Gå til innhold

Skifte deler på bærbar, vanskelig?

Anbefalte innlegg

Har bestilt meg en Compal IFL90, fra multicom. Lurte på om det er vanskelig å skifte deler på bærbar? da tenker jeg mest på skjermkortet, og harddisken. :hmm:

Er ganske erfaren når det gjelder å skifte deler på stasjonære pcer, men bærbare har jeg aldri skiftet noe på. :(

er det noen som har god erfaring når det gjelder dette, så pliiz gi meg noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort - umulig (99% sikkert. Skjermkortet er på de fleste bærbare integrert på hovedkortet, dette gjelder også skjermkort med dedikert GPU/minne).

Harddisk - piece of cake. Skru løs en skrue eller to, trekk ut harddisken (uten å åpne selve maskinen engang), skru harddisken løs fra harddiskskuffen (vanligvis fire skruer) og monter den nye i omvendt rekkefølge.

Andre ting som er mulig/enkelt å skifte selv på bærbare er RAM, CD/DVD-brenner/spiller, prosessor, WLAN-kort og tastatur.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Harddisk, og minne er normalt enkelt å bytte. På de fleste maskiner er vel også optisk drev (CD/DVD-spiller/brenner) rimelig enkelt i og med at det som oftest sitter i en "drive bay" med hurtigkobling. Det meste av andre ting er mer eller mindre komplisert. Husker jeg skulle bytte diskettstasjon på en HP-bærbar en gang (ikke det at diskettstasjon er særlig akuelt lenger men...). Jeg overdriver ikke når jeg sier at det var over over 50 skruer som måtte løsnes. Nå skal det sies at diskettstasjonen nok var den aller verste komponenten på akkurat denne PCen. Jeg tror avsnittet om demontering/montering av diskettstasjon referete til nesten alle avsnitt som gjaldt demontering/montering av forskjellige komponenter, for så å si alt av kompoenenter (hdd, tastatur, dvd-rom, skjerm og div. deksler, osv.) måtte demonteres for å komme til den. Mitt inntrykk er at proff/businessmodellene er lettere å mekke på enn de typiske billig/hjemmemodellene som mer minner om en bruk og kast-gjenstand i billig plast.

Lenke til kommentar
sitter på en dell maskin, grei nok, men den har bare cd brenner, så vil gjerne bytte til  en dvd brenner?.

Noen som hvet hvor en kan finne tynne dvdbrenner, og ca pris.

9214062[/snapback]

Definer "tynn".

9214131[/snapback]

jeg mente bare tynn, som i at de er jo tynnere enn i stasjonær, som bruker 3,5.

fant ikke noen på nettet, til bærebare

Lenke til kommentar
sitter på en dell maskin, grei nok, men den har bare cd brenner, så vil gjerne bytte til  en dvd brenner?.

Noen som hvet hvor en kan finne tynne dvdbrenner, og ca pris.

9214062[/snapback]

Definer "tynn".

9214131[/snapback]

jeg mente bare tynn, som i at de er jo tynnere enn i stasjonær, som bruker 3,5.

fant ikke noen på nettet, til bærebare

9214169[/snapback]

Denne er grei (har den selv): https://www.mamoz.no/produkt/50031301/NEC_A...GB±_DVD±RW.html

Vet ikke om den passer i en dell pc da, men jeg regner med at den gjør det...

Lenke til kommentar
Denne er grei (har den selv):  https://www.mamoz.no/produkt/50031301/NEC_A...GB±_DVD±RW.html

Vet ikke om den passer i en dell pc da, men jeg regner med at den gjør det...

9214238[/snapback]

Den der skal passe i alle nyere bærbare (i hvertfall 3-4 år gamle) unntatt Lenovo/IBM thinkpad.

Netshop har en egen kategori som heter 'slimline' under CD/DVD-brennere, disse skal også passe.

Lenke til kommentar
Skjermkort - umulig (99% sikkert. Skjermkortet er på de fleste bærbare integrert på hovedkortet, dette gjelder også skjermkort med dedikert GPU/minne).

9213837[/snapback]

Slett ikke noe problem å skifte skjermkort på en bærbar. Selvsagt ikke alle, men det er langt flere enn 1% det er mulig å skifte på.

Så og si alle maskiner som har et såkalt MXM spor (PCIe for bærbare om jeg husker rett) kan få byttet skjermkort.

Dette inkluderer "gammle" maskiner som 1559 og også slik dne jeg har (Uniwill/Netbook 259IEN).

Maskiner som har skjermkort av litt "ekte" type, Go6600 osv. har gjerne en slik modul istede for onboard grafikk.

Guide for bytting av kort på 259IEN

Butikk som selger MXM kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...