Gå til innhold

Motor "fusker" med turtallet.


Anbefalte innlegg

Her var jeg igjen da :p Som noen sikkert har fått med seg nå, så har jeg en Evinrude 20hk fra 1985. Den har gått kjempe bra til nå, men nå har den begynt å fuske litt. Den går akkurat som den skal i fri, men når jeg har den i gir og jeg gir bånn gass, så får den liksom ikke så høyt turtall som den fikk før. Merker dette både på lyd og fart. Hadde litt problemer med at den ikke gikk når den stod i fri med "null" gass som jeg fikset i dag. Prøvekjørte litt for å se om det kunne ha noe med det andre problemet, men det hadde det ikke. Men, når jeg var ute og kjørte, så mista den plutselig turtallet og bremset helt opp for så å stoppe. Plundra litt med å få fyrt den opp igjen, men den kom til slutt og gikk da helt fint etterpå med unntak av den ikke når maks turtall slik som før.

 

Noen som vet hva dette kan være? Tips til noe jeg kan sjekke? Tenkte også litt på at dette er jo en ganske gammel motor. Og jeg kjører på 95oktan nå. Kanskje jeg skulle ha prøvd den på 98oktan?

 

Takker på forhånd for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var jeg igjen da :p Som noen sikkert har fått med seg nå, så har jeg en Evinrude 20hk fra 1985. Den har gått kjempe bra til nå, men nå har den begynt å fuske litt. Den går akkurat som den skal i fri, men når jeg har den i gir og jeg gir bånn gass, så får den liksom ikke så høyt turtall som den fikk før. Merker dette både på lyd og fart. Hadde litt problemer med at den ikke gikk når den stod i fri med "null" gass som jeg fikset i dag. Prøvekjørte litt for å se om det kunne ha noe med det andre problemet, men det hadde det ikke. Men, når jeg var ute og kjørte, så mista den plutselig turtallet og bremset helt opp for så å stoppe. Plundra litt med å få fyrt den opp igjen, men den kom til slutt og gikk da helt fint etterpå med unntak av den ikke når maks turtall slik som før.

 

Noen som vet hva dette kan være? Tips til noe jeg kan sjekke? Tenkte også litt på at dette er jo en ganske gammel motor. Og jeg kjører på 95oktan nå. Kanskje jeg skulle ha prøvd den på 98oktan?

 

Takker på forhånd for alle svar! :)

9212795[/snapback]

 

pröv å rengjör forgasseren og ta å tapp tappe skruen i forgasseren, den er i bunnen på gasseren, det er den koppen under flotören:P

Endret av Xlian
Lenke til kommentar
Her var jeg igjen da :p Som noen sikkert har fått med seg nå, så har jeg en Evinrude 20hk fra 1985. Den har gått kjempe bra til nå, men nå har den begynt å fuske litt. Den går akkurat som den skal i fri, men når jeg har den i gir og jeg gir bånn gass, så får den liksom ikke så høyt turtall som den fikk før. Merker dette både på lyd og fart. Hadde litt problemer med at den ikke gikk når den stod i fri med "null" gass som jeg fikset i dag. Prøvekjørte litt for å se om det kunne ha noe med det andre problemet, men det hadde det ikke. Men, når jeg var ute og kjørte, så mista den plutselig turtallet og bremset helt opp for så å stoppe. Plundra litt med å få fyrt den opp igjen, men den kom til slutt og gikk da helt fint etterpå med unntak av den ikke når maks turtall slik som før.

 

Noen som vet hva dette kan være? Tips til noe jeg kan sjekke? Tenkte også litt på at dette er jo en ganske gammel motor. Og jeg kjører på 95oktan nå. Kanskje jeg skulle ha prøvd den på 98oktan?

 

Takker på forhånd for alle svar! :)

9212795[/snapback]

 

pröv å rengjör forgasseren og ta å tapp tappe skruen i forgasseren, den er i bunnen på gasseren, det er den koppen under flotören:P

9213646[/snapback]

 

Ok. Skal se på det når jeg er i havna i morgen. Noen andre som vet om noe annet jeg kan sjekke og prøve? Greit å ha litt forskjellig å teste når jeg først er i havna :p

Lenke til kommentar
Jeg regner med dette er en 2 takter..

 

Altså, på min 9,9 yamaha var den akkuratt lik, grunnen til det var at det rett og slett var for lite 2 takts olje i bensinen :dontgetit:

 

Men prøv og skift bensin og ta av forgasseren og blås den skikkelig ren :)

9214823[/snapback]

 

Er selvfølgelig en 2-takter. Hehe. Den skal ha 1% olje, men jeg kjører på 1,5%. Godt mulig den kanskje må ha mer tatt alderen i betraktning.

 

Btw, når kom de første 4-takterene? Sånn for interessens skyld :)

Lenke til kommentar

Hvor mye olje man har i bensinen skal ikke ha noen ting og si i dette tilfellet, motoren går dårligere jo mer olje du har i bensinen.... På kort sikt da ;)

 

Honda hadde vel de første 4takts utenbordsmotorene, er ikke helt sikker på når de kom, men de har holdt på lenge.... siden 70 tallet eller noe?

Lenke til kommentar
Hvor mye olje man har i bensinen skal ikke ha noen ting og si i dette tilfellet, motoren går dårligere jo mer olje du har i bensinen.... På kort sikt da ;)

 

Honda hadde vel de første 4takts utenbordsmotorene, er ikke helt sikker på når de kom, men de har holdt på lenge.... siden 70 tallet eller noe?

9215092[/snapback]

 

Ok. Hehe. Alltid vært en 2-takts mann. Aldri hatt noe til overs for 4-taktere :p

 

Men altså, hva lurt kan det kanskje være som er problemet? Når jeg ruser motoren i fri, så får den så høyt turtall som den skal, men når jeg har den i gir, så vil den liksom ikke gi meg de siste omdreiningene som den hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Hvor mye olje man har i bensinen skal ikke ha noen ting og si i dette tilfellet, motoren går dårligere jo mer olje du har i bensinen.... På kort sikt da ;)

 

Honda hadde vel de første 4takts utenbordsmotorene, er ikke helt sikker på når de kom, men de har holdt på lenge.... siden 70 tallet eller noe?

9215092[/snapback]

 

Ok. Hehe. Alltid vært en 2-takts mann. Aldri hatt noe til overs for 4-taktere :p

 

Men altså, hva lurt kan det kanskje være som er problemet? Når jeg ruser motoren i fri, så får den så høyt turtall som den skal, men når jeg har den i gir, så vil den liksom ikke gi meg de siste omdreiningene som den hadde tidligere.

9215186[/snapback]

 

 

 

 

 

 

sjekk pluggene

Lenke til kommentar
Hvor mye olje man har i bensinen skal ikke ha noen ting og si i dette tilfellet, motoren går dårligere jo mer olje du har i bensinen.... På kort sikt da ;)

 

Honda hadde vel de første 4takts utenbordsmotorene, er ikke helt sikker på når de kom, men de har holdt på lenge.... siden 70 tallet eller noe?

9215092[/snapback]

Prøv og rens forgasseren du :)

Du skjønner når motoren din står i gir drar den propellen rundt! og da er det mye tyngre for motoren og gå uten å dra inn en god del mer bensin enn i fri ;)

Lenke til kommentar
Hvor mye olje man har i bensinen skal ikke ha noen ting og si i dette tilfellet, motoren går dårligere jo mer olje du har i bensinen.... På kort sikt da ;)

 

Honda hadde vel de første 4takts utenbordsmotorene, er ikke helt sikker på når de kom, men de har holdt på lenge.... siden 70 tallet eller noe?

9215092[/snapback]

Prøv og rens forgasseren du :)

Du skjønner når motoren din står i gir drar den propellen rundt! og da er det mye tyngre for motoren og gå uten å dra inn en god del mer bensin enn i fri ;)

9217303[/snapback]

 

Ok, skal prøve å få gjort det :)

Lenke til kommentar
Sjekk at ikke det er noe med speedwaieren/kontrollboksen, kan være det har skjedd noe så ikke du får gitt helt full gass i gir, men i fri.....

9221658[/snapback]

 

Har sjekka det. Den er jo kobla til der hvor lufta "styres" og en bli helt åpen når jeg gir full gass. Har nettopp justert den delen pga den dårlige tomgangen. Så ihvertfall en feil som er utelukket :p

Lenke til kommentar
sjekk også at alle slangekoblinger er tette og at det ikke er sprukne slanger til bensintilførsel. Suger den falsk luft der så kan det også gjøre at den fusker og ikke når maks turtall.

9224249[/snapback]

 

Ok. Skal sjekke det :)

9224570[/snapback]

 

Fant ut at det var en liten sprek i den ene bensin slangen som går fra bensinpumpa til forgasseren. Ikke veldig stor men litt. Skal bytte den så fort som mulig, men hvor stor sprek/hull må til for at det skal merkes noe særlig?

Lenke til kommentar
sjekk også at alle slangekoblinger er tette og at det ikke er sprukne slanger til bensintilførsel. Suger den falsk luft der så kan det også gjøre at den fusker og ikke når maks turtall.

9224249[/snapback]

 

Ok. Skal sjekke det :)

9224570[/snapback]

 

Fant ut at det var en liten sprek i den ene bensin slangen som går fra bensinpumpa til forgasseren. Ikke veldig stor men litt. Skal bytte den så fort som mulig, men hvor stor sprek/hull må til for at det skal merkes noe særlig?

9225917[/snapback]

så stort att det mister vakumet :p

trenger ikke å være stort i det hele tatt! Nåle hull (Satt litt på spissen men)

Lenke til kommentar
sjekk også at alle slangekoblinger er tette og at det ikke er sprukne slanger til bensintilførsel. Suger den falsk luft der så kan det også gjøre at den fusker og ikke når maks turtall.

9224249[/snapback]

 

Ok. Skal sjekke det :)

9224570[/snapback]

 

Fant ut at det var en liten sprek i den ene bensin slangen som går fra bensinpumpa til forgasseren. Ikke veldig stor men litt. Skal bytte den så fort som mulig, men hvor stor sprek/hull må til for at det skal merkes noe særlig?

9225917[/snapback]

så stort att det mister vakumet :p

trenger ikke å være stort i det hele tatt! Nåle hull (Satt litt på spissen men)

9226158[/snapback]

 

Ok. Skal prøve å bytte slangen, så skriver jeg hvordan det gikk etterpå.

Lenke til kommentar
sjekk også at alle slangekoblinger er tette og at det ikke er sprukne slanger til bensintilførsel. Suger den falsk luft der så kan det også gjøre at den fusker og ikke når maks turtall.

9224249[/snapback]

 

Ok. Skal sjekke det :)

9224570[/snapback]

 

Fant ut at det var en liten sprek i den ene bensin slangen som går fra bensinpumpa til forgasseren. Ikke veldig stor men litt. Skal bytte den så fort som mulig, men hvor stor sprek/hull må til for at det skal merkes noe særlig?

9225917[/snapback]

så stort att det mister vakumet :p

trenger ikke å være stort i det hele tatt! Nåle hull (Satt litt på spissen men)

9226158[/snapback]

 

Ok. Skal prøve å bytte slangen, så skriver jeg hvordan det gikk etterpå.

9226218[/snapback]

 

Hvis du ikke har slange, kan de vaske grundig rundt hullet! og teipe rundt!

Men det er kun for og teste om det er der problemet ligger :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...