Gå til innhold

Handle på Adobe sin amerikanske nettbutikk

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med å handle på Adobe sin amerikanske nettbutikk, istedet for den norske?

Vurderer å handle Photoshop CS3, og pris for nedlastbar versjon i den amerikanske nettbutikken er 3800, mens i den norske er den 5800.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har erfaringer med å handle på Adobe sin amerikanske nettbutikk, istedet for den norske?

Vurderer å handle Photoshop CS3, og pris for nedlastbar versjon i den amerikanske nettbutikken er 3800, mens i den norske er den 5800.

9211692[/snapback]

Ingen som vet noe? Prøvde meg, men fikk beskjed om at e-posten min var registrert i Norge.

Lurer litt på det juridiske her. Ser for meg mange muligheter:

1. Endre personalia slik at det ser ut som om jeg bor i USA

2. Få en jeg kjenner som bor i USA til å kjøpe til meg, og så kan han gi meg key'en

Er det noen som har noen meninger om det juridiske/moralske oppi dette? Det er jo ganske mye penger å spare, og så vidt jeg ser så bryter jeg vel ingen lover? Hvis jeg "kjøper" lisensen av kameraten som bor i USA og får key på mail, så skal det vel ikke fortolles for det? Det skal det vanligvis ikke uansett med programvare.

Noen meninger?

Lenke til kommentar

Snakket med Tollens infosenter nå, og forklarte scenario 2. Hun mente det ikke skulle være noe problem, for så lenge det gikk over nettet (han sender nøkkel til meg på mail), så er det ikke en vare og er dermed fritatt toll og moms.

Det er jo ganske bra, for da kan jeg spare 2000 kroner på PS CS3.

Lenke til kommentar

Hm. For 3800 hadde jeg kanskje giddet å kjøpe CS3... 5800? Ikke f...

Men jeg fikk i hvert fall ikke til å kjøpe fra den amerikanske nettbutikken når jeg kjøpte Lightroom. Hvis noen finner en saklig måte å gjøre det på så si fra.

Lenke til kommentar

Fikk også svar fra Adobe selv. De sa at det var helt OK å kjøpe fra den amerikanske butikken, så lenge en enten hadde amerikansk kredittkort (ved nedlasting) eller amerikansk adresse (ved sending av pakke).

Det må jo være gode penger å tjene for de som kan få noen i USA til å kjøpe softwaren og så selge den videre med litt fortjeneste i Norge. Ikke at jeg skal starte den businessen, men det er jo fullt mulig, når differansen er så mye som 2000 kroner.

Lenke til kommentar

Det skal finnes et, kanskje flere, selskap som er behjelpelige med slikt. Mener det var et norsk også, som jeg hadde link til - uten at jeg klarer å finne den. De står med sin amerikanske adresse som mottaker, og ordner med frakt og eventuell fortolling ved fremsendelse av fysiske varer..

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente egentlig. Poenget er nettopp å slippe den fysiske forsendelsen, slik at en slipper toll. Hvis en opererer med bare lisensnøkler elektronisk, så kan slippe unna dette.

Teori:

1. En har en bekjent i USA som kjøper downloadlisenser i amerikansk nettbutikk (3800 kr)

2. Disse selges videre til interesserte i Norge for f.eks 4300 - lisensnøkkelen sendes på mail

3. Lisensnøkkel brukes til å låse opp nedlastet trialversjon

Da har Adobe tjent 3800, selger 500 kr, og kjøper har spart 1500 kr på å slippe å kjøpe i Norge.

Men som sagt - dette er bare en idè - jeg oppfordrer ikke noen til å drive på med det. Adobe Norge (hvis det finnes noe slik) blir vel kanskje ikke så glade for det...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er litt usikker, men det er ikke umulig at f.eks Adorama kan selge deg pakken.

Da kommer det selvsagt moms i tillegg, men det vil da bli en som er litt mindre arbeidsløs i Norge :-). Vet ikke om dette er mulig, men en mulighet jeg vurderte i sommer, men har lagt Adobe på hylla litt til.

Eller for å si det på en annen måte - Adobe kan få solgt en lisens ekstra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...