Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Chip til min kostet 7.000 kr. Da blir både automatkassen og motor/turbo konfigurert skikkelig. På en 140HK'er får du rundt 180HK. og en 130HK'er får du rindt 170 HK'er i. Men denne motoren går faktisk ganske bra uten chip også. Den er blodsterk! Ta kontakt med TS Racing for mer info. Hvis du skulle bestemme deg for en Touran, så meld deg også inn i VW Audi Club. Der er det mange som har tilsvarende bil og kan hjelpe deg hvis det er noe du skulle lure på. VW Audi Club Norwegen er norges største bilklubb og har mange medlemmer! Medlemmskapet koster 400 kr. i året og derfor så er det også kun seriøse mennesker som florerer der. Hadde vert artig om du gikk for en Touran! Legg meg til på msn hvis du skulle lure på noe mer angående Touran eller VW generelt. Jeg har eid en VW siden jeg var 18 år (er 31 nå) og Touran er den bilen jeg har likt best hittill. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) http://www.dinside.no/php/art.php?id=30653 Skal se om jeg finner en link til et dansk firma som leverer til Norge og som ordner alle formaliteter når jeg kommer hjem, har ikke denne liggende på jobbmaskinen. EDIT: Man skal ikke ta alt en merkeentusiast skriver for god fisk men Touran virker som en flott bil. Dog er jeg ikke sikker på at "romslig" teller som et argument om man skal pendle alene med bilen. Selv har jeg hatt Austin, Mazda, Mercedes, Opel, et par Citroen, Subaru, VW, Pontiac og nå altså Saab og må vel beskrive meg som kritisk til ALLE merker. Det er to biler som har utmerket seg som ekstreme problembiler og i tillegg har det vært problematisk å få forhandlernett til å ta reklamasjoner/garantisaker slik som de burde. Den ene var en nesten ny 98 Passat 1.8T tiptronic, den andre byttet jeg nettopp inn; en 2005 Citroen C5 SX stv. Endret 6. august 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vel.. entusiast eller ikke... test av bilen ser du her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=214038 Skal man tenke økonomi, så må man også tenke gjennkjøpsverdi. En touran varebil henspeiler seg både til privat og bedriftsmarkedet, men feks. en VW Polo eller en annen liten bil henspeiler seg kun til en liten del av befolkningen. Små biler kan være smart det... men ikke alltid like økonomisk, hvis man tar alle tallene opp til vurdering. Når det er sagt, så har vi 4 stk. touraner i jobben som glatt går 150-200.000 km. i året. Bortsett fra servicene så har det ikke vært noe problemer med disse bilene overhodet. Bortsett fra at den ene bilen fikk en oppjustering av DSG-kassen grunnet litt rar giring. Men denne bilen hadde altså gått over 300.000 km. Alle de andre bilene skal snart byttes ut, så derfor så har alle bilene gått over 300.000. km. De andre bilene har det ikke vert noe som helst galt med. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg er heller ingen VW-fanboy, men jeg synes bare det er meget bra biler. Har selv en 15 år gammel Golf (kan ikke sammenlignes med en ny Touran, selvfølgelig), men den har det aldri vært noe tull med (hvis vi ser bort i fra slitedeler, bittelitt lakkrust på den ene kanalen og lysbryteren som har lett for å ryke (har ikke gjort det på min enda)). Vi har tre Touraner i familien, ingen problemer med dem. Du kan jo også sjekke ut Seat og Skoda, som har samme kvaliteten som VW - bare billigere. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Argumentet mitt var nettopp det å satse på en varebil (så lenge man ikke trenger mer enn to seter) Da får man en mye bedre bil sett i forhold til pris kontra Seat/Skoda. (regner ikke med at Seat/skoda har varebiler.... (skal ikke si det for sikkert) Dermed så kommer en Seat eller Skoda til å koste mer enn en Touran som jo er en større og derfor også en bedre bil, når man tenker motorstørrelse/DSG/plass etc. etc. Trenger man ikke fler enn to seter.... hvorfor i alle dager skal man betale for alle 5 setene, som fort koster mer enn 100.000 kr. i avgifter til staten? Dessuten så er forsikringen rimeligere på en varebil også. Nå skal det vel sies at også en Touran er mer ettertraktet enn en Skoda (uten å si noe negativt om skoda) Derfor så er sjansen større for å tjene mer penger når man selger bilen. En Seat blir for meg i denne sammenligningen lite aktuell. Uansett... jeg holder fortsatt en knapp på Touran. Kan vel hende det finnes andre varebiler i Touran-størrelse også, men det skal sies at det ikke er en eneste bil i årstallet 2002-2006 som har bedre DSG-girkasse enn VW! (Hvis det finnes noen i det hele tatt) Hvis du går for en Touran, så mener jeg bastant at du må ha en DSG-girkasse! Basta. Perfekt og midt i blinken girkasse. Det kan jeg skrive under på! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Jeg synes Touran så meget lovende ut. Testen var jo fenomenal... Klart en av favorittene så langt! Jeg kom nettopp over Toyota Prius og ble litt giret på denne hybridbilen også. Noen som har erfaringer med denne batteri-bensin doningen? