Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som er kostnadseffektiv


Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt etter bil om dagen og lurer på om noen har noen meninger om den mest kostnadseffektive bilen der ute ifm drivstoff/ vedlikehold og forsikringer? Komfort og motorstørrelse er ikke så viktig bare den er til å stole på :)

 

Bilen er tenkt som pendlerbil ca 25 mil om dagen...

 

Prisklasse: 0 - 150 000

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du pendle er det lurt å sette komfort som et viktig punkt.

 

Skulle til å nevne toyota yaris, da dette er en av de billigste bilene du kan ha, men dog en av de værste du kan kjøre mener nå jeg da :D

9211527[/snapback]

 

hehe, joa enig at komfort er viktig når man kjører mye, men jeg synes de aller fleste nyere biler stort sett er helt greie... Yaris ja, hmm... andre gode alternativer?

Lenke til kommentar
Ville ihvertfall sett på en bil med moderne tdi motor. 0.45 på mila er bra både for lommebok og miljø.

:)

9211664[/snapback]

 

Der er du inne på noe aktuelt! TDI ja... Hvilke modeller kan du anbefalle med en slik løsning? Jeg er egentlig mest fan av japanske og tyske biler...

 

Til dere andre som nevner komfort, så er jeg ikke uenig med dere i det! Jeg ønsker først å fokusere på driftskostneder for så å velge det beste alternativ utfra den mest gjerrige løsningen!

 

Ting som sikkerhet, komfort, kjøregenskaper mm vil bli avgjørende for det endelige valget selvsagt :)

Lenke til kommentar
Bilen er tenkt som pendlerbil ca 25 mil om dagen...

9211487[/snapback]

Komfort er såklart viktig når du skal kjøre så langt daglig, men ting som bensinforbruk og evt. forventede vedlikeholdskostnader er som du tydeligvis har skjønt også betydelige faktorer hvis du kjører langt over 100 mil i uka.

 

Eksempel 1 - forbruk på 0,9 på langkjøring, 130 mil i uka, pris 12/liter = 1404,-

 

Eksempel 2 - forbruk på 0,75 på langkjøring, 130 mil i uka, pris 12/liter = 1170,-

 

La oss si at du jobber 46 uker i året. Da er det en forskjell på over 10.000 kroner årlig bare på bensinkostnader. Det er jo en betydelig sum.

Lenke til kommentar
Bilen er tenkt som pendlerbil ca 25 mil om dagen...

9211487[/snapback]

Komfort er såklart viktig når du skal kjøre så langt daglig, men ting som bensinforbruk og evt. forventede vedlikeholdskostnader er som du tydeligvis har skjønt også betydelige faktorer hvis du kjører langt over 100 mil i uka.

 

Eksempel 1 - forbruk på 0,9 på langkjøring, 130 mil i uka, pris 12/liter = 1404,-

 

Eksempel 2 - forbruk på 0,75 på langkjøring, 130 mil i uka, pris 12/liter = 1170,-

 

La oss si at du jobber 46 uker i året. Da er det en forskjell på over 10.000 kroner årlig bare på bensinkostnader. Det er jo en betydelig sum.

9216497[/snapback]

 

Ja, der kom noe av poenget mitt...

Om jeg kan nærme meg 0,55 så sparer jeg over 25 000 i året. Kan gjerne skoffe unna noe av komforten for det :)

 

Hva ligger dieselprisen på nå? (har ikke hatt bil på flere år pga studier)

Lenke til kommentar

Takker...

 

Da er det ønskelig med en dieselmotor som klarer 0.85 på mila eller tilsvarende bensin på 0,7 for å ligge rundt 1000 lappen i uka.

 

Jeg har kikket litt på TDI utgaven av Passaten samt lest litt tester. Det ser ut som et ganske bra valg ifm utgiftsposter på drivstoff om det stemmer at den ligger på mellom 0,5 og 0,9 på mila. Videre så omtales den som en bil med litt komfort, sikkerhet og plass i forhold til endel mindre biler.

 

Det finnes også svært mange WV Passater til salgs med tenke på gode kjøp.

