Connecta Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg har vel selv gitt meg problemet at jeg må ha objektiver med autofokus-motor i. Og lat som jeg er vil jeg ha et allroundobjektiv så jeg slipper å bytte. Jeg kunne tenkt meg Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED men har fått høre at det er vanskelig å få tak i. Men er det verdt prisen, om jeg skulle finne et? Det ligger på 6000 kr, så er jo dyrere enn kamerakitet. Fotoforetninger anbefaler meg ofte Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5,6G ED og Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX Zoom-Nikkor. De er jo betydelig billigere, men såvidt jeg kan se har ingen av de bildestabilistator, den øverste medfører mye bytting, er usikker på hvor anvendelig 55 mm er til hverdags. 18-125 er jo kanskje et alternativ, men jeg syns igrunn det er lite zoom i den. Hva tenker dere om disse? Er det noen andre objektiver jeg burde vurdere som også kan dekke mine behov? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 55-200 finnes i to utgaver, med og uten VR. Om du går for den vil jeg anbefale at du velger den nyere VR-utgaven. I følge tester skal den både være bedre optisk og ha en bedre byggekvalitet enn den første utgaven. 55 mm er tele på et cropkamera, så dette blir altså et dedikert teleobjektiv og du må nok gjøre regning med å bytte mellom dette og kit-objektivet, ja... 18-135 blir vel mer en normal zoom med utvidet tele. Jeg har dette objektivet til D80'en, og er vel greit fornøyd med det. Men 135 mm er ikke allverden, så det kommer litt an på hva du tenker å ta bilde av. Om det er fugler og ville dyr du ønsker å fotografere, så glem 135 mm'en. Dette objektivet har som du sier ikke VR. Et tredje alternativ er Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR. Denne ligger vel i omtrent samme prisklasse som 18-200, tror jeg. I tillegg til 100 mm ekstra, har dette objektivet raskere autofokus og er av en bedre byggekvalitet enn 55-200. Jeg går selv og vurderer Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR mot Nikkor AF 55-200mm f/4-5.6 G IF-ED DX VR, og tror jeg kommer til å gå for 300 mm'en. Spørsmålet et vel først og fremst hvor mye du er villig til å betale for det. 55-200 VR gir veldig mye linse for pengene, samtidig som den er en av de minste og letteste 200 mm-zoomene på markedet. Det største aberet med dette objektivet er treg autofokus og litt begrensinger på betjeningsmulighetene. Dette er langt bedre på 70-300, men den koster da også mye mer og dette objektivet er betydelig større og tyngre. Du finner noen ganske greie omtaler av objektivene på denne siden: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Trodde det først var telezoom han var ute etter, men så leser jeg at det er et allround objektiv han ønsker. Er et ikke litt vel smalt å starte på 55 og 70mm da? 18-200 vil jo dekke rimelig stor del av hans allround behov. Dette er et utmerket objektiv til sitt formål. Selv har jeg fotografert så lenge at jeg dessverre ikke inngår kompromisser, men planlegger i forkant av turen. På mitt sitter stort sett Sigma 50-150 loddet fast i kamera Dog skulle jeg ønske jeg hadde mer å gå på i den vide enden av objektivet. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jo, jeg poengterte jo at 55-200 var en dedikert telezoom, og at han måtte gjøre regning med å bytte. 18-200 er vel det eneste alternativet for ham, om han vil ha ordentlig tele og ikke ønsker å bytte objektiv. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jo, jeg poengterte jo at 55-200 var en dedikert telezoom, og at han måtte gjøre regning med å bytte. 18-200 er vel det eneste alternativet for ham, om han vil ha ordentlig tele og ikke ønsker å bytte objektiv. 9210460[/snapback] Beklager. Var litt trøtt og leste ikke posten din skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå