Gå til innhold

MiniDV på vei ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe... sånne brukeranbefalninger kan være morsomt lesestoff. Skrives som oftest av personer uten noen som helst peiling.

Mini-DV er det formatet som er hardest forankret i samfunnet. Profesjonelle TV-stasjoner bruker fortsatt tapebasert medium, og på enkle redaksjonelle program, brukes faktisk mini-DV, eller "tvillingbroren" DVCam.

DVD og harddisk er imidlertid format som vil forsvinne ganske snart, faktisk så fort minnekort/flash-minne blir stort nok og billig nok. Da vil det være et fåtall DVD kamera på markedet fremfor mini-DV, og grunnlaget for å legge ned produksjonen av slike små DVD plater er større enn for mini-DV. Derfor vil det være lett å få tak i mini-DV kassetter mye lenger enn små DVD plater. I tillegg har mini-DV fortsatt bedre kvalitet enn DVD og harddisk, og det vil pga. større datamengde pr. time være grunnlag for å opprettholde mini-DV lenger enn DVD, ettersom det vil ta 4 ganger så lang tid før flash-basert minne er stort og billig nok til å utkonkurrere mini-DV.

Ellers er det jo mange fordeler med mini-DV fremfor andre opptaksmedium. Les litt i Videokameraguiden som jeg har festet øverst i denne delen av forumet. Der får du en litt mer grundig gjennomgang.

Synd at folk som han som har skrevet den brukeranbefalningen får lov til å sette ut falske fakta.

Lenke til kommentar

Afseth: Det er faktisk ikke bare privatbrukere som mener at miniDV er på vei ut. Var innom en fotobutikk i Trondheim (en kjent fotokjede) for å kjøpe miniDV-taper der da de hadde rimelig lave priser på kassetter fra Sony.

Jeg lurte på hvorfor kassettene var så billige, og fikk vite av innehaveren at miniDV var på vei ut, og ville bli erstattet av DVD- og harddiskbaserte kameraer. Jeg syntes dette hørtes merkelig ut, men slik var det visst bare. :hmm:

Så det er jo antageligvis en mulighet for at privatpersoner kan plukke opp sånt og ta det for god fisk når det kommer fra "veteraner" i en fotokjede.

Lenke til kommentar

Jaja, de kommer til å tape en del penger på å ikke ha mini-DV til salgs. Vi selger store kvantum med slike taper der jeg jobber, og ettersom det fortsatt går jevnt og trutt med Video8 og Hi-8 taper (mange år siden de kameraene gikk ut av salg), så vil mini-DV holde enda lenger (flere som har mini-DV kamera enn de som hadde V8 eller Hi-8 kamera).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...