Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan skal jeg bli kvitt angsten


Gjest angstfull

Anbefalte innlegg

tror at du må bare innse at du er en frisk og fin person. å at det faktisk ikke er noe galt med deg. å begynne å sette pris på ting i stede for å forberede seg på å miste d. må være lite gøy å gå rundt å bare vente på at ting skal skje. sett deg ned å ta kontroll over hode å tankene dine.. husk at det er ikke hode som styrer deg. det er du som styrer hode :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest angstfull

Hei takker for langt å fint innlegg.

 

Har gått hos psykolog i snart 6mnd, etter at jeg fikk vite at min samboer hadde vært med en annen. sklidde litt ut i feil bane å ga rett og slett bare H i alt. bynnte å drikke å dope meg på alt jeg fikk tak i, tenkte at nåkk er nåkk det livet her gidder jeg ikke mere. begynnte heldigvis å tenke litt på min lille sønn, skal han vokse opp uten en far? syntes jeg var litt for egoistisk. etter at jeg begynnte hos psykolog har jeg følt meg som en liten forsøks kanin hvor dem har stappet medikamenter i meg bare for å se reaksjonen, effexoren utløste en ganske kraftig reaksjon som jeg er livredd for å få igjen. altså gjorde den angsten min 10 gang verre ettersom jeg frykter at det skal komme tilbake. tror derfor at jeg ikke tørr å prøve ut flere. psykolog gidder jeg ikke gå til, bortkastede penger spør du meg. synes ikke det har hjulpet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

grunnen til at det har gått galt med di pillene som di har stappa i deg er nok pga. stoffene du har gått på tidligere.

 

men jeg er 110% sikker på at du skal klare deg helt fint uten slike piller og galskap. det er jo bevist at slike gjør ting bare enda verre. f.eks. lykkepiller. du får depresjoner mens du går på dem og. å om du slutter så er du lenger nede enn det du va før du starta. så du blir avhengige av piller i lang periode av livet ditt om du skal gå på slikt.

 

så det eneste du må gjøre er å skifte instilling. hodet ditt kødder med deg, ditt hode skal ikke kødde med deg. det er evt. du som skal kødde med ditt hode :)

Lenke til kommentar
grunnen til at det har gått galt med di pillene som di har stappa i deg er nok pga. stoffene du har gått på tidligere.

 

men jeg er 110% sikker på at du skal klare deg helt fint uten slike piller og galskap. det er jo bevist at slike gjør ting bare enda verre. f.eks. lykkepiller. du får depresjoner mens du går på dem og. å om du slutter så er du lenger nede enn det du va før du starta. så du blir avhengige av piller i lang periode av livet ditt om du skal gå på slikt.

 

så det eneste du må gjøre er å skifte instilling. hodet ditt kødder med deg, ditt hode skal ikke kødde med deg. det er evt. du som skal kødde med ditt hode :)

9275180[/snapback]

 

Ikke meningen å kverulere her, men mye av det du sier stemmer overhodet ikke! Det jeg er enig i, er at narkotiske stoffer vil påvirke virkningen av anti-deprepressiva og at dette muligens kan ha vært avgjørende for hvordan du hadde det når du gikk på disse medisinene. For det andre, så vet jeg ikke om du kombinerte anti-depressiva med narkotiske stoffer, men jeg tror du skal være åpen for, hvis det var tilfellet, at narkotika'en kan være mer ansvarlig for din sterke angst enn anti-depresissivaen. Likevel, så kan anti-depressiva gi svært ubehagelige bivirkninger, men disse er ofte forbigående etter noen uker.

 

Det er ikke noe link mellom SSRI-preparater og depresjon, annen enn at pasienten som tar disse er deprimert i utgangspunktet. Det krever også at man går på disse medikamentene en stund slik at man kan ta fatt i det som ligger bak depresjonen eller at kjemien i hjernen din får stabilisert seg hvis din depresjon har biologiske årsaker, men disse medisinene er IKKE avhengighetsskapende. Jeg reagerer spesielt på ditt av forslag om å "bare skifte innstilling". En depresjon kan ikke tenkes vekk! En depresjon er en sykdom der kjemien i hjernen er i ubalanse og moderate/alvorlige depresjoner krever i som oftest medikamentell behandling i kombinasjon med kognitiv terapi.

 

Begrepet "lykkepiller" er det veldig misledende og man blir ikke automatisk lykkelig av disse pillene, men de kan gi, hvis riktig mengde og type blir brukt, personen et pusterom og overskudd til å ta tak i ting, noe som ofte trengs når personen har begynt å låse seg inne i huset og ikke makter å gå ut lenger.

 

Jeg så at du (OT) mente at psykologer var sløsing med penger, men jeg tror ikke at din erfaring med en psykolog skal få snakke på vegne av alle de psykologene som finnes. Som jeg ofte sier om og om igjen, så er en psykolog tilstede for å gi "hjelp til selvhjelp", mao så er hele jobben for å bli bedre din og det krever en del av deg for å bli bedre. Hvis du mener at psykologen ikke gjorde jobben sin, så prøv en annen! Alt er bedre enn å sitte inne og være isolert med sine problemer og din depresjon kommer kun til å forværre seg hvis du fortsetter i samme retning som nå...

Lenke til kommentar

har hatt depresjoner jeg og. hatt 6 selvmordsforsøk osv.

 

ingen hjalp så jeg bestemte meg for at jeg ikke kunne dø, av en eller annen grunn gikk det ikke ann å dø.

 

som egentlig bare var enda mer fustrerende for når du driver med disse forsøkene så er du helt klar til å dø, du vil dø, du ønsker å dø.

 

da måtte jeg begynne på nytt, få nye instillinger til ting og bestemme meg for at jeg ville ha noe godt og positivt mens jeg levde. ikke deppe osv.

 

dette har funka utrolig bra.

 

 

og ja jeg og har vert hos psykolog, et par år etter forsøkende osv.

 

og det var lite vellykka. han tok opp ting i live mitt som jeg har lagt i bakhode forlengst. endte med at jeg gikk srinende å hulkende å skrikende ut igjenn. å funka ikke positivt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

kjenner flere som har angst (og depresjon, siden det gjerne følger angst) og mange sier det bare blir verre med medisiner. Derimot er det for de aller fleste mest effektivt å trosse angsten litt etter litt, iallfall for de irrasjonelle angst-typene. Man må starte i det små og gjerne få familie og venner til å hjelpe seg.

Lenke til kommentar
har hatt depresjoner jeg og. hatt 6 selvmordsforsøk osv.

 

ingen hjalp så jeg bestemte meg for at jeg ikke kunne dø, av en eller annen grunn gikk det ikke ann å dø.

 

som egentlig bare var enda mer fustrerende for når du driver med disse forsøkene så er du helt klar til å dø, du vil dø, du ønsker å dø.

 

da måtte jeg begynne på nytt, få nye instillinger til ting og bestemme meg for at jeg ville ha noe godt og positivt mens jeg levde. ikke deppe osv.

 

dette har funka utrolig bra.

 

 

og ja jeg og har vert hos psykolog, et par år etter forsøkende osv.

 

og det var lite vellykka. han tok opp ting i live mitt som jeg har lagt i bakhode forlengst. endte med at jeg gikk srinende å hulkende å skrikende ut igjenn. å funka ikke positivt i det hele tatt.

9284170[/snapback]

 

Selvfølgelig skal man endre innstilling til ting, men hvis depresjonen sitter dypt i, så kan det være vanskelig for mange og det krever medikamenter for å få de positive følelsene tilbake. Det er derimot IKKE en regel som er universell for alle. Hvert enkelt individ krever individuell behandling.

 

Når det kommer til psykologen, så høres det ut som at han gjorde en bra jobb, i og med at han klarte å få frem reaksjoner på ting som du hadde trykt ned. Depresjoner dreier seg ofte om akkurat det, men det betyr ikke at det er en enkel sak å gå igjennom og det krever mye av en person å skulle gå tilbake og "rydde opp" i ting. Disse opplevelsene er utrolig sterke når de kommer frem, men det føles ofte mye bedre i ettertid når man har fått "tatt hull" på noe som har ligget lenge på lur og holdt en person nede i lang tid. Om du liker det eller ikke, så gjorde faktisk psykologen den jobben han skulle gjøre, selv om det føles forferdelig der og da.

 

Likevel er det bra at du klarer deg uten behandling og medikamenter! :thumbup: Det er desverre ikke alle som er like heldig...

 

Det er likevel viktig å skille mellom beroligende medikamenter (som ofte gjør ting verrre i lengden) og SSRI-preparater (anti-depressiva)!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

men han sier jo at psykolog ikke hjelper å medisiner gjorde det verre. å da må han rett å slett skifte innstilling..

 

 

 

å det med psykologen. det er ikke en dritt hverken han eller jeg kan gjøre for å fikse opp i det som var for mange år siden. så synst ikke at det var noe positivt.

Lenke til kommentar
men han sier jo at psykolog ikke hjelper å medisiner gjorde det verre. å da må han rett å slett skifte innstilling..

 

 

 

å det med psykologen. det er ikke en dritt hverken han eller jeg kan gjøre for å fikse opp i det som var for mange år siden. så synst ikke at det var noe positivt.

9288478[/snapback]

 

Både psykologer og medisiner kommer i flere varianter!

 

Nei, det er ikke noe man kan gjøre for å endre fortiden, men kan kan endre hvordan man velger å forholde seg til den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...