Gå til innhold

Lovlig å laste ned serier og film ? se her

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg lurer på om det er lov til å laste ned tv serier,, la meg si et eks: Olsenbanden elle Lost, prison break.

Hvorfor er det ikke lov til å laste ned serier, (film) når du kan "ta de opp", (ta opptak) på tv og beholde filmen, serien da ?

Det blir jo akkuratt det samme?

Kan jeg få noen SANNE svar på dette!

MvH Casio2000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele greia er en eneste stor suppe av tåkete gråtoner. Man kan argumentere for at det er greit at man laster ned ting man likevel har rettmessig tilgang på, som f.eks. serier som går på NRK (hvis du betaler lisens) eller filmen fra Canal+ som du abonnerer på, men det er altså ikke lov.

Selv om nedlasting i dette tilfellet på en måte er det samme som å ta opp, vil ikke det si at loven er nødt til å rette seg etter det. Det er nemling mange andre grunner til at det ikke tillates. Forresten er det å ta opp egentlig ganske vanskelig juridisk det også. Jeg skulle mene at noen land (England?) på et tidspunkt forbød opptak av musikk fra radio. Mye av grunnen til at opptak ikke er ulovlig er nok at det er klin umulig for staten å regulere det.

For det første er det skaperne som eier copyrighten, og de har solgt TV-selskapene retten til å vise produktet en eller flere ganger. IKKE til å gi den ut i varige kopier. Da hadde vi snakket ganske andre summer. De som sitter på rettighetene bestemmer faktisk hva man kan og ikke kan gjøre med åndsverket deres, i hvert fall til en viss grad, og de må selv få lov til å ha kontroll over f.eks. DVD-utgivelsen.

For det andre er det kanskje greit nok at du har tilgang på å se programmet det er snakk om uansett, men det er ikke gitt at alle andre du deler med og laster ned av har det. Med stor sannsynlighet har de det ikke, og da bidrar du til ulovlig praksis.

Lovverket kjemper nok foreløpig en tapt kamp her, men det må tross alt reflektere statens (medregnet folket) oppfatning av rett og galt.

Lenke til kommentar

det er jo lovlig og streame tvserier fra tv-links osv ?

de sa i hvertfall så i dagbladet for en stund siden, de oppga til og med mange forskjellig sider hvor man kunne gjøre dette, de ga eksempler og slik i dagbladet i was a kind of :ohmy:

trodde det ikke var lov og streame serier men når dagbladet gir ut linkene i avisen om hvor man kan gjøre det da må det jo være lov..

Endret av Cryflopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...