B|2bb3r Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg holder på med en side som skal benyttes internt i firmaet jeg jobber i for hele verden. Firmaet er representert over hele verden, men er delt inn i regioner(Regions). Hver region har flere land(Country) og hvert land har sine siter(Location). For at hver bruker ikke skal måtte sitte å bla seg gjennom 70+ Siter (Location) så ønsker jeg et script/kode som løser problemet ved at når brukeren velger Region, så begrenses valgmuligheten innen Country. Når Country er valgt, vil en da stå igjen med kun de sitene som er i det aktuelle Country. Sitene hentes ut av en annen database i dag, hvis dette kompliserer unødvendig, kan det endres. Databasen det hentes ut av er Exchange serverens brukerdatabase. Hvis noen kunne gi meg et hint på hvordan man lager dette, og/eller peke meg mot et sted der koden kan finnes (neppe en unik problemsituasjon). Hvis det er ønskelig at jeg skal beskrive situasjonen mer, så vil jeg gjøre det. På forhånd takk for hjelp. Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Har ikke noe forslag til kode, men du kan vel legge en ID eller et eller annet som gjør at du ved hjelp av SQL-setning(er) kan vise kun de landene som tilhører en region. Eller var det noe annet du tenkte på? (F.eks. slik at regionen velges ved hjelp av en nedtrekksliste, hvor hver region har en verdi eller ID.) Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 det var noe slikt jeg tenkte på, dog en mer ingående beskrivelse i hvordan det gjøres hadde vært bra Lenke til kommentar
ponke Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 <!-- Start på siden, koble til database og slikt først, eller der det trengs, men husk å ikke kjøre endeløse loops og slikt --> <!-- Denne fikser slik at du kan linke direkte til default.asp filen om brukeren skal få velge mellom regioner --> <% If Request.Querystring("page") = "" Then %> <% Response.Redirect("default.asp?page=regions") %> <% Else %> <% End If %> <!-- Denne sjekker om det er regioner som brukeren vil velge mellom, og viser disse om det er den "siden" alltså page="variabel" som brukeren skal på --> <% If Request.Querystring("page") = "regions" Then %> Choose region: Region 1 -> default.asp?page=country®ion=1 Region 2 -> default.asp?page=country®ion=2 Region 3 -> default.asp?page=country®ion=3 Region 4 -> default.asp?page=country®ion=4 <% Else %> <% End If%> <!-- Denne gjør samme som over, men for land. En slik må du lage for hver region, med de medfølgende landene og lignende, du kan eventuelt bruke en database som kjører en spørring etter land hvor request.querystring("region") = [region] (du vet, i databasen) --> <% If Request.Querystring("page") = "country" AND Request.Querystring("region") = "1" Then %> Please choose your country: Country 1 -> default.asp?page=location&country=1 Country 2 -> default.asp?page=location&country=2 Country 3 -> default.asp?page=location&country=3 <% Else %> <% End If%> <!-- Legg til flere som den over her, for å få en til alle regioner Eller bruk DB som jeg sa --> <!-- Samme som over, men viser de ulike kontorene i det landet du nå valgte. Ellers legg til samme kommentar her som over, men for landskontor --> <% If Request.Querystring("page") = "location" Then %> Please choose your nearest office/location: Location 1 -> default.asp?page=contact&location=1 Location 2 -> default.asp?page=contact&location=2 Location 3 -> default.asp?page=contact&location=3 <% Else %> <% End If%> <!-- Slutt på siden, lukk alle databasetilkoblinger og lignende --> Går ann å lage det mer avansert, send en PM og jeg kan godt gjøre noe eksempeler for deg hvor du bruker en database og beholder region og country hele veien for senere referanse, dog blir linkene så svære da... Håper dette hjelper Husk at i dette eksempelet så ligger alt dette i samme fil, default.asp. Om du vil kjøre det mot en database kan du legge inn noen Select * From [table] ved hver side for å finne de kontorene, landene i den regionen osv. Si ifra om dette ble for avansert Husk, dette er ikke en fungerende fil, men med disse delene klarer du lage en asp fil hvor du får dette til ifra en og samme fil ved hjelp av alle de if-funksjonene. Og i lengden så er det greit å samle en del i samme fil, og legge slikt du bruker ofte, som for eksempel tilkobling til databasen og lukking av alle objekt i en fil som alle asp sider kan bruke og bare kjøre en ssi (server-side include) Om du vil se et eksempel på en side som bruker en og samme side til alt, for eksempel en gjestebok, send en PM og du får link Kan også sende deg noen gode templates, er alltid gøy å hjelpe noen annen, var slik jeg begynte med ASP og det som har med det. Cheers! Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
ponke Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Wow, det tror jeg var et av de lengste innleggene jeg har skrevet Hadde vært fint å få svar av deg som trengte hjelp om dette hjalp deg noe, selv om det kanskje var litt sent så lå du langt oppe i ASP-delen da det ikke er mange av oss ASP-kodere Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 Takk for et utfyllende svar. Jeg skal få testet det, og gi deg kommentarer og flere spørsmål, dog jeg vil antageligvis ikke rekke det før etter helgen. Men uansett Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå