Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4 kanAls eller mono forsterker til min bil?

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Nå har jeg kjøpt Peerless Resolution 5" og Pioneer. Skal etterhvert ha basser også. Så jeg lurte på om jeg burde koble frontsette til CDspilleren og kjøpe en monoforsterker til subben, eller burde jeg satse på en 4 kanals forsterker som kan rive frontsette og subben? Og i tilfelle åssen forsterker bude jeg kjøpe?

Takk på forhånd!

Endret av Christer89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at økonomien min ikke tillater 2 forsterkere, så kan jeg nok ikke det. Men lurte vel på om jeg skulle valgt en 4 kanals og kpbla subb og høytalere til den, eller kjøpt en mono og kobla høytalerne til cd spilleren og suben til monoen!

Skulle gjerne kjøpt dynabel bf0756, men har bare ca. 3000 igjen til forsterker og basser!

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

Du finner ingen 4 kanals forsterker som yter "nok" til sub og front, som er billigere en den dynabelen.... Og skal du ha mono og 2 kanaler, så er du jo oppe i den prisan alikevel...

Kan bare legge til at BF9756 er et beist av en forsterker, med krefter i massevis...

www.dynabel.no

Lenke til kommentar
Du finner ingen 4 kanals forsterker som yter "nok" til sub og front, som er billigere en den dynabelen.... Og skal du ha mono og 2 kanaler, så er du jo oppe i den prisan alikevel...

Kan bare legge til at BF9756 er et beist av en forsterker, med krefter i massevis...

www.dynabel.no

9217651[/snapback]

Har nok ikke råd til forsterkeren gitt... Har ca 3000 å bruke på forsterker og sub... Så ville du/dere da gått for en mono til suben, og kobla høytalerne til CD spilleren?

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

www.dynabel.no

9217651[/snapback]

Har nok ikke råd til forsterkeren gitt... Har ca 3000 å bruke på forsterker og sub... Så ville du/dere da gått for en mono til suben, og kobla høytalerne til CD spilleren?

9218664[/snapback]

det hadde jeg hvartfall

Lenke til kommentar

Denne er da kraftig nok til å drive høyttalere og sub, koster 3000, så du har akkurat råd ;)

EDIT: la ikke merke til at du skulle ha sub i tillegg, sorry.

Men jeg synes du bør kjøre det på en 4-kanals forsterker.

Så lenge du ikke skal ha sub som spiller 130 dB går det helt fint å drive det hele med en god forsterker.

For eksempel DynaBel BF0804 forsterkeren som ble foreslått, på 4x80W.

Og det er kraftige watt, ikke "skryte-watt".

Brokobler du to av kanalene så yter de 260W ved 4Ohm.

Og det er mer enn nok til å drive en sub til hverdagsbruk!

Kjøper du DENNE Infinity subben, med en følsomhet på 91dB, så skal du klare deg bra.

Kommer på litt under 3000 kr, så med kabler skal det bli omtrent akkurat.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Bra forslag bluum! Men jeg vet verken hvordan man brokobler, eller bygger kasser :( Er ganske nybegynner serru... Men finnes det noe guider på hvordan man brokobler?

EDIT: leste en plass at Å brokoble vil si at du bruker effekten fra 2 kanaler på en høyttaler.. men viss jeg bruker 2 kanaler pr høyttaler har jeg jo ingen igjen til subben? Sikkert helt teit spm, men er det sånn?

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

Hver av fronthøyttalerne bruker èn kanal. Det vil si, dersom du har et komponentsett kobler du til splitteren, hvis du har koaksial høyttaler kobler du på høyttaleren.

Da har du to kanaler igjen, og de brokobler du til forsterkeren, slik at den bruker effekten fra to kanaler.

Å bygge en kasse er ikke noe serlig vanskelig.

Det du trenger er MDF plater som du kutter opp og skrur og limer sammen.

På innsiden fyller du på med litt silikon i skjøtene, for å forsikre deg om at det blir helt tett.

