Gå til innhold

Carmack om minnebruk og programmering for PS3


TheCooler

Anbefalte innlegg

Er jo klart det blir jævlig å utvikle for PS3 når han utvikler med Xbox360 i tankene, dette vet jo de fleste fra før av. Skal PS3 skinne så må det utvikles for PS3 FØRST og så til Xbox360. Carmack har jeg 0 respekt av, han har rett og slett ikke peiling på å lage gode spill lenger. Doom 3 er virkelig ett testament over hvor mye han har å lære spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo klart det blir jævlig å utvikle for PS3 når han utvikler med Xbox360 i tankene, dette vet jo de fleste fra før av. Skal PS3 skinne så må det utvikles for PS3 FØRST og så til Xbox360. Carmack har jeg 0 respekt av, han har rett og slett ikke peiling på å lage gode spill lenger. Doom 3 er virkelig ett testament over hvor mye han har å lære spør du meg.

9212102[/snapback]

 

Nå er det ikke han som designer spillet da. Han står kun for det tekniske, og der har man ikke noe å utsette på når det gjelder Doom 3.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar
Nå er det ikke han som designer spillet da. Han står kun for det tekniske, og der har man ikke noe å utsette på når det gjelder Doom 3.

9212119[/snapback]

Han har nok hatt en stor finger med i utviklingen av spillet generellt.

Doom3 motoren har ikke blitt spesielt populært, dog mye grunnet hvor forsinket det ble.

Lenke til kommentar
Er jo klart det blir jævlig å utvikle for PS3 når han utvikler med Xbox360 i tankene, dette vet jo de fleste fra før av. Skal PS3 skinne så må det utvikles for PS3 FØRST og så til Xbox360.

9212102[/snapback]

 

Uten at jeg skal si at jeg har noe god kunnskap på diskusjonen med os i forhold til minne på de to konsollene, så tror jeg Avean har et godt poeng her.

 

Greit at 360 har mer minne til overs. Men det finnes ulike fordeler, og negative sider ved begge konsoller. Det har ulike utviklere av spill fortalt (om de får betalt ekstra av sony/microsoft for å si det er en annen diskusjon).

 

Ut ifra det vi ser hos sony og microsoft med nye exclusive titler som kommer ut, synes jeg ikke det ene spillet ser spesielt dårligere ut enn det andre(da tenker jeg i de grafiske baner, der spillbarhet og spillglede er en annen diskusjon). Når vi nærmer oss slutten av denne genereasjonen kan vi KANSKJE (kan også være til en viss grad individuelt, siden grafikk er en form for kunst som kan være individuell tolket) si hvilken konsoll har hadt de beste spillene.

 

Tenkte bare jeg skulle skyte inn med et litt diplomatisk innlegg i all den heftige diskusjonen :p

Lenke til kommentar

At carmack sier at hans mening er at ps3 er kjip å utvikle mot.

 

Det kan vi gjerne fortsette å diskutere. Om man mener noen drar en tråd off topic, så er det FEIL MÅTE å skrive det her i tråden som om man er snurt og sur/skuffa. Rapporter det :).

 

2 innlegg er slettet.

Lenke til kommentar
Tror jeg hører mer på en mann med noen års erfaring innenfor spill programering enn en hobbytekniker/gamer som selvutnevner seg som proff ;)

9212935[/snapback]

 

Tror ikke det er så mange som har prøvd å påstå at de er proff her, men det er ganske utrolig at carmack som er PROFF klarer å komme med en uttalelse som inneholder 2 feil.

Lenke til kommentar

I teorien er PS3 kraftigst slik jeg ser det (har skrevet en rapport på universitetsnivå om Cell-arkitekturen og jobber med multicoreprogrammering til daglig, så det er ikke noe jeg bare drar ut av ræva), men jeg tror multiplattformspill vil slite hakket mer på PS3 pga. den krunglete måten den håndterer minne og andre Cell-spesifikke features som man ikke får utnyttet i et multiplattformspill. X360 er mer generell og mer lik PC-arkitektur, noe som er en stor fordel for en spillmotor. I tillegg har jo id, Epic og andre tidligere jobbet med PowerPC på Mac-plattformen, og der har jo X360 tre kjerner mot PS3 sin ene.

 

På den annen side har ikke X360 harddisk som standard og kun DVD, noe som gjør at man ikke får utnyttet harddisken og Blu-ray i multiplattformspill på PS3. Lowest common denominator fungerer altså begge veier.

 

Kort sagt tror jeg derfor multiplattformspill vil ta seg hakket bedre ut på X360, mens eksklusive spill med tid og stunder kan bli klart best på PS3 hvis man kommer seg gjennom programmeringshelvetet det er å få kontroll over alle 8 prosessorkjernene (1 PowerPC + 7 SPE-er) på Cell-chipen.

 

256 MB RAM er en hardwarebegrensning i Cell. En 8-core Cell er spesialdesignet for 256 MB RAM. Det var i alle fall slik på designdokumentene i 2005.

 

Hva er galt med Xbox 1 egentlig? Ja, den brukte PC-deler, men hvordan kan det bli sett på som negativt? Den produserte da enorm grafikk fra dag 1 og PC-konvertering var en drøm sammenlignet med PS2. Det handler ikke om eksklusiv hardware, men hva som kommer opp på skjermen...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Hva om det finnes en andel brukere som ALDRI kobler sin PS3 til nette som kjøpte dem før den eventuelle firmware oppgraderingen.

 

Så er ikke 96 mb den minste fellesnevner de må jobbe ut ifra for å sikre at absolutt alle som kjøper spillet kan spille det.

 

Det gjelder jo alle som utvikler for PS 3.

 

AKIRA

9209282[/snapback]

 

Ganske enkelt å legge til firmware på BD platen

PSP gjør det nå i dag, du får ikke spilt om du har en eldre firmware versjon. Det ligger da en egen fil på disken som lar deg få de nødvendige oppdateringene

Lenke til kommentar
Hva om det finnes en andel brukere som ALDRI kobler sin PS3 til nette som kjøpte dem før den eventuelle firmware oppgraderingen.

 

Så er ikke 96 mb den minste fellesnevner de må jobbe ut ifra for å sikre at absolutt alle som kjøper spillet kan spille det.

 

Det gjelder jo alle som utvikler for PS 3.

 

AKIRA

9209282[/snapback]

 

Ganske enkelt å legge til firmware på BD platen

PSP gjør det nå i dag, du får ikke spilt om du har en eldre firmware versjon. Det ligger da en egen fil på disken som lar deg få de nødvendige oppdateringene

9215729[/snapback]

Det gjorde det IKKE da jeg kjøpte Dead Rising på X360. Ikke hadde jeg bredbånd, og ikke kjente jeg noen som hadde det heller. Spillet ville ikke starte uten en "oppdatering". Kan ikke huske å ha vært så forbannet på en konsoll noen gang.

Lenke til kommentar
Utrolig å se alle de nedsettende kommentarene om Carmack og hans kunnskaper. Håper for guds skyld dere som rakker ned på han jobber med programmering/systemutvikling og vet hva det innebærer.

 

Litt om John Carmarck

9215167[/snapback]

Han er kansje enn større nerd enn bill gates himself..;)

 

btw 1500 på SAT prøve...holy shit.!

9215282[/snapback]

Hehehe det var 2 morsomme poster etter hverandre :D

 

Jeg synes også det er morsomt at folk rakker ned på Carmack som om han var en liten jypling som driver en hobby-nettside om spill og bare synser helt uten rot i virkeligheten.

 

*start rant*

Oi han sleivet med en uttalelse og mente det var 96meg i stedet for 84meg. For en idiot.... Da kan umulig noe av det andre han snakker om ha noen relevans for PS3 og spillutvikling!? Neeeida. Bare glem at han er en av de, kanskje den, som har betydd mest for 3d-spill og FPS noen gang. Dette teller selvsagt ikke så lenge han bommer på antall megabyte reservert av PS3 sitt OS.

*end rant*

 

Tar med en liten quote fra wikipedia bare for at folk skal tenke litt mer her:

He has pioneered or popularised the use of many techniques in computer graphics, including "adaptive tile refresh" for Commander Keen, raycasting for Hovertank 3-D, Catacomb 3-D, and Wolfenstein 3-D, binary space partitioning which Doom became the first game to use, surface caching which he invented for Quake, Carmack's Reverse which he devised for Doom 3, and MegaTexture, used in Enemy Territory: Quake Wars. While he was not the first to discover Carmack's Reverse, he developed it independently.

 

Carmack's engines have also been licensed for use in other influential first-person shooters such as Half-Life and Medal of Honor.

 

 

PS! Kliik jeg mente aldri at Xbox1 var dårlig, snarere tvert om. Elsker den boxen og bruker den som sagt daglig den dag i dag. Mener bare at den er veldig lik en PC i oppbygning.

Lenke til kommentar

Carmack har aldri likt Playstation..

Det var mulig å gjøre ting på PS2, iforhold til Dreamcast, men det var alt for mye arbeid og alt for lite å tjene på å gjøre det sa han da.

 

Hadde ID brukt mere tid på PS2, så hadde dem sluppet å vært avhengig å leie inn ekspertise for å lage PS2-spillene deres, slik som Raven Software som lagde Doom 3, og lignende.

 

Forstår at han skrøt veldig over XBox siden han ble konsultert på designet der.

 

Vi PS3-eiere får håpe ID ikke ignorerer PS3's styrker, slik dem gjorde med PS2. Men det virker ikke lovende.

Lenke til kommentar
Han sier jo det selv da.

At PS3 ikke er favoritten hans, før han fortsetter på PS3-klagehymnen sin.

9216439[/snapback]

Selvfølgelig vil ikke PS3 bli prioritert av en utvikler som også lager spill til 3 andre plattformer (hver og en med større potensiell kundebase enn PS3) som har ganske mye til felles når det gjelder blant annet prosessorarkitektur (360, PC og Mac)

Lenke til kommentar

Nei, har ikke sagt noe om prioriteringen jeg..

Men jeg har null tro på at denne spillmotoren kommer til å utmerke seg særlig på PS3, når dem ikke ønsker å optimalisere for PS3 sine styrker, eller kravle ned i det rottehullet som han sier.

Jeg som PS3-eier synes det er dumt, om andre synes det er underholdning. :-/

 

Litt merkelig at folk klager på EA, men ikke på ID, når Carmack annonserer at de vil ta samme rute.

Tross alt var det mye værre sist generasjon.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
ikke noe bondeknøl fra indre vestlandsbygda.

 

HEY! easy there bear..;)

9209486[/snapback]

 

Sorry hvis jeg tråkka på ei tå :)

 

Hvis han har noe negativt å si om PS3 kan han umulig ha mye peil  ;)

9209506[/snapback]

 

Heheh, nei man kan nesten tro det er slikt.

 

Husk nå at Carmack har jobbet på x86, han har ingen erfaring med å få en Cell-type maskin til å jobbe effektivt. Ergo, Carmack stiller egentlig likt med alle andre.

Han har mye erfaring generelt, men ikke med PS3.

 

Ikke rart han er skeptisk, det er jo helt nytt.

Alle vet at PS3 er en fantastisk maskin, UiB kjøpte jo en del faktisk.

Til bruk i undervisningen, og det sier jo egentlig sitt.

9209580[/snapback]

 

Slik sett er det vel strengt tatt få som har erfaring med Cell type maskiner, men med Carmacks erfaring stiller han mye sterkere enn de andre. Han er jo ikke akkurat "noob" når det kommer til spillprogramering og vet nok helt sikkert både hva han skal se etter og hva han selv ikke helt liker.

 

PS3 kan være så fantastisk maskin den vil i skolesammenheng, det bryr meg mitt i døyten. Vil jeg gå skole søker jeg meg inn på skole, jeg vil spille spill. Ble lei av de "lek og lær" spillene vi hadde på skola, nå vil jeg ha fart, blod, humor og gørr. Ikke algebra, logaritmer, sannsynelighet og annet pjatt.

9210975[/snapback]

Ja, for spillmotorer benytter seg jo ikke av algebra, logaritmer, sannsynlighet og annet pjatt..? Spillmotorer ER i hovedsak algoritmer, matematikk og fysikk.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Tror jeg hører mer på en mann med noen års erfaring innenfor spill programering enn en hobbytekniker/gamer som selvutnevner seg som proff ;)

9212935[/snapback]

Er det meg du sikter til her? Isåfall lurer jeg på hva du mener med hobbytekniker? Har forøvrig aldri sagt jeg er noen proff, jeg bare påpeker en faktafeil og noen suspekte uttalelser Carmack har hatt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...