Reeve Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Jeg lurer på hvor mye en ilten superleder koster. Vennligst ikke kom med at det er dyrt, for det tror jeg og, men en pris hadde vært greit, hvis det er mulig å kjøpe for privatpersoner. Jeg vet det finnes mange typer, som får superledende evner ved forskjellig temperatur. Hvis det er mulig, til en overkommelig pris, kunne jeg nemlig tenkt meg å skaffe meg en (selv om jeg tviler, men det er derfor jeg spør) EDIT: Jeg har som sagt funnet ut av det, og har lagt ved link til nettsted som sender til hele verden, og selger billig. Her er linken Endret 8. august 2007 av Farnsworth 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Dette er ikke bump, men informasjon til andre som har lyst å skaffe dette. Man får tak i sett til priser helt ned i 40 dollar, som er omtrent 240 kr. (pluss frakt og eventuell skatt og andre avgifter) Altså, mye billigere enn jeg trodde. Selvfølgelig må man nok skaffe seg nedkjølingsvæske selv, men jeg tror ikke det er for stort problem å få tak i LN2, bortsett fra at leie av tank kan koste en del. Hvis jeg skulle kjøpt noe der, hadde nok settet under vært mitt valg. K6 - Suspension and Levitation Kit $63.00 The Enhanced Flux-Pinning superconductor disk in this kit can actually be suspended below the included high power magnet! Also includes the one-inch diameter superconductor disk, rare-earth magnet and non-magnetic tweezers for Meissner Effect demonstration. Jeg tror et slikt sett hadde vært gøy (i hvertfall en liten stund) Problemet nå er pris og tilgjengelighet på LN2 (flytende nitrogen ) Endret 4. august 2007 av Farnsworth 1 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hvorfor vil du skaffe deg superledere? Jeg trodde superledere bare hadde noen gevinst over store avstander. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Superledere har også meget kule magnetiske egenskaper Men: link? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Superledere har også meget kule magnetiske egenskaper Men: link? 9210414[/snapback] Ja linken glemte jeg. HER er linken. Dere klarer vel å navigere dere selv rundt på siden 1 Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg ser prislisten er datert 2002, mulig du vil sjekke om de i det hele tatt driver salg idag før du sender pernger avgårde. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Må ikke superledere kjøles ned også? Og da mener jeg ikke kjøleskap kulde, men flytende nitrogen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Må ikke superledere kjøles ned også? Og da mener jeg ikke kjøleskap kulde, men flytende nitrogen. 9214743[/snapback] Jo. Eller det kommer an på hva slags superleder (hva den er laget av) men de "varmeste" trenger vel ca. -90 grader eller noe sånt. Uansett, LN2 er det billigste å bruke, som kjøler godt nok ned. 1 Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hvordan er det å oppbevare det da? I kjøleskapet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Superledere er bare superledende når de er kalde nok, men det gjør ikke noe om de oppbevares i romtemperatur. De blir raskt superledende igjen når man bare legger de i LN2 igjen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Hvordan er det å oppbevare det da? I kjøleskapet? 9215857[/snapback] Man kna stort sett oppholde de der man vil, men jeg tror det er lurt å holde dem litt tørre. Uansett, som Simen1 sier, så er de bare superledere når de blir kalde. Hvis de holder romtemperatur, eller over den temperaturen som de får superledende egenskaper ved, så er de omtrent som en stein. 1 Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg mente LN2 et, det flytende nitrogenet. For at en superleder skal virke, trengs det flytende nitrogen, og hvordan er det mulig å oppbevare noe som er så kaldt lenge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 I industrien oppbevares LN2 på godt isolerte kuletanker eller avlange tanker. Det er alltid en overtrykksventil på disse som gjør at det som koker bort slipper ut. Det ser man som et lite damputslipp (den kalde nitrogengassen får vanlig luft til å kondensere) Ellers så kan det oppbevares på "thermoser" til mer daglig bruk i industrien. Det finnes thermoser laget av aluminium som rommer ca 5-20 liter og det finnes isoporbeholdere på ca 0,1-2 liter. Thermosene er uten lokk for å unngå overtrykk, mens isoporbeholderne kommer med utette isoporlokk. Nitrogenet koker naturligvis bort etter en stund selv om det står på thermos så hvis man skal ha nitrogen over lang tid så må man rett og slett bare fylle på jevnlig. En full 10L-thermos kan stå et par uker før alt er kokt bort, mens en full 1L isoporbeholder med lokk kan stå ca en arbeidsdag før alt er kokt bort. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Jeg har nå fått svar på mail fra disse, og ja, de selger fortsatt. Jeg fikk også størelsen på superlederne, når de var superledende (de var superledende på under 111K, så LN2 er ypperlig til å kjøle ned med), og en anbefaling på to av Kitsene, som han ville brukt til hjemmebruk. Jeg har sendt han en mail til med priser, inkludert shipping til Norge, så vi får vente å se. EDIT: I K11 settet får du med to superledere, så man kan sammenligne deres egenskaper etc. Endret 8. august 2007 av Farnsworth 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hvor skaffe seg superledere! Den supre lederen Eivind Reiten ser ut til å bli ledig på arbeidsmarkedet snart.. . . . Blæ! Jeg følte bare for å slå av en tåpelig spøk. Men seriøst. Du må fortelle oss hva prisene blir når du får vite det. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 K11: Settet der du får med to stk. superledere, to "rare-earth" magneter, og to pinsetter til 84 dollar (pluss frakt og evt. moms) K6som han også anbefalte: En superleder som er 1" i diameter (4.5mm tykk), en kubeformet magnet (mener den er 3/16" sidelengder) og et pinsett. Dette settet koster 63 Dollar. K6 brukes til å demonstrere Meissner-effekten, og du kan få magneten til å sveve, eller løfte magneten, så den løfter superlederen. (Levitation and Suspension) K11 brukes forsovet til det samme, bare at her har du to stk. superledere av forskjellig materiale, slik at man kan sammenligne hvor god de er etc. 1 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Superledere bør du kunne tjene GROVT på å selge til hifi-entusiaster Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Superledere bør du kunne tjene GROVT på å selge til hifi-entusiaster 9251664[/snapback] Hvis prisen er riktig så ja, men jeg tviler det er noe vanskelig å skaffe tykke nok kabler med minst mulig tap. Dessuten så er jo det en ulempe at du hele tiden på etterfylle med LN2. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Superledere bør du kunne tjene GROVT på å selge til hifi-entusiaster 9251664[/snapback] Hvis prisen er riktig så ja, men jeg tviler det er noe vanskelig å skaffe tykke nok kabler med minst mulig tap. Dessuten så er jo det en ulempe at du hele tiden på etterfylle med LN2. 9253113[/snapback] Det er det som koster i lengden ja Men i teorien, så er vel det det aller beste til å overføre signaler. Endret 11. august 2007 av Farnsworth 1 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Bah, hifientusiaster elsker jo sånt. Jo mer komplisert, jo bedre. Men du må nok selge to versjoner, med og uten korrigerende kretsløp. En gruppe vil påstå at den "rene" versjonen låter best (KISS), mens en annen gruppe vil påstå at korrigeringene trengs for at ikke lyden skal bli kald. En tredje gruppe vil påstå at det ikke er noen forskjell i det hele tatt, og at du melker uvitende forbrukere for hardt oppspart kæsj, mens en fjerde gruppe vil sverge til grøftekabler fra Biltema dyppet i kaldpresset linolje uansett hva slags argumenter du måtte ha :!: Endret 11. august 2007 av epifant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå