AKIRAx77 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 De kan vel også slenge med oppdateringer i spillene.... 9209316[/snapback] Hvis dette er noe systemet er lagt opp til å gjøre så vil jo det løse mye ja. Men det er ett valg man som utvikler gjør. Skal jeg utvikle for minste fellesnevner eller skal jeg satse på at de skjønner at de må oppdatere firmwaren som ligger på disken. Det kan være en høy terskel for noen. Men det kommer jo helt ann på hvordan det blir presentert når man starter spillet. AKIRA Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Men det er ett valg man som utvikler gjør. Skal jeg utvikle for minste fellesnevner eller skal jeg satse på at de skjønner at de må oppdatere firmwaren som ligger på disken. 9209349[/snapback] Det burde jo være enkleste sak i verden. Er jo bare å gjøre det i bakgrunnen, eller som bromlexl sa. Endret 4. august 2007 av MartinLande Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Men det er ett valg man som utvikler gjør. Skal jeg utvikle for minste fellesnevner eller skal jeg satse på at de skjønner at de må oppdatere firmwaren som ligger på disken. 9209349[/snapback] "you need to install firware 1.60 or higher to play this game" "would you like to install firmware 1.60?" "Yes/no" Hvis terskelen ligger lavere en det. Så er det rart at de fikk på konsollen i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Vel, folkens, vi snakker om Carmack her, ikke noe bondeknøl fra indre vestlandsbygda. Carmack har vært i dette gamet veldige lenge og vet godt hva han snakker om, og personelig, jeg tror litt mer på en mann som har jobbet med spill siden starten av 90 tallet fremfor hobbytenkere som fremdeles var i 2 deler, henholdsvis mamma og pappa, da Carmack skrev en meget kjent 2D/3D motor og ga ut et meget kjent spill. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg har ikke noe problem med det. Det man som oftest her inne på dette forumet glemmer er at vi her inne er over normalt interesert i teknologi og å forstå sammenhengen mellom ord som firmware og updates osv. Dette kan for mannen i gata være ord han sjelden eller aldri hører og kan bli usikker på om han bør velge eller ikke. Slike ting gjør at folk begynner å ringe kundeservice...og ringer nok kundeservice går prisen opp for det spillet opp hos utvikler/produsent. Det er det valget jeg mener en utvikler skal ta. Lage ett spill som tar utgangspunkt i den minste fellesnevner og sikre at dialogen mot kundeservice er mindre. Eller gi spillet mer minne og legge til ett ekstra steg som kan for noen komplisere prosessen eller gjøre dem usikre. Jeg vet det for oss er latterlig enkelt og lett. Men som sagt...vi her inne er ikke akkurat snitte av massene...vi er tidlig brukere og teknisk meget godt annlagt. Jeg sier ikke at John vet hva han prater om eller ikke...bare sier at vi utviklere må ta hensyn til mange variabler som umidelbart ikke er åpenbart for sluttbruker. (Selv utvikler jeg i Flash og koder en hel del i Action Script) AKIRA Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Det var han som fant opp "surface caching" for quake. Han har også vært arrestert for tyveri av datautstyr i ungdommen, han er en tidig fyr. Er det noe denne karen kan er det spill-programmering. Lenke til kommentar
trydis Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jepp. Commander Keen, Wolfenstein 3D, Doom og Quake. Og ikke minst: "In 1999, Carmack appeared as number 10 in TIME's list of the 50 most influential people in technology." Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 ikke noe bondeknøl fra indre vestlandsbygda. HEY! easy there bear.. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Vel, folkens, vi snakker om Carmack her, ikke noe bondeknøl fra indre vestlandsbygda. Carmack har vært i dette gamet veldige lenge og vet godt hva han snakker om, og personelig, jeg tror litt mer på en mann som har jobbet med spill siden starten av 90 tallet fremfor hobbytenkere som fremdeles var i 2 deler, henholdsvis mamma og pappa, da Carmack skrev en meget kjent 2D/3D motor og ga ut et meget kjent spill. 9209384[/snapback] Hvis han har noe negativt å si om PS3 kan han umulig ha mye peil Endret 4. august 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 greia er vel att unansett om carmack klager på minnebruken osv, så kan det likevel lages store spill til ps3, på lik linje med x360..men angrepsmåten frå ein utviklers ståsted er annerleides.. spør gurilla, evolution studios, factor5, epic eller naughty dog.. virker som dei har brukt ps3's begrensede minne til noe bra vertfall.. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Fælt som dere skulle henge dere opp i 84 eller 92 eller 91,32meg for OS i PS3 da.. Hovedpoenget til Carmack er jo at han mener det er løst på en mindre heldig måte på PS3 enn på f.eks X360. Hvorfor PS3 skal trenge så mye som 84meg ram når X360 kun trenger 32meg for OS er rett og slett rart. Spes når man ser på funksjonaliteten til de 2 maskinene når det kommer til OS. Kombiner dette med PS3 sin deling av RAM og det blir masse mer ekstra arbeid for å håndtere minnebehandling på PS3 enn på X360. Når man i tillegg har en helt ny CPU som skal utnyttes så er det ikke rart at selskaper som utvikler for flere enn en platform vil slite med PS3 nå i starten. Skjønner godt frustrasjonen til Carmack her jeg. Må være ett helvete å skulle utvikle spill som skal på flere platformer i disse dager. Hvordan det går i fremtiden er det jo ingen som vet. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvis han har noe negativt å si om PS3 kan han umulig ha mye peil 9209506[/snapback] Hehehehe tror du traff spikeren på hodet meget så godt der.... Tror det er en del folk her som burde tatt en liten bakgrunnsjekk på hva John Carmack og gjengen hans har gjort når det kommer til spill... Selvsagt er han ikke Gud, men mannen har da særdeles mer peiling enn _alle_ her på dette forumet. Vi snakker tross alt om mannen som mer eller mindre oppfant FPS-spill og 3d-grafikk. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Husk nå at Carmack har jobbet på x86, han har ingen erfaring med å få en Cell-type maskin til å jobbe effektivt. Ergo, Carmack stiller egentlig likt med alle andre. Han har mye erfaring generelt, men ikke med PS3. Ikke rart han er skeptisk, det er jo helt nytt. Alle vet at PS3 er en fantastisk maskin, UiB kjøpte jo en del faktisk. Til bruk i undervisningen, og det sier jo egentlig sitt. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Husk nå at Carmack har jobbet på x86, han har ingen erfaring med å få en Cell-type maskin til å jobbe effektivt. Ergo, Carmack stiller egentlig likt med alle andre. Han har mye erfaring generelt, men ikke med PS3. Ikke rart han er skeptisk, det er jo helt nytt. Alle vet at PS3 er en fantastisk maskin, UiB kjøpte jo en del faktisk. Til bruk i undervisningen, og det sier jo egentlig sitt. 9209580[/snapback] At UiB kjøper PS3 sier meg ikke noe om hvor bra den er som spillmaskin. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Husk nå at Carmack har jobbet på x86, han har ingen erfaring med å få en Cell-type maskin til å jobbe effektivt. Ergo, Carmack stiller egentlig likt med alle andre. Han har mye erfaring generelt, men ikke med PS3. Ikke rart han er skeptisk, det er jo helt nytt. Alle vet at PS3 er en fantastisk maskin, UiB kjøpte jo en del faktisk. Til bruk i undervisningen, og det sier jo egentlig sitt. 9209580[/snapback] Nå er det vel minneoppsettet han var mest skeptisk til og ikke Cell... Nå er det vel ingen som har _mye_ erfaring med Cell heller. Til nå har vi jo sett at selskaper som utvikler for flere platformer har store problemer med PS3. Det er selvsagt en annen sak når man utvikler kun til PS3 siden man da kan legge alle ressurser på å utnytte hardwaren best mulig på den ene maskinen. Selv om Carmack kommer fra en X86-bakgrunn så var han en av de første som begynte med støtte for flere cpu'er i spillene sine. Blant annet Quake3 hadde dette så vidt jeg husker. Så han er vel uansett godt rustet til å forstå konseptene blant CPU'er som opperer med mange tråder samtidig. Ikke det at konseptet er vanskelig i seg selv heller i teorien. Det er praksisen som mangler. Og det med UiB og PS3 er vel diskutert opp og i mente nok ganger nå og viste seg vel å være blåst ut av alle proporsjoner. Lenke til kommentar
Landeplagen Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 John Carmack om utviklingen av Rage #1 John Carmack om utviklingen av Rage #2 Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Satan perkele den fyren har peil. Artig å høre på hva han har å si. Rett og slett en levende legende! Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Merkelig hvor stor tiltro enkelte her har til alt som blir sagt, bare det kommer fra en kjent munn. Jeg sier ikke at uttalelsen hans er feil, PS3 har mye reservert minne. Men det er 86MB det er snakk om, og noe annet er bare tåpelig å påstå. Det krever ikke noe mer kunnskap for å trykke "ja, installer oppdatering for å spille" enn å trykke på "ja, installer noen filer for å spill" slik det er gjort i f.eks. Resistance og Oblivion. Nå er det forsåvidt ikke bare John Carmack som har laget alle disse spillene, selv om han gjorde mye av grafikkmotorene i starten. Han har jo i tidligere uttalelser lagt sitt hat på multiprogrammring, noe som tyder på at han ikke er den beste programmereren her i Verden.. Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 forstår ikke hvorfor ikke både sony og microsoft la til en liten OS minnebrikke slik de ikke tok fra 512en. Hadde ikke blitt MYE dyrere Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 John Carmack om utviklingen av Rage #1John Carmack om utviklingen av Rage #2 9210132[/snapback] Arg, jeg får ikke åpnet dem hverken i Windows eller Linux, Firefox eller IE. Er det noen som vet om de ligger på andre plasser enn Gametrailers? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg