Gå til innhold

Den store Dell XPS 1730 tråden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan var det f. eks. når 1710 kom på markedet, mye tull eller fungerte maskinene greit i starten?

Funket som ei kule fra dag 1 og har aldri hatt problemer med den.

Men husk at det var også siste av den type maskin som kjørte XP. Ett meget modent system da.

AKIRA

Lenke til kommentar

Noen som veit nAr du bestiller xps 1730, nAr du bestiller med Sli-dual 8700M GT kort, fAr du da 1 gb Grafikk minne, eller er fAr du bare 512 ?

Som jeg forstAr det, fAr du to kort som er 512 mb, dvs at du fAr 1 gb grafikk minne pA baerberen ? please noen som kan svare meg ?

Lenke til kommentar

Hehe, jævla fin laptop ja. Hadde den ikke vært så forbanna dyr, hadde jeg kjøpt den dagen den kom ut! Men som sagt koster billigste modell 17k, og det er rett og slett for dyrt... Havnet på asus c90 dog, som jeg er knakende godt fornøyd med, selv om den yter endel dårligere! Håper det bare kommer 8700 eller 8800 kort med mxm II ;)

Lenke til kommentar

Yiha! Da kom akkurat Schenker med maskinen på døra. Jeg hadde glemt at jeg faktisk hadde bestilt en XPS ryggsekk, så jeg ble noe overrasket over at det var 2 kolli. Sekken er lagen eksklusivt for denne maskinen, og er HUGE! Det samme gjelder størrelsen på strømforsyningen - den er enorm.

Uansett, maskinen ser veldig pen ut den. Egentlig langt mindre vulgær enn man kunne få inntrykk av på bilder. Jeg legger ikke skjul på at den er svær fysisk, men så hadde jeg selvfølgelig ikke forventet noe annet. Når jeg plasserer den på siden av min 1 år gamle XPS M1710, ser 1710 ut som ei pingle...(og dette er i utgangspunktet en stor maskin)

Jeg skal komme tilbake med bilder og kommentarer så snart jeg har fått testet. Jeg har aldri sett/prøvd Vista, så det blir en ny erfaring i seg selv.

Spør om noen lurer på noe om utseende, tastatur etc.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt maskinen i et lite døgn, og så langt må jeg si meg svært fornøyd.

1) Tastaturet er vesentlig bedre enn XPS M1710, og ikke minst nesten helt lydløst! Lys på alle tastene er også veldig pent, og naturligvis nyttig ved dempet rombelysning.

2) Varmeutviklingen fra maskinen virker kraftig redusert sammenlignet med XPS M1710. Jeg har ingen formelle målinger på dette, men XPS M1710 var nesten vond å ha i fanget pga. varmeutviklingen.

3) Harddisken(e) på denne maskinen (2 x200 GB) er også langt mere lydløs enn på sin forgjenger. Jeg hører knapt en lyd fra maskinen bortsett fra når viftene kobler inn, så synes jeg Dell har gjort klare fremskritt.

4) LCD over tastatur er langt mere nyttig enn jeg hadde forestilt meg. Den veksler mellom å vise CPU /RAM load, Stoppeklokke, og analogt ur med dato. Spesielt CPU load er kjekt å ha tilgjengelig utenom softwaren.

Bare noen inntrykk av maskinen så langt. Jeg synes hele "pakka" har en bedre finish enn XPS M1710. Siden jeg for første gang bruker Vista, vil jeg også nevne at dette virker som et svært gjennomarbeidet OS. (Sikkert mange som har motforestillinger)

Jeg har i en periode brukt MAC OSX Tiger, og må innrømme at det var deilig å komme tilbake til et "skikkelig" os igjen. Hehe, provoserende uttalelse men faktisk noe jeg mener :-)

Lenke til kommentar
Heisann XPSChris..

hadde vært kjemperbra om du har kunne slengt ut noen tester av maskina.. evt 3Dmark & lignende

og testet PC-en med crysis(gjerne screenshots & fraps)... vurderer selv å handle "the beast";)

Jeg vurderer også denne maskinen, men da med 8800kort, som er like rudt hjørnet. Dagens XPS scorer vel rundt 8000 i 3dmark 06

Lenke til kommentar

Okei, driver og tar noen tester med 3dmark nå, og kommer tilbake med tall.

Forøvrig begynner jeg allerede å merke at denne maskinen er upraktisk stor. XPS M1710 var liksom stor, men grei nok å stappe ned i en ryggsekk.

XPS M1730 er så stor og tung at det blir et lite tiltak å pakke den opp og ned. Og strømforsyningen er en historie for seg selv. Omtrent dobbelt så bred som den som fulgte med 1710.

Ingen krise for min del, jeg bare tror Dell har nådd smertegrensen for hva som er akseptabelt av vekt og fysisk størrelse på denne maskinen.

Lenke til kommentar

Vallhall:

Skjermen er veldig bra. Jeg sitter daglig på en Apple 24" Cinema, og skjermen på 1730 oppleves som minst like god.

Det første som jeg la merke til var at sortnivået oppleves som svært imponerende. Maskinen leveres med en svart wallpaper med et xps logo i sølvskrift, og det første jeg la merke til når jeg startet maskinen var egentlig hvor sort den bakgrunnen fremstår. Mulig dette har med justeringer å gjøre, men nevner det uansett.

Siden skjermkortet er gått på min gamle XPS M1710 (Fy DELL!), har jeg ikke fått sammenlignet disse skjermene. Men det jobbes med å fikset nytt kort på gammel maskinen.

Lenke til kommentar
Vallhall:

Skjermen er veldig bra. Jeg sitter daglig på en Apple 24" Cinema, og skjermen på 1730 oppleves som minst like god.

Det første som jeg la merke til var at sortnivået oppleves som svært imponerende. Maskinen leveres med en svart wallpaper med et xps logo i sølvskrift, og det første jeg la merke til når jeg startet maskinen var egentlig hvor sort den bakgrunnen fremstår. Mulig dette har med justeringer å gjøre, men nevner det uansett.

Siden skjermkortet er gått på min gamle XPS M1710 (Fy DELL!), har jeg ikke fått sammenlignet disse skjermene. Men det jobbes med å fikset nytt kort på gammel maskinen.

Takk for et godt og utfyllende svar, var vel egentlig dette jeg ville høre. Kunne bare Dell kjappet seg med 8800 kortet

Lenke til kommentar

En venn fikk sin XPS M1730 i går.

Han kjøpte den for å spille Crysis. Jeg selv prøvde å fortelle han at at en bærbar + Crysis neppe ville være det beste valget. I og med at selv de kraftigste stasjonære har sine tunge perioder i Crysis.

Og kompisen min ble også dessverre nokså skuffet, da den overhode ikke hadde mulighet for å klare Crysis på Very High eller High med 1920x1200 oppløsning, og det med Anti-aliasing og Anisotropic filtering deaktivert.

Han måtte ned i Medium og en fikk noen få ting opp på High @ 1280x1024 oppløsning for at det skulle bli akseptabel frame rate. Det riktignok med 2x Anti-aliasing.

PS: Han kjører Windows XP og ikke Windows Vista. Men som de fleste vet er det null problem å kjøre "Very High" aka "DX10" effekter på XP med ørlite tweaking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...