Gå til innhold

Mulig å skippe auto FSCK når Ubuntu booter?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Innstalerte noen automatiske oppdateringer på en venns Laptop med Ubuntu, og når maskinen restartet stoppte FSCK bare på 15% av checking. Dette var en autocheck, dvs "/dev/sdx has been gonge 39mount without checking. Check forced".

Dette skjer hver gang man starter maskinen, og det kommer heller ikke opp noen feilmeldinger. FSCK bare stopper på X% av scanningen, og kommer ingen plass.

-Hva kan jeg gjøre?

-Noen måte å skippe denne FSCK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare å skru av maskinen rett, så skal du og slippe dette.

9209737[/snapback]

Ubuntu og de fleste andre distribusjoner har som standard innstilling at visse partisjoner skal sjekkes automatisk etter x antall reboots. Jeg er ikke helt sikker på om det Roberth1990 sier, men det har noe med de to siste talla i linjene i /etc/fstab å gjøre, det er sikkert.

Lenke til kommentar

9209737[/snapback]

Fair enough, men når jeg ikke kommer innpå maskinen er det jammen ikke lett å skru den av rett heller.

EDIT:

Uansett var det bare en standard check som Skinney nevnte.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Heisann!

Innstalerte noen automatiske oppdateringer på en venns Laptop med Ubuntu, og når maskinen restartet stoppte FSCK bare på 15% av checking. Dette var en autocheck, dvs "/dev/sdx has been gonge 39mount without checking. Check forced".

Dette skjer hver gang man starter maskinen, og det kommer heller ikke opp noen feilmeldinger. FSCK bare stopper på X% av scanningen, og kommer ingen plass.

-Hva kan jeg gjøre?

-Noen måte å skippe denne FSCK?

9209213[/snapback]

Har du skjekket om en LiveCD (SLAX, Knoppix, etc.) har samme problemene med å fsck'e disken?

Lenke til kommentar
skal ikke ha noen effekt da en LiveCD vanligvis ikke stapper diskene dine inn i fstab eller vet hvor mange ganger du har bootet systemet på nytt...
Med mindre jeg har missforstått kommer ikke todda7 inn på maskina engang; maskina booter ikke ferdig pga henger under fsck.

Da kan det tenkes at problemet er at Ubuntu av en eller annen grunn ikke får fsck'a skikkelig og kanskje det løses ved å fsck'e disken fra en livecd....?

ETTERPÅ kan han redigere /etc/fstab og fjerne automagisk fsck av disken (selv om dette kanskje ikke er annbefalt... )

9209737[/snapback]

Fair enough, men når jeg ikke kommer innpå maskinen er det jammen ikke lett å skru den av rett heller.
Lenke til kommentar

Dersom fsck-sjekken for også Live-CDene du testet til å henge, så kunne du vel bare koblet fra harddisken, bootet fra Live-CD, koblet den til på nytt, montert den uten å kjøre fsck på den og så fikse fstab eller hva du nå ønsket å gjøre.

Men nå er du kanskje kvitt problemet, så det er ikke så farlig.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Dersom fsck-sjekken for også Live-CDene du testet til å henge, så kunne du vel bare koblet fra harddisken, bootet fra Live-CD, koblet den til på nytt, montert den uten å kjøre fsck på den og så fikse fstab eller hva du nå ønsket å gjøre.

Men nå er du kanskje kvitt problemet, så det er ikke så farlig.

9221907[/snapback]

Berbar maskin, uten mulighet for å koble fra, hverken virtuelt eller fysisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...