Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som er kostnadseffektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp liker du å skru samt har 10 ledd på hver finger så kjøp en fransk bil :thumbup:

9221947[/snapback]

Vel... nå har det vel skjedd såpass på bilfronten de siste årene at man ikke kan belemre franske biler får så dårlig kvalitet.

 

(NEI! Jeg skal ikke nevne Touran i denne tråden)

 

Personlig så liker jeg ikke franske biler, men det har mer med hva jeg er vant til å kjøre og hva jeg liker å se på.

 

Viktig å ikke overdrive for å "skremme" trådstarter ved å si slike ting om bilmerker. Ja... det kan vel hende at noen bilmerker er dårligere kvalitetsmessig enn andre, men det er fler faktorer som spiller inn:

 

1. VW er en relativt populær ungdomsbil og kjøres derfor normalt også litt hardere enn feks. en Toyota Corolla og Citroen. (bare ett eksempel) Det vil si at en VW bør til en viss grad holde større kvalitet for å sammenlignes med andre biler. (gjelder sef. ikke bare vw. dette er som sagt bare ett eksempel)

 

Man kan også være uheldig og få en såkalt mandagsbil som mange kaller det. Da vil man oppleve mye irriterende feil som knirking/hyling i bremser og ellers alt som har med løse skruer og litt slurvete arbeid å gjøre. Dette skal sef. ikke forekomme, men det er ett faktum at dette er tillfelle. (det kan jeg skrive under på)

 

Til syvende å sist så tror jeg de fleste biler holder en noenlunde lik kvalitet, hvis man tar ALLE ting med i betraktningen å ikke bare leser feilindex'er på nett.

 

Man kan sef. mene hva man vil om andre biler, men å mene er noe annet enn å faktisk si at bilen har dårlig kvalitet og at man må ha ti knokler og masse verktøy for å holde en bil vedlike. Det blir helt feil.

 

Personlig så liker ikke jeg heller franske biler som sagt, men det har med følelse og hva jeg er vant til å kjøre.

 

Kjøper man bil etter følelsene sine så vil man uansett bli fornøyd og forsvare bilen i sin helhet, samme hva feilindex'er og andre mennesker sier.

Det er vel det man kaller bilentusiaster.

 

Jeg vil ikke akkurat si jeg er en bilentusiast generelt, men jeg må si jeg har en forkjerlighet til VW-merket. VW er tette/kompakte biler hvor man får en helt annen FØLELSE av kvaliteten i forhold til en feks. Peugot 306. (ja.. har kjørt en 306) 306 er en kjapp fin liten bil, med sikkert holdbar kvalitet, men følelsen av litt "luksus" fikk jeg ikke. Jeg sier ikke at VW er luksus, men jeg føler meg rett og slett bedre bak rattet på en VW.

Det skal også sies at jeg har sansen for de nyere BMW'ene som har noenlunde samme kompakthet som VW og Audi.

 

Det som er dumt med BMW, er at dem er så dyre at jeg rett og slett ikke synes det kan forsvares. Audi er også en bil jeg liker veldig godt, så man skal ikke se bort i fra at det kan bli en audi neste gang. Men det får tiden vise.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å misstenke deg for å jobbe i WV :) Men jeg er jo stort sett enig i det du skriver. Man får liksom det man betaler for når man velger WV, også er det som du sier "godt skrudd sammen".

 

Audi har jo også endel fine modeller, men jeg synes de er litt stive på pris...

Lenke til kommentar
Jeg begynner å misstenke deg for å jobbe i WV :) Men jeg er jo stort sett enig i det du skriver. Man får liksom det man betaler for når man velger WV, også er det som du sier "godt skrudd sammen".

 

Audi har jo også endel fine modeller, men jeg synes de er litt stive på pris...

9227417[/snapback]

Hehe... jeg kan betrygge deg med at jeg ikke jobber i VW.

 

Audi er som sagt også en bil jeg liker... men i dette tillfelle synes jeg altså at Audi havner litt utenfor, da du ikke får den som varebil. Audien blir derfor for dyr.

 

Hvis du evt. ikke skulle gå for en Touran, så ville jeg altså tatt en titt på noen mindre modeller. Da har man desto mer å velge mellom.

Men ville vel kanskje holdt meg til japser i dette tillfellet. Men japser kan rett og slett ikke skilte med like stor kjørekomfort som VW. Vertfall ikke på eldre biler.

 

Nå er det sikkert mange som vil hugge hodet av meg for det siste jeg sa... men før dette blir gjort, så sjekk litt rundt på nett hva som blir sagt. Japsebiler er driftsikre og veldig bra biler! Men kjørekomforten og opplevd kvalitetsfølelse er ikke den samme. Dette gjelder ikke kun VW, men også BMW, Audi og Merchedes.

 

Grunnen til at jeg sier dette er ganske enkelt forde du skal pendle langt med bilen.

Jada.. man stryker ikke med ved å kjøre en Mazda/toyota etc. Du kommer heller ikke til å måtte legges inn grunnet ryggplager. Men du vil garantert få den lille ekstra kvalitetsfølelsen ved å kjøre tysk bil, å i dette tillfellet, ja nå sier jeg det igjen.... Touran.

 

Jeg vil også linke til en side som underbygger mine påstander når det gjelder tysk kvalitet.

Dette er en helt ny artikkel fra forbruker.no.

http://forbruker.no/bil/article1751351.ece

 

Som dere ser, så er det mye tyske biler i teten når det gjelder kvalitet her.

De ter faktisk kun to biler som kan skilte med bedre kvalitet enn Touran i fleksibilklassen og dette er biler som i denne sammenhengen blir for dyre.

 

Faktisk så er det Audi, BMW og VW som kom på første plass i alle kategoriene, bortsett fra på fleksibiler. (som jeg skrev over)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

At VW er godt skrudd sammen og burde være ett førstevalg om man ønsker seg en driftssikker bil er det nok delte meninger om. Men kanskje greit å ha i bakhodet att når man velger pizzabil med skillevegg så setter det også noen begrensninger på hvordan man kan ha førersetet.

Lenke til kommentar
At VW er godt skrudd sammen og burde være ett førstevalg om man ønsker seg en driftssikker bil er det nok delte meninger om. Men kanskje greit å ha i bakhodet att når man velger pizzabil med skillevegg så setter det også noen begrensninger på hvordan man kan ha førersetet.

9228593[/snapback]

 

Om man ikke er altfor høy er ikke dette noe problem, meg selv derimot, med mine 199 cm sliter med broderens Transporter. Høyde er ikke bare et hinder i varebiler, takhøyden i enkelte biler er forferdelig.

 

Og en ting: Touran og pizzabil er to ord som ikke hører sammen i samme setning, den er mye bedre enn som så. Hadde du prøvd en ville du forstått. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil også linke til en side som underbygger mine påstander når det gjelder tysk kvalitet.

Dette er en helt ny artikkel fra forbruker.no.

http://forbruker.no/bil/article1751351.ece

 

Som dere ser, så er det mye tyske biler i teten når det gjelder kvalitet her.

De ter faktisk kun to biler som kan skilte med bedre kvalitet enn Touran i fleksibilklassen og dette er biler som i denne sammenhengen blir for dyre.

 

Faktisk så er det Audi, BMW og VW som kom på første plass i alle kategoriene, bortsett fra på fleksibiler. (som jeg skrev over)

9228281[/snapback]

 

-------

Dette er jo nokså verdiløst.

Adac er omtrent det samme som NAF. Det er kun antall veihjelp som telles. Altså, punktering, flatt batteri osv. Dette sier svært lite om driftssikkerheten.

 

Og hva er årsaken til at MB, BMW Audi og VW kommer såpass godt ut.....

Selvsagt fordi de har denne mobilitetsgarantien. De har egen veihjelp...

 

Sannheten er vel at VW og Audi har hatt svært varierende kvalitet på sine produkter. Men det kan godt være at Touran ok mtp driftssikkerhet.

Lenke til kommentar

Uansett, så kan det da ikke skyves under en stol at japsebiler ikke er like suverene og driftsikre som kanskje folk tror...

 

Tyske biler er ikke bare driftsikre.. dem er også klasse over hva gjelder komfort og motor.

 

Men som sagt.. det betaler man også litt ekstra for. Derfor så blir testene også mer jevne, da disse testes i forhold til pris. Noe som jo sef. er den riktige måten å teste på.

Lenke til kommentar
Ville holdt meg unna franskmenn, med mindre du er veldig glad i å skru. :p

 

Er en del tull med forstillingen på Passat fra 97-2000 sies det, men ingen av de jeg kjenner som kjører Passat fra den perioden har opplevd problemer.

9216599[/snapback]

"ville holdt meg unna V.A.G, med mindre du er veldig glad i å skru:D"

 

Like smart, hehe.. Er ingrunn ikke noe mer kødd med franske enn med tyske vil jeg påstå..