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har ingen erfaringer med den... men jeg synes dette prosjektet er ganske tidlig i startfasen til at alt skal funke 100% Teoretisk så vil jo utslippet bli mye lavere (hvis du bruker batteridrift) men det blir nok veldig vanskelig å selge den igjen. Vertfal hvis du skal ha igjen litt penger. Dessuten så er motoren langt bak Touran sitt alternativ. (uansett motor.) Jeg ville altså ikke brukt Priusen som pendlerbil, da batteriet må lades opp relativt ofte. Det kan derfor bli slik at man velger å kjøre på bensin, å da er man jo like langt. Men skal man tenke miljø, uansett pris, så er sikkert ikke denne så dum... Men i ditt tillfelle, så holder jeg fortsatt en knapp på Touran. Gir meg ikke så lett jeg seru... hehe Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Prius lader mens du kjører, og du er altså ikke avhengig av en ekstern strømkilde for å lade batteriene... Skal holde i 3 timer ifølge toyotas nettside før man må over på bensin igjen enstund Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Her har du forresten flere tester av Touran: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1123487235.95 http://forbruker.no/bil/tester/nybiltester...icle1756092.ece http://www.biltesten.no/artikkel_les.php?b...9&b_chapterid=1 http://www.motormagasinet.no/index.php/art...eview/270/1/33/ http://www.amotor.no/test/biltest/fleksibl...ruksbiler/16496 Samme hvor man leter så sier dem aller fleste testene at denne bilen er bra og mange tester har den også vunnet. Erkefienden til Touran er nå Ford S-max. Men ford kan ikke på langt nær skilte med like bra girkasse (DSG) som touran. Forden er LITT større og vinner en del på dette, men siden du uansett ikke trenger så mye plass så vil jeg tippe at Touran er det beste kjøpet for deg. Dessuten så er det jo en varebil vi snakker om her. Endret 6. august 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg ville aldri kjøpt Toyota Prius, tipper du sliter med å selge den etter noen år. Noen miljøbil kan den heller ikke kalles, da produksjonen av denne forrurenser mye mer enn produksjonen av en vanlig bil. Så vinningen går opp i spinningen. Vil også anbefale Touran. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Prius lader mens du kjører, og du er altså ikke avhengig av en ekstern strømkilde for å lade batteriene... Skal holde i 3 timer ifølge toyotas nettside før man må over på bensin igjen enstund 9218331[/snapback] Det vil i praksis si at etter 25 mil kjøring, som er trådstarters pendlerlengde en vei, så vil han være nødt til å kjøre på bensindrift hjem. Sikkert en fin bil til bykjøring og småkjøring, men ikke som pendlerbil. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Sakset fra din side testen: "Vår konklusjon blir dermed at Toyota Prius fremstår som et svært godt kjøp." 0,43l mila i dualmode (batterikraft & bensin) er jo ganske bra, men det er jo ikke så mye bedre en enkelte konvensjonelle modeller. Bakdelen er selvsagt at det svært gode kjøpet gjelder 2007 modellen som koster +/- 300 000. De eldre modellene hadde endel barnesykdommer. Eneste som er bekymringsverdig er jo selvsagt teknologien som stadig vil bli bedre og de eldre modellene som mindre interresante. Den dagen de presser en hybridbil ned i 0,25 på mila så er det nok vanskelig å få solgt en som "bare" klarer 0,43l til denne målgruppen for 50 - 100 000 lavere pris. Videre så har batterimotoren "bare" en 160 000km/ 8år garanti + at bensinmotoren er helt avhengig av batteri trekkkraft for å kunne operere effektivt i dualmode med 1,5l bensinmotor. Å videre så holder store motorer lengre en små... så kanskje Touran til sammenligning ikke er så dum:-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Jeg skal være såpass bastant å påstå følgende: Så lenge trådstarter liker touran (noe han tilsynelatene gjør) og han klarer seg med to seter, så finner jeg rett å slett ingen annen alternativ en Touran, hvis man tenker på hva man får for pengene. Men hvis du MÅ ha 5 seter, så faller Touran'en litt utenfor ditt budsjett. Hadde man ikke her hatt Touran som alternativ, så ville nok kanskje en småbil vert alternativet (med 5 seter) Man har jo sef. Caddy å slike biler med to seter også, men der har du ikke noe særlig komfort for disse bilene er nemmelig bygget for å være varebiler og da er bagasjeplass/lasterom blitt prioritert forran kjørekomfort. En Touran derimot, er en familiebil som er designet deretter, men som du altså får som varebil. Dermed så er komforten den samme. Som de fleste vet så har jeg en Touran varebil, så jeg kan gå god for at komforten er den samme som en familiebil. Dessuten så kan jeg faktisk bruke bilen til noe nyttig også. 2 stk. vanlige kjøleskep glir lett inn i denne bilen. Det er 1.80m. fra bakdør til skillevegg, så er du kortvokst så kan du til og med ta med deg en sovepose og overnatte i bilen. Jeg har faktisk gjort dette selv. å jeg er 1.82 høy. Men sengen er sef. bedre... hehe Endret 6. august 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Jeg