Gå til innhold

Filter til D40

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er en del diskusjon om filtere som beskyttelse for linsen osv. Jeg er fersk innen foto og har anskaffet meg et D40-kit. På JP ble jeg anbefalt et UV-filter som beskyttelse for linsen. Etter å ha lest en del her lurer jeg på om filteret kan være med på å skape dårligere kvalitet på bildene (selvfølgelig er det ikke fotografen det kommer an på).

Filteret jeg bruker heter Hoya HMC Multicoated UV(0) og objektivet er det vanlige 18-55 mm som følger med D40(x).

Bør jeg vurdere å kjøpe et annet filter hvis jeg ønsker meg beskyttelse for linsen, i så fall hvilket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filtre kan ha negativ påvirkning på bildene dine. Jeg tilhører leiren som sier at beskyttelsesfilter kun er noe du bruker om du skal fotografere gjørmebryting ell. Å sette et forholdsvis dyrt filter på et skitbillig 18-55 kitobjektiv er i mine øyne helt bortkastet - hva er det du beskytter det mot og hvorfor?

Et multicoated filter, som du har, er i det minste noe av det minst skadelige du kan sette på objektivet ditt, så et dyrere et vil ikke ødelegge noe mindre. Ingen grunn til å kaste mer penger på JP.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg for min del irriterer meg over at Japan Photo og andre fotobutikker "lurer" kundene til å kjøpe disse UV(0)-filterne.

Det er ikke til å stikke under en stol at det er på ekstrautstyr fotobutikkene tjener pengene sine. De aller fleste er såpass prisbevisste at de sjekker pris på selve kamerakit'et, men det er nok veldig få som er like grundige når det gjelder dette ekstrautstyret. Derfor prøver de å selge så mye som mulig av dette. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
...hva er det du beskytter det mot og hvorfor?

9213914[/snapback]

I første rekke to små unger som er vant til kompaktkamera som de har fått prøve (plukke på) så mye de vil. Når pappa da kommer hjem med et større kamera ser de på det som en større leke. :)

Så inntil jeg får dressert ungene bedre i fotografering forblir UV-filteret på...

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke begripe hvorfor en skal sette et UV filter som beskyttelse på et billig objektiv som en sikker kan kjøpe brukt til under 500kr.

Jeg kan se at ungene klarer å grise til fronten på objektivet (fingeravtrykk etc.), men UV filteret hjelper ikke mye da uansett. Filteret må rengjøres på lik linje som om en ikke har filter på.

Lenke til kommentar
Jeg kan heller ikke begripe hvorfor en skal sette et UV filter som beskyttelse på et billig objektiv som en sikker kan kjøpe brukt til under 500kr.

Jeg kan se at ungene klarer å grise til  fronten på objektivet (fingeravtrykk etc.), men UV filteret hjelper ikke mye da uansett. Filteret må rengjøres på lik linje som om en ikke har filter på.

9216851[/snapback]

Problemet kommer vel først når kit-objektivet blir ødelagt. Klart jeg kan finne et billig objektiv i samme klasse, men da kommer jeg aldri til å nøye meg med det. "Skal jeg først kjøpe et nytt må jeg jo kjøpe noe skikkelig". Mao: UV-filteret beskytter meg også litt mot min svake viljestyrke...

Lenke til kommentar

Jeg er glad på dine vegne for at du klarer å rasjonalisere UV-filteret ditt, men jeg forstår fortsatt ikke hva filteret beskytter fra å bli "ødelagt", siden det bare "forsvarer" frontelementet fra klissete barnefingre.

Min datter på 2 får fritt boltre seg med min D200 med objektiver som koster mer enn et komplett D40-kit, om hun vil det. Skulle hun komme til å klå på frontelementet (det har skjedd), så er det jo slikt jeg har renseservietter for.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt flere UV filtere fra Hong Kong av typen Hoya Pro1. Betaler mellom 150 og 250 avhengig av størrelse. Til denne prisen skjønner jeg ikke hvorfor folk kjøper noe annet her i Norge  :hmm:

9215858[/snapback]

Har også kjøpt Hoya Pro1 Digital Protector filtre fra HK til mine objektiver. Langt rimeligere enn i Norge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...