Svennien Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Hei. Har fått ett virus som egentlig ødelegger pc'en nå og ser ut til å gå mot formatering... viruset har gjort at mesteparten av programer ikke virker. Finner likevel enn smart måte å komme på internett. firewall å antivirus er nede. har også prøvd å laste ned nye, men det gikk jo ikke. noen som vett om hvordan/hva jeg skal gjøre? PS. opppdaterte til SP2 for ca uke siden. blir det ikke lakt gjennoppretningspunkt da? og hvordan bruker jeg så det?:S Edit: feilmeldingen som kommer opp når jeg prøver å starte ett program er: Denne filen har ikke et tilknyttet program som kan utføre denne handlingen. opprette en tilknyitning i kontrollpanelet mappealternativer. Teori: for å få pcen til å bli normal uten formatering må jeg få programene til å virke å evt. laste ned antivirus eller bruke det jeg har,,, men hvordan får jeg dem til å virke?:S Endret 6. august 2007 av Svennien Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Prøv http://housecall.trendmicro.com/ for å fjerne virus, online virusscanner som fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 får prøve den:d takk for svar:D Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 skjer jo ingenting.... Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) gjerne utdype svarene dine litt, "skjer ingenting" var ikke veldig konstruktivt, vanskelig å svare på. Edit: testet den selv for å se om den var nede, fungerer fint her. Endret 4. august 2007 av White_Tiger Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 gjerne utdype svarene dine litt, "skjer ingenting" var ikke veldig konstruktivt, vanskelig å svare på. Edit: testet den selv for å se om den var nede, fungerer fint her. 9208893[/snapback] hmmmm Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge: Dersom du har Windows XP kan en systemgjenoppretting etter at du har fjernet virusene føre til at du stiller tilbake maskinen til å være infisert igjen. Prøv først å fjerne virusene uten å deaktivere systemgjenoppretting. Dersom du klarer å desinfisere maskinen stenger du av systemgjenoppretting, restarter og setter på systemgjenoppretting igjen. Dersom du ikke klarer å fjerne virus kan en systemgjenoppretting fungere, velg da et gjenopprettingspunkt hvor du VET du ikke var infisert. All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk. Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk. Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender. Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning. Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan. Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning. Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen. Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml. Les her dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette. Les her dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er. Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt. Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en utvidelse for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål. Svarene hentes fra http://hurtigsvar.viztnd.com og utvidelsen til Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det. Lenke til kommentar
joa92 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy ->Systemgjennopretting. Still maskina tilbake til tidspunktet før du evt. fikk viruset! -Joachim Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy ->Systemgjennopretting. Still maskina tilbake til tidspunktet før du evt. fikk viruset! -Joachim 9212611[/snapback] kommer ikke in på systegjennopretningen Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge: Dersom du har Windows XP kan en systemgjenoppretting etter at du har fjernet virusene føre til at du stiller tilbake maskinen til å være infisert igjen. Prøv først å fjerne virusene uten å deaktivere systemgjenoppretting. Dersom du klarer å desinfisere maskinen stenger du av systemgjenoppretting, restarter og setter på systemgjenoppretting igjen. Dersom du ikke klarer å fjerne virus kan en systemgjenoppretting fungere, velg da et gjenopprettingspunkt hvor du VET du ikke var infisert. All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk. Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk. Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender. Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning. Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan. Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning. Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen. Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml. Les her dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette. Les her dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er. Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt. Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en utvidelse for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål. Svarene hentes fra http://hurtigsvar.viztnd.com og utvidelsen til Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det. 9212336[/snapback] hmmm... er kanskje litt dum, men vet ikke hvordan jeg kommer i sikerhettmodus:S EDIT: virker ikke å trykke F8, når jeg starter maskinen er skjermen svart til jeg kommer der jeg velger bruker. PS: har Windows XP Home SP2. har funnet en måte til å kåmme i diskdefragmentering... hjelper dette ? Endret 5. august 2007 av Svennien Lenke til kommentar
norbat Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Mulig exe-filtypen har blitt 'fjernet' fra registeret, så prøv det feilmeldingen sier: Kontrollpanel->Mappealternativer Velg arkfanen 'Filtyper' I lista skal det normalt ikke ligge en exe, hvis slett. Velg å opprette en ny Velg 'Avansert' I filtype, skriver du: EXE I assosierte filtyper, velger du: Program ELLER http://windowsxp.mvps.org/exefile.htm -Og så er det lurt å kjøre en virussjekk, ja. Endret 5. august 2007 av norbat Lenke til kommentar
johome Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Du sier at du har fått virus. Men kan du oppgi vilket virusprogram du bruker som slipper inn dette viruset. Hva slags firewall bruker du ? Hva slags antispywareprogram bruker du ? Hvis det går mot formattering er det viktig at du har innstallert gode programmer som kan forhindre at noe slikt skjer i fremtiden. Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Ad-aware, Ad-watch, nod32 CCleaner Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Og NOD32 on-access (realtime) scanneren kjører? Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Og NOD32 on-access (realtime) scanneren kjører? 9214572[/snapback] on demand... men scanner systemet med nod32 nå.... Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Og NOD32 er totalt oppdatert? Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Og NOD32 er totalt oppdatert? 9214589[/snapback] tror ikke det, har ikke oppdater noe manuelt... Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hadde også dette problemet for lenge siden, søkte etter feilen på google, lastet ned noe, så funka det Gi meg alt som står i ruta som kommer opp så kan jeg se om jeg finner det.. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Ser det likt ut hos deg? Hvis ikke, hva er datoen på databaseversjonen? Lenke til kommentar
Svennien Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Ser det likt ut hos deg?Hvis ikke, hva er datoen på databaseversjonen? 9214623[/snapback] kommer ikke in på control center. er ganske begrenset hva som kan kjøre og ikke kjøre nå.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå