Gå til innhold

Carmack om minnebruk og programmering for PS3


TheCooler

Anbefalte innlegg

There’s no doubt that with all of the platforms that we have running here PS3 is the most challenging to develop on. That’s what I’ve been saying from the beginning. It’s not that it was a boneheaded decision because they’re a lot closer the fact that they can run like this [points to the 4 different gaming stations running Rage] – they’re a lot closer than they’ve ever been before. It’s a hell of a lot better than PS2 versus Xbox. But given the choice, we’d rather develop on the Xbox 360. The PS3 still does have in theory more power that could be extracted but it’s not smart. We don’t feel it’s smart to head down that rat hole. In fact, the biggest thing we worry about right now is memory. Microsoft extracts 32 megs for their system stuff and Sony takes 96. That’s a big deal because the PS3 is already partitioned memory where the 360 is 512 megs of unified and on the PS3 is 256 of video, 256 of memory minus 96 for their system…stuff. Stuff is not the first thing that came to my mind there. (laughs)

 

The PS3 is not the favorite platform but it’s going to run the game just as good. To some degree there’s going to be some lowest common denominator effect because we’re going to be testing these every day on all of the platforms, and it’s going to be “Dammit it’s out of memory on the PS3 again, go crunch some things down” That’s probably going to be the sore spot for all of this but because we’re continuous builds on all of these we’re going to be fighting these battles as we go rather than build these things out and go, “Oh my God we’re so far away from running on there.”

 

http://www.gameinformer.com/News/Story/200....1731.12214.htm

 

Dette setter jo enkelte sin understreking av viktigheten av å ha alt på en disc (Rage - som er spillet Carmack snakker om her - vil komme på 2xDVD eller 1xblu-ray) i et litt morsomt lys.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette setter jo enkelte sin understreking av viktigheten av å ha alt på en disc (Rage - som er spillet Carmack snakker om her - vil komme på 2xDVD eller 1xblu-ray) i et litt morsomt lys.

9209052[/snapback]

Denne tråden blir morsom å følge med. Håper på saftige motargument fra PS3-eiere rundt her. :yes:

Lenke til kommentar

96MB var reservert total når PS3 ble lansert, men slik det er nå er 52 MB main-memory og 32 MB grafikkminne reservert (84 MB totalt). Dette er forøvrig ikke nødvendigvis minne i bruk, da de reserverer ekstra mye, for å forsikre seg om at de får implementert alle funksjonene de har planlagt i operativsystemet. Verre om de plutselig skulle sagt "faen, vi trenger visst 10mb mer minne til systemet" plutselig. Det var det samme opplegget med PSP, etter som tiden gikk ble mer og mer minne frigjort for utviklerne.

 

Er jo litt greit å ha alle fakta på bordet før man holder en slik tale. Latterlig syns jeg, at Carmack ikke vet dette.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Er jo litt greit å ha alle fakta på bordet før man holder en slik tale. Latterlig syns jeg, at Carmack ikke vet dette.

9209100[/snapback]

Åh, jeg tror nok Carmack som jobber med dette daglig vet *litt* mer om dette enn de fleste her på forumet ;) Mener du altså at han skal ta sjansen på at de kanskje bare trenger 80MB når spillet han utvikler er klart for lansering?

 

Et annet spørsmål er jo hvorfor i all verden de reserverer/bruker nær 3 ganger så mye til 'operativsystemet' enn 360'en. Hvor mye søl, har de egentlig tenkt å ha gående i bakgrunnen mens man spiller? Det er jo ytterst merkelig.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Er jo litt greit å ha alle fakta på bordet før man holder en slik tale. Latterlig syns jeg, at Carmack ikke vet dette.

9209100[/snapback]

Åh, jeg tror nok Carmack som jobber med dette daglig vet *litt* mer om dette enn de fleste her på forumet ;) Mener du altså at han skal ta sjansen på at de kanskje bare trenger 80MB når spillet han utvikler er klart for lansering?

9209158[/snapback]

Nei, jeg mener han skal gå for 84MB, siden det er det som er reservert, og fordi det (naturlig nok) er garantert å aldri gå opp igjen. Slik har det vært siden Firmware 1.60.

Lenke til kommentar

Virker som en veldig nøytral og objektiv tråd dette. Så jeg henger meg på. *bite bite*

 

At PS3 er vanskeligere å utvikle for er jo ingen hemlighet. at det var så sårt med rammen er jo ikke så bra da. Men siden den har harddisk så er det mulighet for noen fiffige løsninger der.

 

Er pro og con med hver konsoll. Og de samme blir nevnt i alle trådene. Enten er det pris eller så er det grafikk eller maskinkraft. Uansett så ender vi bare opp med at alle står beinhardt på sitt og det blir en diskusjon med høyde på:

- far min er sterkere en far din

- neehei!

- Joooho!

- Neeehei!

(....infinity)

 

Ha en hyggelig tråd om Atter en utvikler som snakker negativt om en av konsollene :thumbup:

Lenke til kommentar
Er jo litt greit å ha alle fakta på bordet før man holder en slik tale. Latterlig syns jeg, at Carmack ikke vet dette.

9209100[/snapback]

Åh, jeg tror nok Carmack som jobber med dette daglig vet *litt* mer om dette enn de fleste her på forumet ;) Mener du altså at han skal ta sjansen på at de kanskje bare trenger 80MB når spillet han utvikler er klart for lansering?

9209158[/snapback]

Nei, jeg mener han skal gå for 84MB, siden det er det som er reservert, og fordi det (naturlig nok) er garantert å aldri gå opp igjen. Slik har det vært siden Firmware 1.60.

9209198[/snapback]

 

La meg bare skyte inn ett scenario her.

 

Hva om det finnes en andel brukere som ALDRI kobler sin PS3 til nette som kjøpte dem før den eventuelle firmware oppgraderingen.

 

Så er ikke 96 mb den minste fellesnevner de må jobbe ut ifra for å sikre at absolutt alle som kjøper spillet kan spille det.

 

Det gjelder jo alle som utvikler for PS 3.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
La meg bare skyte inn ett scenario her.

 

Hva om det finnes en andel brukere som ALDRI kobler sin PS3 til nette som kjøpte dem før den eventuelle firmware oppgraderingen.

 

Så er ikke 96 mb den minste fellesnevner de må jobbe ut ifra for å sikre at absolutt alle som kjøper spillet kan spille det.

 

Det gjelder jo alle som utvikler for PS 3.

 

AKIRA

9209282[/snapback]

Det burde ikke være verre enn å legge med firmware oppdateringen med spillet.

 

Edit: Litt seint ute.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Tror fremtidige spill til PS3 vil komme med firmware update på disk på lik linje med PSP. Så tror problemet Akira prøver å formidle her er heller minimalt. Spesielt med tanke på at hvis et spill skal ha så mye minne så TROR jeg de ville lagt med update som gjorde det mulig....skulle en ikke tro? Blu-Ray har plass til 50mb ekstra for en update ;)

 

Edit: Damn you fast people :p

Endret av Bromlexl
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...