Gå til innhold

Høyere volt ved dual channel?

Mister t

Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI K8N Neo4 hovedkort (AMD 64), med 2 GB Geil ram. Når jeg setter rammen i singel channel, så starter maskinen fint. Når jeg setter de i dual channel, så kommer det opp feilmeldinger om at systemfiler mangler og at jeg må installere XP (64bit) på nytt. Setter jeg brikkene tilbake til singel channel igjen, så starter maskinen som vanlig.

Trenger jeg å øke spenningen for å fixe dette? Har allerede øket spenningen til 2,7v pga 2x1GB brikkene. Er det noe bugs i XP 64bit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rammen virker i single channel, og de virker hver for seg når jeg tester de i memtest86. Jeg måtte sette spenningen opp fra 2,50v til 2,65v fra når jeg testet en og en til når begge ble satt inn. I følge specs på minnebrikkene, så står det kun 2,5v på de. Vet ikke hvor mye jeg kan gå over før det er snakk om grilling.

Jeg har testet flere 2x1GB dual set, men fått feil i memtest. Har testet alle settene opp til 2,8v, men får feil i test 6 og/eller 7 på alle sammen.

Endret av Mister t
Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å sette spenninga til RAM manuelt til 2,5 volt når du kjører dual channel.

En annen ting du bør gjøre er å oppdatere BIOS. Mener du skal finne bios HER.

Og så kan du forsøke å bytte på minneslottene. Altså du har to grønne og to fiolette minneslotter. Du kan jo teste med begge alternativer. Pluss at du kan sette rammen i en grønn og én fiolett slott.

Lenke til kommentar
Du kan jo forsøke å sette spenninga til RAM manuelt til 2,5 volt når du kjører dual channel.

En annen ting du bør gjøre er å oppdatere BIOS. Mener du skal finne bios HER.

Og så kan du forsøke å bytte på minneslottene. Altså du har to grønne og to fiolette minneslotter. Du kan jo teste med begge alternativer. Pluss at du kan sette rammen i en grønn og én fiolett slott.

9270208[/snapback]

Jeg har prøvd å kjøre fra 2,5v til 2,75v på minnebrikkene i dual, uten at det har hjulpet noe. Måtte forøvrig sette spenningen til 2,65v ved singel channel.

Ang bios, så har jeg oppdatert til den seneste.

Når jeg setter minnebrikkene i de grønne slottene, så er dette single channel. Setter jeg en i grønn, og en i fiolett så er det dual channel. Jeg er nødt til å ha en brikke i slot 0, ellers registrerer bios bare at det er 1x1GB. Ergo, jeg kan ha brikker i slot 0 og 1 eller 0 og 2. Da registrerer den 2x1GB. Setter jeg brikkene i slot 1 og 2, 2 og 3 eller 0 og 3 så registrerer den bare 1x1GB. Setter jeg brikkene i slot 1 og 3 så finner den ikke rammen i hele tatt.

Endret av Mister t
Lenke til kommentar
Jeg har testet flere 2x1GB dual set, men fått feil i memtest. Har testet alle settene opp til 2,8v, men får feil i test 6 og/eller 7 på alle sammen.

9260513[/snapback]

Da tyder jo ting på at det er noe feil med selve hovedkortet. Det er iallefall ikke OS som ha skylda her.

Men: Sjekk strømforsyninga. Min erfaring tilsier at en dårlig strømforsyning vil gi mye av de samme utslagene som dårlig ram vil gi, altså at memtest feiler.

Lenke til kommentar

Det er en Hiper 530 watter, men har ikke merket noe med den. Jeg hadde en hiper 580 watt, og den hadde skikkelige problemer. Den skrudde seg av etter en stund, og da gikk det ikke ann å skru maskinen på igjen før etter flere timer. Var noe dårlige kondensatorer, og PSU'en ble en syndende gjenganger her på forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har et MSI K8N Neo4 hovedkort (AMD 64), med 2 GB Geil ram. Når jeg setter rammen i singel channel, så starter maskinen fint. Når jeg setter de i dual channel, så kommer det opp feilmeldinger om at systemfiler mangler og at jeg må installere XP (64bit) på nytt. Setter jeg brikkene tilbake til singel channel igjen, så starter maskinen som vanlig.

Trenger jeg å øke spenningen for å fixe dette? Har allerede øket spenningen til 2,7v pga 2x1GB brikkene. Er det noe bugs i XP 64bit?

9210404[/snapback]

Jeg har 2 slike hovedkort og 2 sett med samme ram, og tilnermet samme problem på begge settene. :(

Geil-ramen (begge settene) fungerer topp i Abit hovedkort som jeg har. :hmm:

Prøvde med Kingston ram, da fungerer begge Msi-hovedkortene uten problem.

Mistenker at hovedkortet til Msi ikke "liker" Geil ! Setter jeg "optimiced default" i bios, restarter pc-en eller henger seg opp når Windows loader.

Mistenker at instillingene i bios angående ram må taes manuelt og ikke stå på auto. Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...