skal være såpass bastant å påstå følgende: Så lenge trådstarter liker touran (noe han tilsynelatene gjør) og han klarer seg med to seter, så finner jeg rett å slett ingen annen alternativ en Touran, hvis man tenker på hva man får for pengene. Men hvis du MÅ ha 5 seter, så faller Touran'en litt utenfor ditt budsjett. Hadde man ikke her hatt Touran som alternativ, så ville nok kanskje en småbil vert alternativet (med 5 seter) Man har jo sef. Caddy å slike biler med to seter også, men der har du ikke noe særlig komfort for disse bilene er nemmelig bygget for å være varebiler og da er bagasjeplass/lasterom blitt prioritert forran kjørekomfort. En Touran derimot, er en familiebil som er designet deretter, men som du altså får som varebil. Dermed så er komforten den samme. Som de fleste vet så har jeg en Touran varebil, så jeg kan gå god for at komforten er den samme som en familiebil. Dessuten så kan jeg faktisk bruke bilen til noe nyttig også. 2 stk. vanlige kjøleskep glir lett inn i denne bilen. Det er 1.80m. fra bakdør til skillevegg, så er du kortvokst så kan du til og med ta med deg en sovepose og overnatte i bilen. Jeg har faktisk gjort dette selv. å jeg er 1.82 høy. Men sengen er sef. bedre... hehe 9218741[/snapback] Mange bra poenger der, selv om overnattingstrikset ikke funker helt for mine 193cm om jeg ikke ligger på skrå da:-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Du bør vertfall ikke se dette som et argument da nei... hehe Ville bare påpeke at man faktisk kan bruke bilen til noe annet en pendling... hehe Skal vi gå for en Touran da eller? hehe Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Virker som GigaFlow er desperat til og overbevise deg!! VW Turan er det eneste alternativet etc jeg må bare smile mer og mer av denne tråden som har gått over til en svært underholdene komedie. Da jeg jobbet som selger for VW så var Turan og Ford klin like og ble laget på samme fabrikk "husker ikke hvor" i farten bortsett fra det ikke var i Tyskland mulig Nederland .Jeg kan ikke fatte hva du skal med et dråg av en brødbil til pendling som er både dyr i kjøp og en varebil med veldig begrensede muligheter. Hvorfor ikke kjøpe en billig Fiesta og en liten campingvong så dekker du både kjøring og overnattingen som GigaFlow reklamerer så godt for Stå på videre GigaFlow dette er morro. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Synes det er du som er litt morsom jeg.... Testene svarer vel for seg selv, og så lenge man klarer seg med 2 seter så kan man vel like greit kjøpe en bil man kan bruke til noe fornuftig, som koster det samme som en middels småbil. Takket være det faktum at det er en varebil. Jeg sier ikke at Touran er det eneste alternativer ever.... men i dette tilfellet så finnes det ikke akkurat flod av gode argumenter for IKKE å velge touran. Vertfall ikke så lenge trådstarter ikke trenger 5 seter og at han faktisk liker touran også. Har man fler muligheter med alternativet, som kanskje er en Polo eller en liten seat, enn det man har med en Touran varebil? Jeg vet jeg er ganske sikker i mine påstander her, men det hadde vert lettere hvis du faktisk hadde funnet en annen bil som passet kriteriene til trådstarter bedre enn Touran? Det eneste argumentet for ikke å velge touran, er hvis trådstarter vil bruke mindre penger på bil. si rundt 100.000 kr. Da skal jeg med en gang kaste inn hånkleet. Da er det Polo eller andre småbiler som gjelder. Men sikter man etter en best mulig bil i forhold til penger, så mener jeg man ikke kommer utenom touran i akkurat dette tillfellet. Eller henger du deg på bare for å kritisere? Fiesta og campingvogn oser det jo komfort av... Har du mistet fattningen eller? Endret 6. august 2007 av GigaFlow Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Huff da GigaFlow der snudde humøret ved litt kritikk om ditt hjertebarn Vel da trådstarter ber om råd til en pendlebil fra 0-150,000,- som nå videre har strekt seg enda lenger så finnes det drøssevis av bedre alternativer. Å kjøpe en Turan til 180,000,- med en KM stand på drøye 120,000 vil jeg slett ikke kalle fornuftig hvis man ønsker en rimlig pendlebil. Man kan vel egentlig ramse opp alle småbiler med en grei Diesel motor som et bedre alternativ eller rett og slett kjøpe seg en billigbil og kjøre den 4-5 år for å så kjøpe seg en ny. Japser er jo slitesterke og jeg hadde nok funnet meg en Toyota med en grei diesel motor til en hyggelig pris. Varebil eller lignen så har man postmann Pat bilene i div merker som bør vurderes samt Mitsubishi spacewagon/spacestar som heller ikke er dumme biler så valgmulighetene er store så sant man ikke er veldig trangsynt og bare fokuserer på hva man selv kjører... Lykke til videre! Endret 6. august 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Linken jeg lovte lenger oppe: http://www.kbbiler.dk/ Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Linken jeg lovte lenger oppe: http://www.kbbiler.dk/ 9219213[/snapback] thx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå