Gå til innhold

Quiz: hvor liberal er du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skjønner jeg ikke helt.

 

Fra "fasiten":

2. Bør barnehager, skoler og universiteter være offentlige?

10 poeng: Nei

6 poeng: Hovedsaklig

3 poeng: Litt

0 poeng: Ja

3. Bør trygder og pensjoner være offentlige?

10 poeng: Nei

6 poeng: Hovedsaklig

3 poeng: Litt

0 poeng: Ja

 

Hvorfor gir "hovedsaklig" flere poeng enn "litt" når "nei" er det øverste? Burde ikke graderingen, i dette tilfellet, være "Nei", "Litt", "Hovedsaklig" og "Ja"?

Lenke til kommentar
Du er mer liberal enn partiene på stortinget og bør derfor stemme Det Liberale Folkepartiet:dontgetit:

Jeg kommer aldri til å stemme DLF  :realmad:

9213132[/snapback]

 

Jeg fikk også det resultatet, så det sier nok en god del om testen. Artig at man kan få "stem DLF" selv om man mener at det offentlige skal finansiere trygder og helsevesen. Slik sett er nok testen litt "rigget" for å promotere DLF.

Lenke til kommentar

Hva med muligheten for at DLF faktisk er partiet som står dere nærmest, men at deres fordommer forhindrer dere fra å vurdere partiet?

 

I det meste av det jeg har sett av "politiske kalkulatorer" får Frp flest "stemmer", men i disse er nesten aldri DLF med.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jeg fikk også det resultatet, så det sier nok en god del om testen. Artig at man kan få "stem DLF" selv om man mener at det offentlige skal finansiere trygder og helsevesen. Slik sett er nok testen litt "rigget" for å promotere DLF.

9213169[/snapback]

Jeg har samme dillemma som McFly. Jeg regner meg som sosialliberraler, og stemte for offentlige trygder og helsevesen og mot fri flyt av medisiner og narkotika. Jeg er opplagt mer liberal enn partiene på stortinget, det skal da heller ikke mye til. Men jeg er allikevel i utakt med DLF på vesentlige punkter...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vel denne testen holder jo samme kvalitet som resten på Start.no. Altså, den er ganske så rævva :wee:

 

Spørsmålene er grei nok, men oppsettet og ikke minst formuleringen av alternativene var amatørmessig. Svaralternativet "Ja, det er viktig å passe på at kapitalister ikke er så griske" poengterer nettopp dette. Men dette er jo moroquiz på Start.no, så det skal jo være litt slik også.

 

Fikk for ordens skyld Du er mer liberal enn partiene på stortinget og bør derfor stemme Det Liberale Folkepartiet

Lenke til kommentar
Jeg regner meg som sosialliberraler, og stemte [...] mot fri flyt av medisiner og narkotika.

9213288[/snapback]

Er sosialliberalerne for å opprettholde dagens narkotikapolitikk? Trodde de var for større grad av liberalisering.

 

Som nevnt før er det godt mulig å være sosialliberalist uten å være markedsliberalist, og dette er viktige nyanser som testen glatt overser.

Lenke til kommentar
Jeg regner meg som sosialliberraler, og stemte [...] mot fri flyt av medisiner og narkotika.

9213288[/snapback]

Er sosialliberalerne for å opprettholde dagens narkotikapolitikk? Trodde de var for større grad av liberalisering.

Jeg regner meg som sosialliberaler. Det betyr ikke at jeg er laget etter en formel for slike som sier hva de skal mene om diverse emner. Om jeg regnet meg som sosialist kunne jeg vært alt fra Ap-velger til NKP'er....

 

Jeg er for en liberalisering av narkotikapolitikken, men ikke for fri flyt. Tror jeg.

 

Som nevnt før er det godt mulig å være sosialliberalist uten å være markedsliberalist, og dette er viktige nyanser som testen glatt overser.

9213437[/snapback]

Yes. Og jeg er markedsliberalist, men allikevel tilhenger av offentlige trygdeordninger.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg regner meg som sosialliberaler. Det betyr ikke at jeg er laget etter en formel for slike som sier hva de skal mene om diverse emner. Om jeg regnet meg som sosialist kunne jeg vært alt fra Ap-velger til NKP'er....

9213725[/snapback]

Sånn jeg forsto det trakk du frem eksempler på ting som du mente som stemte overens med sosialliberalismen, men mulig jeg misforsto.

