Gå til innhold

800MHz Minne vs 1066Mhz

Erquu

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt til å kjøpe ny maskin Handlevogn

og jeg vurderer da om det er vits i å betale dobbelt pris for 1066Mhz RAM contra å handle 800Mhz RAM

Hadde tenkt å ha 2GB RAM totalt, men eventuelt kanskje kjøpe 4GB av 800Mhz RAM siden det er såpass mye billigere...

Hva syns dere? Er det verd å kjøpe 1066Mhz RAM?

Vil jeg merke mye på ytelsen?

Vits i å handle 4GB?

På forhånd takk :)

Endret av Erquu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags OS er det snakk om, da? Husk 32-bit og 4 GB RAM-problematikken (står hundre tråder om det her) Vista sluker uansett RAM, jeg skal oppgradere fra de to gigene jeg har nå.

Når det gjelder hastigheter vil du nok ikke merke noe særlig forskjell i daglig bruk. Jeg kan kjøre min ram på 800 mhz 4-4-4, 1000 mhz 4-4-4 og 1200 mhz 5-5-5, men det er svært små forskjeller mellom dem når jeg tester eks 3Dmark eller superpi. Det ser ut til at hovedkortet trives mye bedre med divider på 1:1, så det er ikke stor økning i ytelse fra 800 til 1200 mhz (men det er en økning). RAM er nok det du merker minst dersom du oppgraderer dette på et gitt system (det er jo ikke snakk om all verdens forskjell i dette tilfellet)

Nice oppsett, forresten

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart valgt 4GB 800MHz fremfor 2GB 1066MHz. Minnehastigheten har lite å si på ytelsen men mengden minne har mye å si i mange situasjoner (kommer jo an på hvilket OS, mengde og type programmer du kjører og sånt)

Selv med 32bit OS ville jeg valgt 4GB (ca 3GB blir tilgjengelig), men jeg ser ingen grunn til å holde seg til 32bit OS.

Lenke til kommentar

Det @demeyfint skriver stemmer med de tester jeg har sett. Så eneste grunnen til å kjøpe rask ram, dvs PC8500 eller raskere er om man skal blodklokke (eventuell kjøpe ekstremt klokkevillig ram). Faktisk holder de fleste gode PC6400 brikkene til å klokke en E6850 til 3,6 Ghz (da er FSB på 1600 mhz, og rammen går synkront på 400 Mhz). Og da er det faktisk mulig at man får stopp uansett.

Skal du ikke klokke klarer man seg faktisk med PC5400 brikker (DDR2-667)

Både Crucial BallistiX PC2-6400 og Corsair TWIN2X2048-6400C4 er rimeligere og bra brikker. Begge disse er CAS 4 brikker. Crucial er vel kjent for å klokke best.

Ellers bra oppsett.

OT: jaggu kosta minne mye for 8 mnd siden. Tror jeg betalte 2 300 kr for 2 GB med nevnte Corsair TWIN2X. Og så kosta en E6400 nesten like mye som E6850.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...