 

Må nevne noen gode franske slitere her:

Citroen ZX

-Komfortabel

-Fåes med bredt utvalg av motorer, for ditt forbruk ville jeg valgt 1.9TD eller 1.6i

Citroen Xantia

-Større og enda mer komfortabel bil

-1.9TD, 2.1TD, 2.0HDi

 

Ok, de er kanskje i litt vel lav prisklasse :p

 

Kikk på nyere citroen C2, Xsara.

 

Peugeot 307

 

Renault ..?

 

Opel Astra..?

9221810[/snapback]

Tenkte meg at jeg fikk en Citroën-fan etter meg når jeg skrev det. :p hehe

 

Den uttalelsen er vel egentlig bare basert på egne erfaringer med et par Renaulter fra 90-tallet. Føler de blir veldig fort "gamle". :/

Lenke til kommentar
Takker...

 

Da er det ønskelig med en dieselmotor som klarer 0.85 på mila eller tilsvarende bensin på 0,7 for å ligge rundt 1000 lappen i uka.

 

Tja...hva med Saab 9-3 eller 9-5? Der har du biler med komfort, streke dieselmotorer og ikke særlig høyt forbruk.

 

Mye bedre komfort i en Saab enn en Passat, etter min mening.

 

 

 

pantera

Lenke til kommentar
Takker...

 

Da er det ønskelig med en dieselmotor som klarer 0.85 på mila eller tilsvarende bensin på 0,7 for å ligge rundt 1000 lappen i uka.

 

Tja...hva med Saab 9-3 eller 9-5? Der har du biler med komfort, streke dieselmotorer og ikke særlig høyt forbruk.

 

Mye bedre komfort i en Saab enn en Passat, etter min mening.

 

 

 

pantera

9229419[/snapback]

Skal si meg enig i at Saab er en en bil med komfort helt på høyde med tyske biler.

Men prisen da...?

 

Hele argumentet mitt rundt Touran i denne tråden lever fortsatt... og av en eneste hovedgrunn. Nemmelig muligheten til å få den som varebil. Noe som reduserer prisen kraftig.

 

Man får lett en Saab til 150.000 kr. men da må man altså gå for en eldre bil med kanskje mindre motor, og da spørs det om det er verdt det.

Hvis man får feks. Saab 9-5 som varebil, så skal jeg være den første til å inrømme at man har en konkurrent til Touran i denne tråden.

 

(jeg skrev i sted at jeg skulle slutte å "skryte" av Touran, men jeg føler selv jeg er i siget og faktisk har noen gode poenger. og kanskje også noe nyttig og bidra med.)

 

Når det gjelder franske biler, så ble disse dømt nedenom og hjem av ADAC-testen jeg linket til lenger opp.

Det er det samme hvordan testen ble gjort... men det kan da umulig være tilfeldig at det nesten KUN var tyske biler blandt de bilene med best kvalitet?

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i at Saab er en en bil med komfort helt på høyde med tyske biler.

Men prisen da...?

 

Hele argumentet mitt rundt Touran i denne tråden lever fortsatt... og av en eneste hovedgrunn. Nemmelig muligheten til å få den som varebil. Noe som reduserer prisen kraftig.

 

Man får lett en Saab til 150.000 kr. men da må man altså gå for en eldre bil med kanskje mindre motor, og da spørs det om det er verdt det.

Hvis man får feks. Saab 9-5 som varebil, så skal jeg være den første til å inrømme at man har en konkurrent til Touran i denne tråden.

 

 

Her er noen:

 

Saab 9-5 2.0 turbo

Saab 9-5 2.0 uten turbo

Enda en 2 liter med turbo

 

Ikke så mye diesel å velge i der, men bensinmotorene er ok på forbruk de og.

Får riktignok en 2004-modell Touran til omtrnet samme prisen som en 2002/2001-modell 9-5, men av de 2 hadde jeg lett valgt Saab.

 

Citroén C5 får du jo med 2 liters HDI motor, 2002/2003 til rund 130-140 000. Ok biler, som slår de fleste hva angår komfort. Hadde også valgt en slik en, framfor en Touran, uansett årsmodell.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i at Saab er en en bil med komfort helt på høyde med tyske biler.

Men prisen da...?

 

Hele argumentet mitt rundt Touran i denne tråden lever fortsatt... og av en eneste hovedgrunn. Nemmelig muligheten til å få den som varebil. Noe som reduserer prisen kraftig.

 

Man får lett en Saab til 150.000 kr. men da må man altså gå for en eldre bil med kanskje mindre motor, og da spørs det om det er verdt det.

Hvis man får feks. Saab 9-5 som varebil, så skal jeg være den første til å inrømme at man har en konkurrent til Touran i denne tråden.

 

 

Her er noen:

 

Saab 9-5 2.0 turbo

Saab 9-5 2.0 uten turbo

Enda en 2 liter med turbo

 

Ikke så mye diesel å velge i der, men bensinmotorene er ok på forbruk de og.

Får riktignok en 2004-modell Touran til omtrnet samme prisen som en 2002/2001-modell 9-5, men av de 2 hadde jeg lett valgt Saab.

 

Citroén C5 får du jo med 2 liters HDI motor, 2002/2003 til rund 130-140 000. Ok biler, som slår de fleste hva angår komfort. Hadde også valgt en slik en, framfor en Touran, uansett årsmodell.

 

 

 

Pantera

9229747[/snapback]

Hva Saab angår, så stiller derfor saken seg litt annerledes. Da har man kommet nermere en konkurent til Touran. Hvis man kan leve med en 2-4 år eldre bil med høyere drivstoff forbruk vel og merke.

 

Men hvis trådstarter liker Saab'en bedre enn touran, så spiller jo tross alt følelsene litt viktigere inn. Da ville jeg gått for en Saab.

 

Men trådstarter skal vite at han betaler like mye eller mer for en bil som er eldre og mindre drivstoffgjerrig. Automatkassen til Saab i den alderen er også langt bak VW sin DSG.

 

Men... da har vi så absolutt en kandidat. Spørsmålet er vel bare om trådstarter vil bruke like mye penger på en litt eldre bil med høyere forbruk....

 

Men kjørekomforten i Saab er det ingenting å utsette på.

Lenke til kommentar

Kjørekomforten er som nevnt langt høyere i en 9-5 enn i en Touran, men drivstofforbruket er også en del høyere. 2-literen uten turbo bruker mer enn den med turbo, men likevel ligger begge høyt. Regn med 0,75-0,8 på langkjøring.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Kjørekomforten er som nevnt langt høyere i en 9-5 enn i en Touran, men drivstofforbruket er også en del høyere. 2-literen uten turbo bruker mer enn den med turbo, men likevel ligger begge høyt. Regn med 0,75-0,8 på langkjøring.

9230028[/snapback]

finns 95 uten turbomotor?

Endret av brune-ha
Lenke til kommentar
Kjørekomforten er som nevnt langt høyere i en 9-5 enn i en Touran, men drivstofforbruket er en del høyere. 2-literen uten turbo bruker mer enn den med turbo, men likevel ligger begge høyt. Regn med 0,75-0,8 på langkjøring.

9230028[/snapback]

Motormessig så mener jeg Saab kommer til kort... men som du sier, så har jeg ikke kommet med noen innvendinger angående komforten i Saab.

 

Uansett... så er Saab en dyrere bil med høyere forbruk, ikke DSG, og slett ikke noe sprekere motor.

 

Nå er jo også Touran i utgangspunktet en flerbruksbil og dermed bygget deretter. En Saab er jo i realiteten en liten luksus familiebil (personbil)

 

Men uansett så synes jeg denne Saab'en glir mer og mer ut her... men så sagt, så er det opp til trådstarter.

 

Det eneste man kan forsvare med at Saab er dyrere, må være litt bedre komfort. Men det er også i følge mitt synspunkt det eneste.

 

Men forelsker man seg i utseende til en bil, så er det vannvittig hva folk betaler... uansett hva biler er bra på og ikke...

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Kjørekomforten er som nevnt langt høyere i en 9-5 enn i en Touran, men drivstofforbruket er også en del høyere. 2-literen uten turbo bruker mer enn den med turbo, men likevel ligger begge høyt. Regn med 0,75-0,8 på langkjøring.

9230028[/snapback]

finns 95 uten turbomotor?

9230054[/snapback]

Saab Uten turbomotor ville jeg vel kanskje frarådt. Da blir det ganske kjedeligog kjøregleden vil sakte med sikkert forsvinne.

 

Men kan desverre ikke svare direkte på spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar
Kjørekomforten er som nevnt langt høyere i en 9-5 enn i en Touran, men drivstofforbruket er også en del høyere. 2-literen uten turbo bruker mer enn den med turbo, men likevel ligger begge høyt. Regn med 0,75-0,8 på langkjøring.

9230028[/snapback]

finns 95 uten turbomotor?