 

 

Noen som vet ca pris på forsikring til denne bilen og hva servicer koster?

Lenke til kommentar

Det finnes mange modeller med god komfort og hyggelig forbruk der ute. Franskmennene har en herlig 1.6 tdi med 110 hk på forskjellige modeller, men ut fra egen erfaring styrer du ihvertfall unna Citroen. Videre har jeg hatt svært mye trøbbel med en Passat, men om du handler nyere enn 2001 modell bør de fleste feilene bli unngått. Merk at tdi-motorene til VW kommer i flere varianter med forskjellig effekt, og generelt er de tørstere jo kraftigere de er. 90 og 100 HK variantene er økonomiske, spesielt om de står i en Golf- som ikke er feilfri men betydelig bedre enn f.eks Passat fra 98-2001. Toyota har forresten en 1.4l tdi sak på 90 HK. Har prøvd den i Corolla stv, og den bilen er faktisk ikke så dum. Om du kommer over en slik anbefaler jeg en prøvekjøring.

 

Selv skal jeg straks sette meg inn i min nye Saab 9-3 og suse til jobb om et øyeblikk.

:)

Lenke til kommentar
Er en del tull med forstillingen på Passat fra 97-2000 sies det, men ingen av de jeg kjenner som kjører Passat fra den perioden har opplevd problemer.

9216599[/snapback]

Alle de jeg kjenner som kjørte Passat fra den perioden har hatt store problemer, inkludert meg selv....selvfølgelig er disse bilene avhendet for lenge siden. Problematikken rundt disse bilene var langt mer omfattende enn kun forstillingsproblemene - sistnevnte var jo ikke et problem i og med at dette ble utbedret på samtlige biler på garanti. Nå er vel disse modellene blitt så gamle at mye er satt i stand. Frister meg på å sitere en taxieier i Nordmørsbyen etter at jeg fortalte at jeg skulle hente min Passat fra reklamasjonsarbeid:

Er jo bare motor og gir som holder på denne forbanna bilen. ALT annet har gått i stykker på min...

Fyren ble så hissig at knokene hvitnet rundt rattet når han fortalte dette...

:p

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Her har du komfort/lavt forbruk/relativt stor bil/2.0TDI 140HK./DSG-tiptronic girkasse/ for 179.000kr. minus pruting.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...6aIHAh9kZ580907

 

I tillegg så er Touran lett og selge igjen.

 

Hvis det ikke er noen betydning for deg at dette er en varebil med kun to seter, så får du en fantastisk bil med kraftig motor som bruker UNDER 0.5 på mila (langkjøring) og ikke over 0.75 (bykjøring)

 

Jeg har en Touran varebil selv og kjører også Touran av den typen jeg linket her i jobb. Du kommer ikke til å angre. Gjennkjøpsverdien er også veldig bra på denne bilen, da det er mange som vil ha en slik bil. Å de fleste vil faktisk ha den som varebil, da den passer perfekt til mindre firmaer. Ikke uten grunn at det ruller en del Touraner på veien...

 

Dessuten så sparer du over 100.000 kr, siden det som sagt er varebil. Har du ikke brukt for mer enn to seter, så løp og kjøp.

 

Prisen ble her litt over ditt ønske (179.000 kr.) men hvis man tar med litt prutningsmonn, så havner man fort ned på rundt 170.000 kr.

 

Man får sef. også touraner som varebil ned i 120-130.000 kr. Men da må du gi avkall på DSG-tiptronic (automat) og bytte ut 2.0TDI med 140HK. med en 1,9TDI med 130HK.

Jeg kan forresten fortelle deg at at 1,9 TDI ikke bruker noe mindre drivstoff enn 2-literen.

 

Selv så har jeg en 2007 mod. 2.0TDI med 170HK. (chippet til 220HK og 410NM!) og denne bruker aldri over 0,54 på langkjøring!

 

Uansett... folk kan si hva dem vil, men Touran er en fantastisk bil. Dessuten så kan du i ditt tilfelle bruke den til noe fornuftig ved siden av pendlingen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...