 

Forresten ville jeg ikke kalt en NKP'er for en sosialist. En kommunist er en mer passende betegnelse, selv om grensene her er relativt flytende.

 

Som nevnt før er det godt mulig å være sosialliberalist uten å være markedsliberalist, og dette er viktige nyanser som testen glatt overser.

9213437[/snapback]

Yes. Og jeg er markedsliberalist, men allikevel tilhenger av offentlige trygdeordninger.

9213725[/snapback]

Da er du ihvertfall ingen dogmatisk markedsliberalist, men det er kanskje fornuftig nok. ;)
Lenke til kommentar
Dette skjønner jeg ikke helt.

 

Fra "fasiten":

2. Bør barnehager, skoler og universiteter være offentlige?

10 poeng: Nei

6 poeng: Hovedsaklig

3 poeng: Litt

0 poeng: Ja

3. Bør trygder og pensjoner være offentlige?

10 poeng: Nei

6 poeng: Hovedsaklig

3 poeng: Litt

0 poeng: Ja

 

Hvorfor gir "hovedsaklig" flere poeng enn "litt" når "nei" er det øverste? Burde ikke graderingen, i dette tilfellet, være "Nei", "Litt", "Hovedsaklig" og "Ja"?

9212950[/snapback]

 

 

Aaargh, har jeg klart å rote dette til? Æsj, det var slett ikke meningen. Håper folk forstod at de er plassert i rekkefølge på en kontinuerlig skala fra "Ja" til "Nei."

 

Om man er "liberal" er jo et relativt uklart spørsmål, spesielt slik testen er lagt opp, mange vil jo si at man er liberal om man er sosialliberal, noe denne testen ikke legger opp til, for å nevne noe.

 

AtW

9213051[/snapback]

 

Sosialliberale er per definisjon ikke liberale. De er sosialliberale, eller lunken-liberale om du vil. En sosialliberalist vil derfor typisk på denne testen havne rundt 50% liberal, halvveis mellom sosialist og liberalist.

 

Jeg fikk også det resultatet, så det sier nok en god del om testen. Artig at man kan få "stem DLF" selv om man mener at det offentlige skal finansiere trygder og helsevesen. Slik sett er nok testen litt "rigget" for å promotere DLF.

9213169[/snapback]

Jeg har samme dillemma som McFly. Jeg regner meg som sosialliberraler, og stemte for offentlige trygder og helsevesen og mot fri flyt av medisiner og narkotika. Jeg er opplagt mer liberal enn partiene på stortinget, det skal da heller ikke mye til. Men jeg er allikevel i utakt med DLF på vesentlige punkter...

 

Geir :)

9213288[/snapback]

 

Alle partiene på stortinget er veldig like, inkludert Venstre. Kun 5% skiller Frp fra SV. Dersom du er sosialliberal er du altså helt åpenbart ikke vesentlig mer liberal enn de fleste på stortinget.

 

Siden det er svært få som ønsker å fjerne offentlig finansiering av helsevesen, utdanning og sikkerhetsnett og ha fri innvandring, så er det nok svært få DLF faktisk passer for.

9213282[/snapback]

 

Vel, hvis du er MER liberal enn partiene på stortinget passer DLF for deg. Å stemme på et stortingsparti er å stemme for økte skatter, redusert individuell frihet, økt regulering og større offentlige inngrep. Dersom du ønsker dette bør du stemme på ett av partiene på stortinget. Hvis ikke finnes det bare ett alternativ som trekker i motsatt retning, nemlig DLF. Du trenger ikke være enig med alt DLF står for, bare at det trengs MER frihet enn i dag. Når du føler at din dose med frihet i samfunnet er nådd kan du bare hoppe over på et annet parti som står for ufrihet.

 

Forøvrig synes jeg det er merkelig at det finnes så mange som påpeker at de bare er 90% enige med DLF og derfor ikke kan stemme på dem. Hvor mange av de andre partiene er man like mye enig med? Hvorfor stiller ingen krav om å være 100% enig med feks. Høyre for å kunne stemme på dem?

Lenke til kommentar
Yes. Og jeg er markedsliberalist, men allikevel tilhenger av offentlige trygdeordninger.
Da er du ihvertfall ingen dogmatisk markedsliberalist, men det er kanskje fornuftig nok. ;)

 

Og med "fornuftig nok", så mener du her "sosialistisk nok"? :tease:

Endret av Nyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...