9230054[/snapback]

 

Det gjorde det før ihvertfall. Men på de nye modellene, så tas de inn til Norge, kun med turbomotor, ihvertfall ifølge www.saab.no...

 

Motoralternativene på 9-5 pr i dag er:

1.9 TiD 150HK

2.0 t BioPower 180HK

2.3 t BioPower 210 hk

2.3 T 260 hk

 

Før så fikk man 9-5 også med 2.0 l, med og uten turbo, og 3.0 V6 (usikker på om denne kom uten turbo).

 

Det er mulig det finnes flere motoralternativer i Sverige, men det har jeg ikke sjekka.

 

Men den gamle 2.0 l, uten turbo, og med manuell girkasse er relativt snill ang. bensinforbruk. Har ingen eksakte tall, bare baserer meg på info fra Saab-eiere, som mener den ligger i underkant av 0,7 pr mil ved langkjøring. Automat har nok noe høyrere forbruk.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Citroén C5 får du jo med 2 liters HDI motor, 2002/2003 til rund 130-140 000. Ok biler, som slår de fleste hva angår komfort. Hadde også valgt en slik en, framfor en Touran, uansett årsmodell.

9229747[/snapback]

Ikke jeg. Drømmen om C5 ble knust for min del etter halvannet års eierskap, og jeg har flere bekjente i samme situasjon. C5 er en bil med svært mange modellspesifikke feil, og man kan komme ut for litt forskjellig når det gjelder håndtering av opplagte garanti og reklamasjonssaker. Jeg og mine bekjente har hatt de aller fleste av feilene som det kan leses om på dette forumet, så det dreier seg nok ikke om mandagsbiler:

 

http://forum.citroenakuten.com/index.php?c...a4c02c32a62fbbd

 

Når det gjelder plass og komfort går C5 Saab en høy gang, men fjæringssystemet og veiholdningen generelt er dvask og "sluggish". Fint hvis man ikke liker å kjøre bil, men det er helt umulig å kjøre aktivt på en god måte med disse.

 

At bilen er slurvete konstruert kan man f.eks. se på bakdørene; om man lukker fordørene når bakdørene er åpne lager man merker på bakdøra, dette er spesielt surt på biler med lakkerte sidelister. Jeg har sett disse merkene på ALLE C5 jeg har sett, fra 2001 til dags dato. Dette er en gjennomgående trend for hele bilen, den gir ikke kvalitetsintrykk i det hele tatt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Citroén C5 får du jo med 2 liters HDI motor, 2002/2003 til rund 130-140 000. Ok biler, som slår de fleste hva angår komfort. Hadde også valgt en slik en, framfor en Touran, uansett årsmodell.

9229747[/snapback]

Ikke jeg. Drømmen om C5 ble knust for min del etter halvannet års eierskap, og jeg har flere bekjente i samme situasjon. C5 er en bil med svært mange modellspesifikke feil, og man kan komme ut for litt forskjellig når det gjelder håndtering av opplagte garanti og reklamasjonssaker. Jeg og mine bekjente har hatt de aller fleste av feilene som det kan leses om på dette forumet, så det dreier seg nok ikke om mandagsbiler:

 

http://forum.citroenakuten.com/index.php?c...a4c02c32a62fbbd

 

Når det gjelder plass og komfort går C5 Saab en høy gang, men fjæringssystemet og veiholdningen generelt er dvask og "sluggish". Fint hvis man ikke liker å kjøre bil, men det er helt umulig å kjøre aktivt på en god måte med disse.

 

At bilen er slurvete konstruert kan man f.eks. se på bakdørene; om man lukker fordørene når bakdørene er åpne lager man merker på bakdøra, dette er spesielt surt på biler med lakkerte sidelister. Jeg har sett disse merkene på ALLE C5 jeg har sett, fra 2001 til dags dato. Dette er en gjennomgående trend for hele bilen, den gir ikke kvalitetsintrykk i det hele tatt.

9230959[/snapback]

Jeg har også kjørt en C5 en gang. Mye feil med denne bilen. Rar lyd i hydraulikk, deffekte dashbordlys, vannvittig sofafølelse på veien. Man kan bare glemme sportslig/aktiv kjøring med denne bilen. + veldig treg automatkasse.

 

Bilen virket uferdig og full av mangler. Den hadde gått 12.000 km. og var en 2006 mod.

Det blir som å kjøre rundt i den råesete hjørnesofaen du finner på Bohus.

Men til aktiv kjøring synes jeg ikke den passet til i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...