svært utsatt for tordenvær, og skulle du være uheldig så sitter du uten noen maskiner, man kan bruke ett gavanisk skille for å løse dette problemet..

Jeg personlig ville løst problemet med å legge opp 60 meter med fiber, en tranciever i begge ender. Dette er ikke så dyrt som det høres ut som.

 

60 meter med fiber 420kr

fibertranciever 12-1300kr pr stk.

pluss kobling av fiberkabelen.

 

Har brukt koax utendørs, fungerte utmerket, men det er endel år siden :D

 

 

Det er jo noen som sier at man ikke kan ha lenger kabel fra isdn boksen en 10 meter hvis den er cat5 godkjent, mens 800 meter er den faktiske lengden man kan gå fra en isdn boks til ett uttak. Vel og merke ETT uttak.

 

 

Noen som har noen kommentarer ? :lol:

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men har pga graving og evt tordenvær problemer bestemt meg for å løse problemet trådløst. Hva trenger jeg da? Holder det med to trådløse nettverkskort? Eller må jeg ha basest? Og hva er rekkevidden for slikt utstyr?

 

 

Mvh

 

Magnus Nereng

Lenke til kommentar
Takk for alle svar, men har pga graving og evt tordenvær problemer bestemt meg for å løse problemet trådløst. Hva trenger jeg da? Holder det med to trådløse nettverkskort? Eller må jeg ha basest? Og hva er rekkevidden for slikt utstyr?

 

 

Den er ganske lang hvis du bruker rettningsbestemt antenne, det må være fri sikt mellom.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar, men har pga graving og evt tordenvær problemer bestemt meg for å løse problemet trådløst.

 

Du kan enkelt kjøpe to strømvern med TP-kontakter, en i hver ende av kabbelen. Men graving er kanskje litt kjipt, og trådløst er ikke så dyrt som det en gang var.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne visst hvor man får kjøpt 60m fiber for 420,

 

For me to know, for you to find out.

 

Det gjelder å kjøpe på de rette plassene, ikke bare der de selger alt mulig rart, men jeg får det kanskje billig fordi jeg kjøper endel fiber gjennom jobben.

 

Jeg skulle egentlig hatt 2 mil fiber sjøl, men kommunen ville ikke ha bredbånd så da ble det ikke noe av, den linja kosta ikke mer enn 375 000kr. Mener å huske at det var en 12G kabel, men det er en stund siden så prisene har forandret seg litt siden den gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...