Deretter bør du legge på et lag med lakk, for å hindre fukt i å ødelegge kassa. Det er bare utsiden som skal lakkes, og klarlakk er vel det beste å bruke, siden denne er beregnet for å beskytte mot vann.

Deretter kan du kle kassen med teppe, slik at den ikke stikker seg så veldig frem i bilen.

Skal du ha portet kasse kan det virke komplisert, men alt du trenger er å sende en mail til de som produserte subben, og spørre hva de anbefaler av type porting på den kassen du bygger.

Oppgi mål og fasong, helst med tegning og annen relativ informasjon, som hva slags bil, hvilken type musikk du skal spille og forsterkerkraft.

En lukket kasse er mye enklere å plassere, siden den som regel er omtrent halvparten så stor, og den gir de mest "riktige" tonene fra bassen.

En portet kasse, med bassrefleksrør, har den egenskapen at de forsterker basslyden ved en bestemt frekvens, f.eks. fra 45-55Hz.

Dette kan være en fordel dersom du har begrenset med forsterkerkraft, siden du ofte må ha et høyere volum på lukkede løsninger for å høre like mye av bassen.

Men i og med at den Infinitysubben har såpass høy følsomhet, så tror jeg du trygt kan bruke lukket løsning.

Hvilken type kasse du bør bygge avhenger av hva slags musikk du hører på, og hvilke krav du stiller til bassen.

Kjøper du MDF på byggmakker, maxbo, bygger'n eller noe, så kan du be dem kutte til platene for deg.

De pleier å være såpass behjelpelige, men enkelte krever et lite tillegg for dette.

12mm MDF vil i de aller fleste tilfeller være nok.

En kasse koster ikke allverden heller alltid, kommer litt ann på kvaliteten og designet.

Lenke til kommentar
Hver av fronthøyttalerne bruker èn kanal. Det vil si, dersom du har et komponentsett kobler du til splitteren, hvis du har koaksial høyttaler kobler du på høyttaleren.

Da har du to kanaler igjen, og de brokobler du til forsterkeren, slik at den bruker effekten fra to kanaler.

Å bygge en kasse er ikke noe serlig vanskelig.

Det du trenger er MDF plater som du kutter opp og skrur og limer sammen.

På innsiden fyller du på med litt silikon i skjøtene, for å forsikre deg om at det blir helt tett.

Deretter bør du legge på et lag med lakk, for å hindre fukt i å ødelegge kassa. Det er bare utsiden som skal lakkes, og klarlakk er vel det beste å bruke, siden denne er beregnet for å beskytte mot vann.

Deretter kan du kle kassen med teppe, slik at den ikke stikker seg så veldig frem i bilen.

Skal du ha portet kasse kan det virke komplisert, men alt du trenger er å sende en mail til de som produserte subben, og spørre hva de anbefaler av type porting på den kassen du bygger.

Oppgi mål og fasong, helst med tegning og annen relativ informasjon, som hva slags bil, hvilken type musikk du skal spille og forsterkerkraft.

En lukket kasse er mye enklere å plassere, siden den som regel er omtrent halvparten så stor, og den gir de mest "riktige" tonene fra bassen.

En portet kasse, med bassrefleksrør, har den egenskapen at de forsterker basslyden ved en bestemt frekvens, f.eks. fra 45-55Hz.

Dette kan være en fordel dersom du har begrenset med forsterkerkraft, siden du ofte må ha et høyere volum på lukkede løsninger for å høre like mye av bassen.

Men i og med at den Infinitysubben har såpass høy følsomhet, så tror jeg du trygt kan bruke lukket løsning.

Hvilken type kasse du bør bygge avhenger av hva slags musikk du hører på, og hvilke krav du stiller til bassen.

Kjøper du MDF på byggmakker, maxbo, bygger'n eller noe, så kan du be dem kutte til platene for deg.

De pleier å være såpass behjelpelige, men enkelte krever et lite tillegg for dette.

12mm MDF vil i de aller fleste tilfeller være nok.

En kasse koster ikke allverden heller alltid, kommer litt ann på kvaliteten og designet.

9222255[/snapback]

Takk for supert svar :)

Fant en kasse på Elutstyr som ikke var allverdens dyr. Den så også ut til å dekke det anbefalte volumet som sub elementet trengte. Er det noe du/ dere hadde valgt istedet for å bygge selv?

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

Ja, tror ikke du får den noe bedre selv, og ikke sparer du mye penger heller.

Alt du trenger i tillegg er dempervatt, men det er ikke dyrt, og det får du lett fatt på.

Det eneste jeg stusser litt på er at det kun er 24cm åpning, og 10" er 25,4cm.

Men siden den er beregnet for 10" sub så blir jeg usikker.

Det skal uansett ikke være det største problemet å få hullet større, det er værre å gjøre det mindre.

EDIT: leste tittelen på emnet grundig nå og la merke til at det stod 4kanEls forsterker.

Måtte le litt av det :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Okei, men da endte/ender hele anlegget mitt slik :

Spiller:

Pioneer DEH-P40MP

Komp. sett foran:

Peerless Resolution 5"

Forsterker:

Dynabel BF0804

Sub med kasse:

Infinity Reference 1050 W

Dynabel 10" kasse

Havnet på ca 6200,- uten kabel sett! Men da tenkte jeg bare å kjøpe et på biltema 21 mm2 80 ampere..

Så det greit ut?

EDIT: Så samme kassen på dynabel.no, og der sto det hvilke subber den passet til, og det er bare disse:DY9310, DY9410, Resolution 10 og XXLS-10. Sjekka at innbyggings diameteren blant disse var fra 231 til 239 mm(så der har de bomma på tommen med 23-15 mm). Så for å ha kunne sluppet å skjære større hull, er det stor forskjell fra Infinitien og noen av de nevnte? Evt hvem ville du/dere valgt?

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

Av de så er Peerles XXLS subben, men de skriver at de anbefaler at det normalt IKKE bør brukes en brokoblet forsterker, fordi AC motstanden er så lav.

Men en annen ting er at elementet koster 1700kr.

Av de subbene så er det nok Resolution 10 som egner seg best for deg, fordi det er den subben som har lavest RMS forbruk, og med untak av XXLS-10, så har den høyest følsomhet.

Men følsomheten er 3dB lavere enn det Infinity subben har, og det betyr at Infinityen kan spille dobbelt så høyt med samme signalstyrke.

Men best av alt, les HER!

Så ser du at inbygningsdiameteren til Infinityen er 231mm, noe som betyr at du kan bruke den kassa ;)

Så da ville jeg kjøpt Infinityen fordi den spiller høyest og ikke bruker så alt for mye effekt.

Lenke til kommentar

Da ender jeg opp med Infinityen da!

Tusen takk for hjelpen Bluum:).

Jeg har egentlig bare et siste spørsmål jeg da, den dempevatten som det anbefales å legge inn ( www.dynabel.no DM1730) ser jo ut som bomull, følger det med noe som viser åssen dette skal festes?

Lenke til kommentar

Det skal ikke festes, men bare legges inni kassen for å dempe intern støy fra kassen.

Dempervatten skal legges så den ligger rundt subben, men ikke helt intil.

Legg den sånn at den ikke er i kontakt med selve høyttaleren, men at den står mellom kasseveggene og elementet et sted.

Du kan sikkert få litt mer spesifike tips av nettbutikken.

Og det skal se ut som bomull, det er vatt.

Lenke til kommentar

Det har jeg ingen anelse om, men det ver nok garantert butikken du handler forsterkeren fra.

Høyttalerkablene kan du spør butikken du kjøper høyttalerene fra.

De har de beste svarene, men gi dem alt de trenger av info; så blir det lettere for dem å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...